שום ארגון או קבוצה עדיין לא לקחו אחריות על שני הפיגועים הבוקר (יום ד') בירושלים. דובר חמאס בעזה אמנם בירך עליהם, אבל מהנוסח לא נראה שחמאס ידע על הפיגוע מראש או שאנשיו ביצעו אותו. ניתן להעריך למי עשוי להיות אינטרס ולמי אופייני דפוס הפעולה הרצחני - ויש אפשרות שמדובר בפעולה של אנשים שמשתייכים לדאעש, או רוצים להשתייך אליו, או מקורבים אליו.

לא בטוח שהתוצאה הקשה קשורה ישירות לגל התסיסה הלאומנית האלימה שעובר כרגע על הצעירים הפלסטינים ביהודה ושומרון, שמתהדרים במעשיהם ומסיתים זה את זה באמצעות רשתות חברתיות, בעיקר טיקטוק. הם בוצעו כנראה על ידי תא מאורגן שתכנן היטב את מעשיו.
במאי השנה נעצרו במזרח ירושלים חמישה תושבים ערבים שהשב"כ זיהה שהם מתכננים סדרה של פיגועים בישראל ובעיקר בירושלים. חוליה אחרת נעצרה לאחרונה בנצרת, ושם סיפרו הנאשמים שתכננו בין השאר גם לפוצץ בית ספר ערבי שהנהלתו תכננה להעניק לתלמידים חינוך מיני (לקריאת העדויות המלאות שפרסם כתבנו ישראל מושקוביץ). הם עמדו בקשר עם דאעש מחוץ לישראל, תכננו גם פיגועים נגד יעדים ישראליים, בעיקר בעלי אופי דתי. נגד החמישה הוגשו לאחרונה כתבי אישום. ייתכן שיש חברים נוספים או סייענים שהיו בקשר עם העצורים והנאשמים, שניסו היום לנקום את מאסרם ואת העמדתם לדין.

1 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
(צילום: רויטרס)
גם דפוס הפעולה של המפגעים אופייני לדאעש – שני פיצוצים של מטענים בתיקי צד במקומות אזרחיים הומי אדם, כשפרק זמן קצר מפריד ביניהם. חמאס והג'יהאד האיסלאמי בשנים האחרונות מכוונים את הפיגועים בעיקר לעבר כוחות הביטחון או אנשי ביטחון.
המטענים בתיקים שמופעלים כנראה מרחוק אופייניים לאנשי דאעש שפעלו באירופה וגם כאן. ייתכן גם שחיפשו לפגוע במקומות שבהם מתרכזים יהודים דתיים-חרדים, מה שעשוי לרמז על אופי דתי-איסלאמי של האחראים.
כל זה מצטרף לעובדה שבשנה האחרונה היינו עדים להתגברות פעילות הטרור של אנשים ששייכו עצמם לדאעש או ניסו להצטרף בפועל לארגון. גל הטרור – שתחילתו במרץ השנה – החל בפיגועים שביצעו אנשים שהגדירו עצמם כאנשי דאעש, בבאר שבע ובחדרה. השב"כ פתח במבצע סיכול נרחב נגד אנשי הארגון, שכתוצאה ממנו נעצרו גם החמישה ממזרח ירושלים במאי. אבל נראה שאחרים עדיין חופשיים.