3 צפייה בגלריה
מוזן
מוזן
איה נאפה
(MUSAN/Jason de Caires Taylor)
בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בקפריסין, וארבע שנים לאחר פרשה שהחלה באופן דומה, המשטרה הקפריסאית עצרה אתמול (ראשון) חמישה צעירים ישראלים בני 19 ו-20 בחשד לאונס צעירה בריטית בת 20 במלון באיה נאפה.
לפי הדיווח בקפריסין, הצעירה הבריטית, שנמצאת בחופשה באי, מסרה עדות ארוכה במשטרת פמגוסטה אתמול אחר הצהריים - והישראלים נעצרו בעקבות זאת. מעצרם הוארך היום בשמונה ימים. מלבדם נעצר ישראלי נוסף בחשד לתקיפה, ושוחרר בינתיים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס
נתניהו עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס. ישראלים נעצרו בחשד לאונס במהלך ביקור רה"מ במדינה
(צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
3 צפייה בגלריה
הנערה הבריטית בבית המשפט
הנערה הבריטית בבית המשפט
הצעירה הבריטית מהפרשה הקודמת בבית המשפט, 2019
(צילום: AFP)

הישראלים נעצרו כאמור כמעט במקביל להגעתו של נתניהו לקפריסין, לביקורו המדיני הראשון זה חמישה חודשים. ממשרד החוץ נמסר: "בשעות הבוקר התקבל דיווח בשגרירות ישראל בקפריסין על מעצרם של שישה אזרחים ישראלים החשודים באונס תיירת בריטית. קונסול ישראל בקפריסין עומד בקשר מול הרשויות בקפריסין. המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ נמצאת בקשר עם משפחות האזרחים העצורים".
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, התייחסה למעצר החמישה, ומסרה: "לצערי הרב, אנחנו שומעות היום על מקרה נוסף שבו צעירים ישראלים יצאו לחופשה, וכחלק מהבילוי, הם חשודים כי אנסו תיירת". סוליציאנו ציינה כי "החשדות הללו מצטרפים לשורה של מקרים של פגיעות מיניות קבוצתיות שהתרחשו בחו"ל על ידי חבורות של צעירים ישראלים, שנסעו יחד, וכחלק מפריקת העול בבילוי אנסו, צילמו והפיצו את הסרטונים".
לדבריה, "מקרה זה מציב תמרור אזהרה בפני החברה הישראלית כי אין מדובר במקרה בודד, אלא מתפתחת כאן תופעה מסוכנת של פגיעות מיניות קבוצתיות, כחלק מתרבות הבילוי בחו"ל, כפי שקרה ב-2019 באיה נאפה, לפני כחודש ברודוס וב-2019 בכרתים. למערכת החינוך בישראל יש תפקיד קריטי בחינוך בני הנוער למיניות בריאה ולמניעת פגיעה מינית, לשיח על מהי הסכמה וכמובן על סוגית הצילום והפצת הסרטונים המהווים עבירה פלילית לכל דבר".
יו"ר נעמת חגית פאר אמרה בתגובה למעצר כי "חבל שישראל מתפרסמת פעם אחר פעם בנסיבות כאלה. כשראש ממשלת ישראל נמצא בקפריסין בביקור מדיני את הכותרות הראשיות תופסת הידיעה על ישראלים החשודים באונס. אין ספק שמשהו לקוי מאוד בחינוך שמקבלים בני נוער בישראל. וזאת ללא קשר למקרה עצמו. חלק מבני הנוער נוסעים בחבורות לאילת או לקפריסין וחלקם פורקים כל עול. משתכרים, שוברים, מעורבים בקטטות ועל הדרך מטרידים ולעתים אף אונסים".
לפני כארבע שנים נעצרו בקפריסין 12 ישראלים, גם כן באיה נאפה, בחשד לאונס צעירה בריטית. היא הורשעה בהמשך לאחר שנטען כי מסרה עדות שקר, וכשנתיים לאחר מכן בוטלה הרשעתה.
האישה, שהייתה בת 19 באותה העת, סיפרה למשטרה כי נאנסה על ידי 12 נערים וצעירים ישראלים, אבל אחר כך חזרה בה מדבריה, עוד לפני שנועדה עם עורך דין. היא הועמדה למשפט והורשעה בפגיעה בציבור, והרשעתה בוטלה כאמור בבית המשפט העליון בקפריסין בינואר 2022. המקרה הוביל לזעם, וארגוני נשים - בהם גם מישראל - הפגינו למענה.