3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון באיראן חמינאי
(צילום: AP)
ההנהגה האיראנית הפתיעה אתמול (ראשון) כששני בכירים לשעבר הודיעו מטעמה שלרפובליקה האיסלאמית יש יכולת לייצר פצצה גרעינית. עד אתמול איראן טענה בתוקף שכל תוכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות ואתמול הודיעו שר החוץ לשעבר כמאל חראזי ובכיר נוסף, עלי לריג'אני, שלאיראן יש יכולת כבר היום לייצר פצצה גרעינית, אבל היא אינה עושה זאת.
חראזי טוען כי איראן נמנעת מלייצר נשק גרעיני אף על פי שהיא יכולה לעשות זאת, משום שהמנהיג העליון המנוח אייתוללה חומייני אסר על האיראנים לפתח נשק גרעיני בפתווה (פסק הלכה) שהוציא בשנות ה-80 של המאה הקודמת. לריג'אני טען כי איראן לא מייצרת פצצה גרעינית מפני שהמנהיג העליון הנוכחי חמינאי ובכירי משטרו עדיין לא החליטו לייצר פצצה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עולה על מטוס ה אייר פורס 1 לפני המראתו מ ג'דה ב סעודיה בתום ביקורו בממלכה
נשיא ארה"ב ביידן בביקורו באזור
(צילום: AFP)
שתי ההכרזות, האחת לאל-ג'זירה שבסיסה בקטאר והשנייה ל-CNN האמריקנית, נועדו להדהד הן במזרח התיכון והן בארה"ב. השאלה היא מדוע פתאום החליטו האיראנים לשנות את מדיניותם המוצהרת ולהכריז שיש להם "יכולת טכנית" לייצר פצצה גרעינית אך הם נמנעים מכך במודע?
נראה שהסיבה לכך היא החששות שעורר ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור והקשחת העמדות האמריקניות והאירופיות במשא ומתן שהתנהל בקטאר לפני שבועיים על הסכם גרעין מחודש בין איראן למעצמות. האיראנים מפחדים. הם שומעים את ביידן ואת ראש ממשלת ישראל מצהירים זה לצד זה, פעם אחר פעם, ש"לאיראן לא יהיה נשק גרעיני". ביידן גם חוזר על הצהרה זו בנוכחות מנהיגי המדינות הערביות הסוניות המתונות שהתכנסו בערב הסעודית.

חוששים שמא הלכו רחוק מדי

לפי כל הסימנים, האיראנים שואלים את עצמם כעת האם מאחורי ההצהרה הנחרצת של ביידן לא מסתתרת כבר תוכנית פעולה משותפת לארה"ב ולישראל, שנועדה לסכל ולהחזיר אחורה באמצעים צבאיים ואחרים את ההתקדמות של טהרן בהעשרת אורניום לרמה גבוהה שממנה אפשר "לפרוץ" לעבר הנשק הגרעיני.
אפשר לומר שהאיראנים חוששים כעת שמא הלכו רחוק מדי בהתרסתם מול המערב, ובדרישות הקשוחות שהעלו במשא ומתן על הסכם עם ארה"ב, וכי כתוצאה מכך ייתכן שוושינגטון נענתה לדרישות הגלויות ולדרישות הפחות פומביות של סעודיה ומדינות המפרץ האחרות שהאמריקנים יגבו את המאמצים הדיפלומטיים במהלך צבאי עם ישראל או בנפרד.
במילים פשוטות, האיראנים מפחדים. הם שומעים את הצהרות ביידן ומשוכנעים בהתאם לחשיבה המזימתית המזרח-תיכונית שהנשיא אומר שהוא דבק בדיפלומטיה, אבל מאחורי הדיבור הרך ארה"ב כבר החליטה להכין פעולה צבאית כבדה. הם רואים שצה"ל פועל כבר בשיתוף פעולה עם פיקוד המרכז האמריקני, סנטקום, וכי מפקד הפיקוד הזה, הגנרל אריק קורילה, מבקר בישראל מיד אחרי שביידן המריא לסעודיה לתאם את המשך המזימה בראייתם עם ריאד.
הם שומעים שהיועץ לביטחון לאומי האמריקני חוזר שלוש פעמים באותו השבוע על הודעתו שאיראן עומדת למכור מאות כטב"מים לרוסיה ואינו מסתיר את כעסה של ארה"ב על ההתערבות האיראנית לטובת הרוסים במלחמה באוקראינה, ולבסוף האיראנים רשמו לפניהם את העמדה הקשוחה שהציגו להם האמריקנים במשא ומתן שהיה בקטאר לפני שבועיים על הסכם הגרעין.

המשלחת האמריקנית הודיעה באמצעות המתווך הקטארי למשלחת האיראנית: הגענו לקצה הוויתורים, הדרישות שאתם מעלים לא קבילות. קחו את ההצעה שהנחנו בפניכם או שאין הסכם. העמדה הקשוחה הזו הפתיעה את האיראנים שמטרתם היא למשוך זמן כדי להמשיך בפיתוח העשרת האורניום. מה שהפתיע אותם עוד יותר הוא שגם הנושאים ונותנים מטעם אירופה אמרו להם דברים דומים בשבוע שעבר. המערב הבהיר לאיראן שלא יוותר יותר במשא ומתן גם אם פירושו של דבר פיצוץ בשיחות.
האייתוללות בטהרן רואים ושומעים את כל הדברים האלה, וכשהנשיא ביידן עוד מוסיף ואומר שארה"ב חוזרת למזרח התיכון כדי להישאר ולהיות נוכחת - הם נתקפים בפאניקה קלה. הם זוכרים שהאמריקנים פלשו פעמיים לעיראק ב-30 השנים האחרונות, וחוששים שההיסטוריה עשויה לחזור במיוחד לנוכח ההתקרבות הגדולה בין איראן לרוסיה.
לכן נשלחו שני אנשי ממשל בכירים המקורבים מאוד למנהיג העליון חמינאי אל התקשורת המזרח-תיכונית והאמריקנית עם מסר דחוף שנועד להרגיע את חששות האמריקנים, הסעודים, והישראלים. מה שהאיראנים אומרים זה: נכון, יש לנו יכולת לייצר נשק גרעיני, אבל אין לנו בינתיים כוונה להשתמש בו. ההכרזה הזו נועדה גם במקביל להגביר את החששות מפני יכולותיה של איראן ולגרום לארה"ב בכל זאת להגמיש את עמדותיה במשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
מתקן הגרעין של איראן בנתנז
(צילום: AFP )
אגב, לאיראן אין עדיין יכולת לייצר נשק גרעיני באופן מלא. יש לה יכולת להעשיר אורניום לרמה גבוהה ובכמות שאפשר ממנה לייצר פצצה, אבל היא עדיין לא יודעת איך לייצר את מנגנון הנפץ ואת ליבת האורניום המתכתי של הפצצה וגם אינה יודעת למזער את המנגנון הזה לכדי ראש קרב שאפשר להתקינו בראש טיל.
ואולם, בטהרן יודעים שבמערב מגדירים כ"מדינה סף גרעינית" מדינה שיש לה יכולת להעשיר אורניום לרמה של 90%, שממנה אפשר לייצר כבר את ליבת הפצצה, ובזה הם משתמשים כדי להאיץ בארה"ב ובאירופים להגמיש את עמדותיהם במשא ומתן. אבל ברור לגמרי, כאמור, שהסיבה העיקרית להצהרות המפתיעות של הבכירים האיראנים הייתה פאניקה מסוימת שאחזה בבכירי המשטרה בטהרן לנוכח הצהרות ביידן ואנשיו על כוונת ארה"ב לחזור למזרח התיכון וההבטחה הנחושה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.
בישראל מודעים לחששות האיראנים, ונאומו של הרמטכ"ל אביב כוכבי אתמול נועד לתגבר חששות אלה של האיראנים מתוך כוונה לייצר הרתעה ולרסן את הפעילות החתרנית שלהם באמצעות שלוחיה של טהרן. כוכבי אמר בגלוי כדי שבטהרן ישמעו שישראל עושה הכנות אינטנסיביות לתקיפה באיראן וכי זו חובה מוסרית וביטחונית ראשונה במעלה של צה"ל לבצע תקיפה כזו אם איראן תתקרב לנשק גרעיני.
הכרזה כזו מיד אחרי ביקור ביידן בישראל נועדה לתגבר את הפחדים של המשטרה בטהרן ואת החשש מפני מזימה אמריקנית-ישראלית-ערבית נגדה, שעלולה להסתיים במכה צבאית כואבת מתישהו בעתיד הלא-רחוק. מתברר שגם בלי הכרזה אמריקנית גלויה שהאופציה הצבאית על השולחן בהקשר האיראני, אפשר אולי לגרום לאיראנים לחשב מסלול מחדש. בכל מקרה, הם מפחדים.