המאבק סביב "חוק הארנונה", שהחל בוועדת הכנסת אתמול (ראשון) בבוקר והגיע לעימות חזיתי בין מרכז השלטון המקומי והרשויות המקומיות לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ', יגיע היום לשיאו עם שביתה בשורה של ערים ורשויות - כשבמקביל יימשכו ההצבעות בוועדת הכספים, שנעצרו ב-02:00 בלילה.
הרוב הגדול של העיריות ישבתו, וברובן לא יתקיימו לימודים בגנים ובבתי הספר. הבגרות במתמטיקה כן תתקיים, וגם החינוך המיוחד לא תהיה שביתה. לצד זאת, האשפה לא תפונה, לא תתקיים קבלת קהל במשרדי העירייה וגם לא מענה טלפוני, וגם מוסדות התרבות והמרכזים הקהילתיים לא יפעלו.
אבל אין מדובר בשביתה כללית. בירושלים, אשקלון, לוד, עכו, צפת וחריש לא תתקיים שביתה. בבת-ים, כרמיאל, נהריה, קריית שמונה, קריית גת וקריית מלאכי השביתה לא תכלול את הלימודים. גם ביישובי עוטף עזה, שהיו תחת מטחי רקטות כבדים בשבוע האחרון, כן יתקיימו לימודים. ynet עושה סדר בשביתת חוק הארנונה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, שאול גולן, יואב דודקביץ', הדר יואביאן)
בוועדת הכספים שהתקיימה אתמול בבוקר חלה התנגדות חריפה בקרב ראשי רשויות מקומיות להקמת קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים, וזאת למרות שבסוף השבוע האחרון הושגה הסכמה בין נציגי השלטון המקומי לנציגי האוצר בדיון בוועדת הכספים של הכנסת. "אתם הורסים את המרקם העדין שעליו עיר מתקיימת", אמר ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בוועדת הכספים בכנסת, בדיון שעסק בקרן הארנונה. "מישהו צריך לעצור אתכם, זה שהשלטון המקומי לא שובת עד היום זה פשע! אני יותר לא חלק מהשלטון המקומי, הודעתי לראש עריית תל אביב רון חולדאי שאנחנו פורשים מפורום ה-15 וכל מי שלא יפרוש הוא שותף לפשע הזה".
לאחר העימות החריף, פורום של ראשי רשויות קיימו ישיבת חירום, בעקבות ההצבעה הצפויה בוועדת הכספים על העברת "קרן הארנונה" כחלק מחוק ההסדרים, והודיעו על שביתה כללית החל מהיום, "אלא אם תוסר הקמת הקרן מחוק ההסדרים". בקואליציה טענו כי מדובר ב"שביתת הרשויות העשירות", אך בשלטון המקומי מתעקשים: כל הרשויות איתנו. ואכן, שורה של ערים, גם כאלה שמזוהות עם מפלגות הקואליציה, הודיעו כי ישתפו פעולה עם השבתת השירותים העירוניים במסגרת המאבק בהקמת הקרן, שהממשלה מבקשת לקדם במסגרת חוק ההסדרים.

מי ישבות ומי לא?

אלו, בין היתר, הערים שהודיעו כי כן ישבתו: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, ראש העין, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, יקנעם. גם המועצות עמק יזרעאל, מטה אשר, גלבוע, דרום השרון וחוף הכרמל ישבתו.
לפי הודעת עיריית ת"א-יפו ההשבתה תכלול את השבתת מערכת החינוך העירונית, כולל צהרונים בבתי הספר וגנים, למעט החינוך המיוחד. הבגרות במתמטיקה תתקיים כמתוכנן. מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות עירוניות ומרכזי הצעירים יושבתו. כמו כן, יבוטלו אירועים עירוניים ולא תהיה קבלת קהל בשירותים המוניציפליים "עד להודעה חדשה.

בעיריית חיפה ציינו כי היא "תיקח חלק בשביתה, שנועדה להיאבק בקרן הארנונה". ראש העיר, עינת קליש רותם, אמרה על ההחלטה: "כשהשלטון המרכזי רומס את השלטון המקומי ופועל להלאמת חלק מכספי הרשות לטובת שימוש משרדי הממשלה, וזאת למרות שאנחנו אלו שנותנים את רוב השירותים לאזרחים - נחצים כל הקווים האדומים".
ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, שאף הגיע לוועדת הכספים והביע את זעמו על החוק, הסביר גם כן לתושבים מה עומד מאחורי השביתה: "מנסים לעשות עלינו מחטף ולא אסכים שזה יקרה. מה הייתם עושים אם היו מודיעים לכם יום אחד, שבגלל שאתם מצטיינים בהתנהלות כלכלית, לוקחים לכם מחשבון הבנק, מס מסך ההכנסות שלכם למדינה, בנוסף למיסים שאתם משלמים? מדובר בחוק שמאפשר לממשלה להיכנס יד עמוקה לתקציבי הרשויות המקומיות, ‏להלאים את כספים ולהשתמש בהם לצרכים פוליטיים וסקטוריאליים על חשבון רווחת התושבות והתושבים".

מהו "חוק הארנונה", ומה כל צד טוען?

"קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר תקף את יו"ר השלטון המקומי: "כבר לחצנו ידיים ואז חזר בו, תחשבו למה". ביבס וסמוטריץ'
שר האוצר תקף את יו"ר השלטון המקומי: "כבר לחצנו ידיים ואז חזר בו, תחשבו למה". ביבס וסמוטריץ'
שר האוצר תקף את יו"ר השלטון המקומי: "כבר לחצנו ידיים ואז חזר בו, תחשבו למה". ביבס וסמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה. הדיונים נמשכו בשבוע שעבר, גם בשיא מבצע "מגן וחץ", וביום חמישי בלילה הושגו הסכמות חלקיות בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, לפיהן ניהול הקרן יישאר בידי השלטון המקומי.
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, שמוביל את המאבק, התייחס בדיון בוועדה להסכמות החלקיות שהושגו עם האוצר, אך הבהיר כי "אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את החלטת הרשויות - ופנה לביבס בפוסט ארוך ברשתות החברתיות: "חבל שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו. אתה יודע את האמת שזה חוק חשוב וטוב שיאזן בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים, יהפוך בנייה למגורים למאוזנת כלכלית, יתמרץ בנייה למגורים וממילא יגדיל את ההיצע ויוריד את מחירי הדיור".
בהמשך ערך השר מסיבת עיתונאים, שבה שוב תקף את ביבס וראשי הרשויות, טען שמטרתו להיאבק ביוקר הדיור, והאשים: "חלק מראשי השלטון המקומי וראשי הערים נלחמים בכם, בנו, בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור". בפתח דבריו אמר סמוטריץ': "חוק קרן הארנונה הוא חוק של כולם. זה חוק להקמת הקרן להורדת יוקר הדיור, זה אתגר של כולנו. הקרן להורדת יוקר הדיור מבקשת דבר אחד פשוט – לתמרץ ראשי ערים לבנות יחידות דיור למגורים – יותר היצע – מחירי הדיור יורדים". בהמשך תקף סמוטריץ' את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "כבר לחצנו ידיים והוא התחייב להוריד את ההסתייגות. החוק נדחה היום - תחשבו לבד מה גרם לו לחזור בו".

הפגנות מול העיריות: "שוד הארנונה"

בזמן ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ערך מסיבת עיתונאים, הפגינו אמש אלפים מול בנייני עיריות ברחבי הארץ. בתל אביב, שראש העיר שלה רון חולדאי הודיע כי תצטרף לשביתה, הפגינו בכיכר רבין מול בניין העירייה כמה עשרות. הם קראו בין היתר "העם דורש צדק חלוקתי", וצעקו "הממשלה עבריינית". למקום הגיע גם חולדאי עצמו. בשרון כמעט כל מראשי הרשויות החליטו על השבתת שירותי העיריות החל מהיום ועד הודעה חדשה, ואלפים מתושבי האזור יצאו להפגנות תמיכה בראשי הרשויות שמתנגדים לקרן הארנונה. חברת מועצת העיר הרצליה, דנה אורן ינאי, ממובילות מטה המאבק ההרצלייני אמרה: "תושבי הרצליה לא יאפשרו את גזל הקופה הציבורית והטלת מס נוסף על הציבור שתמיד נושא בנטל".
הפגנות דומות התקיימו גם מחוץ לבנייני העיריות רמת גן, גבעתיים, קריית אונו וגני תקווה. גם חלק מראשי הערים הגיעו להפגנות. ראש העיר גבעתיים רן קוניק אמר למפגינים כי "אין צודק מהמאבק הזה. אנחנו ניאבק בכל הכוח. מחר יש שביתה, וסביר להניח שחלק מהרשויות יתקפלו, אבל זה לא ירתיע אותנו". גם ראש העיר גני תקווה ליזי דלריצ'ה הגיעה להפגנה, ואמרה מוקדם יותר כי "אסור להפוך את המאבק על כספי הציבור שלנו למלחמה בין עניים לעשירים או בין פריפריה למרכז. בשביל לקחת למי שמרוויח יותר למען חיזוק אוכלוסיות מוחלשות כבר יש את מס הכנסה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול עיריית באר שבע במחאה על חוק הארנונה
הפגנה מול עיריית באר שבע במחאה על חוק הארנונה
"הממשלה הצליחה להרדים אותנו". ההפגנה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול עיריית תל אביב במחאה על חוק הארנונה
הפגנה מול עיריית תל אביב במחאה על חוק הארנונה
ההפגנה מול עיריית תל אביב, אמש
(צילום: יובל חן )
מחוץ לעיריית רמת גן נאם סגן ראש העירייה רועי ברזילי, ואמר: "התחושה היא שבמאבק הזה עומדים לצדנו גם מי שלא ראינו עד כה בהפגנות ומאבקים. זה כולל ליכודניקים וראשי רשויות מטעם הליכוד. זה נוגע לכיס של כל אחד ואחת מאיתנו".
מול בניין עיריית חיפה התקבצו כ-300 מפגינים, שם הסתיימה המחאה ללא אירועים חריגים. גם בבאר שבע התאספו מפגינים בכניסה לעירייה. יואב וידר, ממארגני המחאות בבאר שבע נגד המהפכה המשפטית, אמר: "הגענו למצב שכל הציבור רדום. הממשלה הצליחה להרדים אותנו והחלה בשיטת הסלמי להמשיך את ההפיכה המשטרית". ליאור רבקאי אמר: "משתמשים במה שהממשלה ההונגרית עשתה, ועושים אותו דבר. זה מטורף שרוצים לקחת את הארנונה שלו, כשביהודה ושומרון לא עושים אותו דבר. אומרים שזה כספים לפריפריה, אבל זה לא באמת יהיה".
פורסם לראשונה: 23:32, 14.05.23