עסקת חילופי השבויים המתגבשת בין ארצות הברית לאיראן עשויה להגדיל את הסיכויים לשיתוף פעולה דיפלומטי נוסף בין המדינות - בין היתר בנושא הסכם הגרעין. כך דווח הבוקר (שישי) ב"ניו יורק טיימס". שני בכירים במערכת הביטחון הישראלית אמרו בדיווח, שעליו חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, כי "העסקה היא חלק מההבנות הרחבות שהושגו בעומאן ומיושמות כבר בשטח".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
איראן וטהרן מקיימות "הסכם לא רשמי". ביידן וראיסי
(צילום: AFP, AP)
גורמים בממשל האמריקני הכחישו בעבר את הדיווחים שלפיהם ארצות הברית ואיראן קרובות להסכם, אך כעת גורמים רשמיים מכמה מדינות טוענים שאיראן עמדה בתנאים שהוצבו לה באותם דיונים. לטענת אותם גורמים, המדינות מקיימות "הסכם לא רשמי", שבו איראן עצרה את העשרת האורניום לרמה של 60%, ולא מאפשרת תקיפה של חיילים אמריקניים על-ידי המיליציות שנתמכות על-ידה בסוריה ובעיראק. גורם ישראלי גם אמר כי על אף שאיראן שלחה סיוע צבאי משמעותי לרוסיה מאז שזו פלשה לאוקראינה בשנה שעברה, כולל מל"טים מתקדמים, מוסקבה הייתה רוצה יותר נשק משקיבלה. בהסכם מסוג זה גם לא נדרש אישור מהקונגרס האמריקני, שבו ניכרת עוינות לאיראן.
גורם בכיר בצבא ארצות הברית אישר כי אכן חלה ירידה בפעילות של אותן מיליציות נגד כוחות של הצבא האמריקני. "הסכם השבויים הוא גורם מרכזי במאמצים של וושינגטון וטהרן להפחית את המתיחות בין המדינות", אמר הנרי רומא, בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון. לדבריו, המטרה של ביידן ככל הנראה היא לאפשר את חידוש השיחות בין ארה"ב לאיראן, בתיווך אירופי, בהמשך השנה. עם זאת, לדבריו, ממשל ביידן לא בהכרח ירצה הסכם גרעין חדש לקראת הבחירות ב-2024, לאור המשמעות הפוליטית שעלולה להיות לנושא. איראן, נזכיר, גם ביקשה ערבויות לכך שאם תחזור להסכם, אף נשיא עתידי לא יוכל לבטל אותו כפי שעשה בעבר דונלד טראמפ - שמתמודד שוב על הנשיאות.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"לא יהיו הקלות בסנקציות על איראן בעקבות חילופי השבויים". בלינקן
(צילום: אמיל סלמן)
לפי פרטי העסקה שדווחו אמש בכלי התקשורת בארצות הברית, איראן צפויה לשחרר חמישה אסירים אמריקנים שבהם היא מחזיקה, בתמורה לשחרור של כמה אסירים איראנים וכן הפשרתם של שישה מיליארד דולר מרווחי מכירות הנפט שלה - כסף שהעברתו למשטר האייתוללות הוקפאה לפני כמה שנים על ידי דרום קוריאה. במקביל, וכצעד ראשון במסגרת העסקה, איראן שחררה למעצר בית את חמשת האסירים האמריקנים, שהוחזקו עד כה בכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לעסקת המתגבשת, ואמר כי "אנחנו רק בתחילת התהליך, ויש עוד עבודה לעשות עד שהם ישובו הביתה". על כך שאיראן שחררה למעצר בית את האסירים, הוסיף כי "מדובר בצעד חיובי, ושוחחנו עם אותם אסירים היום". עם זאת, בלינקן הבהיר כי "ארצות הברית תמשיך לאכוף את כל הסנקציות, ואיראן לא תקבל שום הקלה".
הדיווחים בנוגע לעסקת השבויים הגיעו על רקע המתיחות הגדולה באזור: רק השבוע שלחה ארה"ב לים האדום שתי ספינות מלחמה, כשעל סיפונן יותר מ-3,000 חיילים, על רקע שלל תקריות שבהן הטריד הצי האיראני כלי שיט אזרחיים. התגבור הזה בא אחרי שארה"ב כבר שלחה בחודש שעבר מטוסי F-35 ו-F-16 למזרח התיכון כדי לפקח על נתיבי השיט במפרץ הפרסי, נתיבים שבהם עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית.
בלב המתיחות עומדת כמובן תוכנית הגרעין של איראן, שמאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין לפני חמש שנים מעשירה עוד ועוד אורניום ושועטת לעבר יכולת לפתח נשק גרעיני. ארה"ב תחת ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן קיוותה להחזיר את איראן להסכם הגרעין, אבל השיחות בין הצדדים קרסו בשנה שעברה. בחודשים האחרונים דווח על משא ומתן מחודש בין וושינגטון לטהרן, במטרה להגיע לעסקה מצומצמת יותר, וכעת נראה שהשיחות הללו הניבו פרי.