1 צפייה בגלריה
ארבל וסמוטריץ'
ארבל וסמוטריץ'
ארבל וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שתקף אתמול (יום ראשון) בחריפות את ראשי הרשויות שיצאו לשביתה בגין קרן הארנונה, רצה לפנות לבית הדין לעבודה כדי שזה יוציא צו מניעה לשביתה. הבעיה שבה נתקל השר היא שהשלטון המקומי נמצא תחת משרד הפנים - ורק הוא יכול לפנות לבית הדין בבקשה שיעצור את השביתה. אבל, שר הפנים משה ארבל עסוק מאתמול בבוקר בתורים הארוכים לחידוש הדרכונים, ולא מעורב כלל בשביתת ראשי הרשויות, או במאבקים על קרן הארנונה שהיא יוזמה של משרד האוצר.
בשלב זה נראה שאין בכוונת ארבל לפנות לבית הדין לעבודה כדי לעצור את שביתת ראשי הרשויות. במשרד מפיצים מעת לעת את הנתונים העדכניים מהנפקת הדרכונים, כשנכון לשעה 11:00 קיבלו בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה בתל אביב 352 אזרחים; בחיפה 342 אזרחים; בבאר שבע 354; בירושלים 367; ובבני ברק 137. אתמול קיבלו כ-6,000 איש שירות בכל הלשכות.
וכאמור, בזמן שמשרד הפנים עסוק בדרכונים, ראשי הערים יתכנסו ב-13:00 כדי להכריע על המשך צעדיהם, כשאתמול הבהירו שהשביתה תימשך עד שקרן הארנונה תוסר מחוק ההסדרים. המאבק הנוכחי של ראשי הערים לא אומר שלא תהיה פשרה בסופו של דבר: מטרתו היא רק להוציא את קרן הארנונה מחוק ההסדרים, שאמור לעבור עד סוף החודש, כך שניתן יהיה לקיים עוד דיונים ולשפר את הנוסח הקיים. כלומר, הקרב הוא בעיקר על לוח הזמנים הצפוף שלא מאפשר לראשי הרשויות לנהל משא ומתן ולערוך שינויים בנוסח.

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס אמנם הגיע לפשרה עם האוצר ביום חמישי האחרון, אך זו לא התקבלה על-ידי ראשי הערים. בשלטון המקומי טענו בהמשך כי נאלצו להגיע לפשרה הזו "כדי למזער נזקים", מאחר שהבינו כי הממשלה ממילא תקדם את התוכנית.
לפי הנוסח שהוסכם בין השלטון המקומי למשרד האוצר בחמישי ובוטל, כל רשות תחשב באופן עצמאי את הגידול בהכנסות מארנונה עסקית בקיזוז היתרי בניה למגורים. ההפרשות בין הרשויות עצמן לא יהיו אחידות: באשכול א' - הרשויות החזקות ביותר - יפרישו לקרן 27.5% בשנתיים הראשונות, והחל מהשנה השלישית יפרישו 28%. באשכול ב' יפרישו לקרן 20%, ובאשכול ג' יפרישו 15%. באשכול ד' יפרישו לקרן 7.5% בלבד. רשויות בפריפריה הגיאוגרפית, שנמצאות במדד סוציו-אקונומי 5-1 ואמורות להפריש לפי אשכול א', ירדו דרגה ויפרישו לפי אשכול ב'.
בנוסף, אם ההכנסות מארנונה שלא למגורים בשנה מסוימת יהיו נמוכות מהארנונה בשנת 2022 - הרשות המקומית לא תפריש כספים לקרן בגין אותה השנה. במצב שהגידול עלה על 20% באותה שנה או במצטבר ב-3 השנים האחרונות - הרשות לא תפריש לקרן את הגידול שמעבר לגידול של 20%. באשר למענקים שישולמו בגין היתרי בניה, בשנים 2020-2018 יעמוד המענק על סך של 1,000 ש"ח ומשנת 2021 ואילך יעמוד המענק על סך של 1,850 ש"ח. יתרת הקרן, לאחר חלוקת המענקים לרשויות, תוחזר לערים - למעט 10% שיישארו ככרית ביטחון לשנה קדימה.