בכירים אמריקנים אמרו אמש (שבת) ל-ynet כי הסיכוי לעסקה שתכלול נורמליזציה בין סעודיה לישראל במעורבות ארה"ב עדיין נמוך, והעריכו כי הוא עומד על 30 עד 35 אחוזים. "הנושא מאוד מסובך, הדרך לשם מאוד ארוכה והנושא הפלסטיני יהיה האחרון", אמרו הבכירים. "לפני הנושא הפלסטיני יש עוד שורת נושאים מרכזיים - הגרעין, הסכם הגנה. רק בסוף יגיעו הפלסטינים, אבל יצטרכו לתת להם משהו".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
(צילים: AP, EPA)
הבכירים האמריקנים התייחסו גם להסכם ההבנות הלא-כתוב בין ארה"ב לאיראן, ואמרו כי הדיונים סביבו אורכים כבר שנה וחצי ואף יותר. "המטרה המרכזית הייתה לשחרר את האסירים האמריקנים. נתניהו חושש שזו התחלה של הבנות או הסכם, אבל האמת שכל מה שארה"ב רצתה זה לשחרר את האסירים, ובתמורה לשחרר לאיראנים כסף לסיוע הומניטרי. האם זה מאפשר אווירה טובה יותר לקידום נושאים אחרים? כן. אבל ככל שנתקרב לבחירות, אנחנו לא רואים חזרה להסכם הגרעין", אמרו. "יכול להיות שיהיו עוד הבנות קטנות".
בארה"ב גם הדפו אמש את הביקורת של ראש הממשלה נתניהו סביב הסכם ההבנות עם איראן, לפיו הכסף עשוי להגיע למימון טרור. "יש ערבויות שכסף איראני לא יגיע לטרור", הם אמרו. "נעשה הכול כדי לוודא שהכסף לא יזלוג לטרור, אבל כסף הוא כסף ואתה אף פעם לא יכול לדעת".
בשיחה עם ynet, הבכירים גם ציינו כי הנשיא ג'ו ביידן רוצה לקדם את העסקה עם סעודיה, והעריכו כי יהיה קושי רב לשכנע את כל הדמוקרטים לתמוך בזה - אך ציינו שזה תלוי בנשיא ביידן - שיוכל להטיל את מלוא כובד משקלו. "זה נכון שנצטרך גם תמיכה רפובליקנית, אבל אנחנו מעריכים שמאחר שנתניהו רוצה את זה מאוד - הוא יעזור כאן", אמרו. לדברי הבכירים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיות מוזמן לפגישה עם ביידן סביב עצרת האו"ם, שתתקיים בחודש ספטמבר.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לא רוצה לתת הישג לנתניהו". בארה"ב הופתעו מהביקורת של לפיד
(צילום: שלו שלום)
בארה"ב גם הופתעו מהביקורת של ראש האופוזיציה יאיר לפיד על ההסכם עם סעודיה, ואמרו כי היוצרות התהפכו. "כשנתניהו היה באופוזיציה הוא ביקר את הסכם הגז עם לבנון שלפיד עשה, ויום אחרי שהפך לראש הממשלה הפסיק לדבר על זה. כעת, לפיד באופוזיציה ומבקר את ההסכם עם סעודיה - כי הוא לא רוצה לתת הישג לנתניהו", אמרו הבכירים.
לשכתו של נתניהו פרסמה אתמול תגובה ראשונה להבנות המתגבשות בין ארה"ב לאיראן, ומתחה ביקורת על הממשל האמריקני: "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה - ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן", מסרה לשכת נתניהו.
הסכם ההבנות הלא-כתוב בין ארה"ב לאיראן, כפי שציין אתמול פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, אמור לבלום את דהירת איראן להעשרת אורניום ברמה ובכמות שתאפשר לה להחזיק בנשק גרעיני תוך זמן קצר, בתמורה להקלות והטבות כלכליות שארה"ב תיתן לה כדי להקל על מצוקתה הכלכלית והפיננסית. להסכם ההבנות הלא כתוב הזה יש גם היבטים נוספים שכוללים ריסון משלוחי הנשק האיראני לרוסיה, ריסון המערכה החתרנית שמנהלת איראן נגד שיט מכליות הנפט במפרץ הפרסי, ומניעת פגיעה באנשי צבא ואזרחים אמריקנים בעיראק ובמדינות מזרח-תיכוניות אחרות על ידי שלוחותיה של איראן, בעיקר המיליציות השיעיות בעיראק, בסוריה ותימן.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד האשים כאמור את ממשלתו של נתניהו בהבנות בין ארה"ב לאיראן, וטען כי "כחלק מהנזק שנגרם מדרדור היחסים בין ארה"ב לממשלת הימין על מלא הכושלת, עכשיו האמריקנים סגרו עם האיראנים עסקה שתזרים מיליארדי דולרים לתוכנית הגרעין האיראנית - ואיש אינו מקשיב לעמדה הישראלית".
פורסם לראשונה: 23:22, 12.08.23