ההסתבכות אתמול (יום שני) בג'נין יצרה אצל הפלסטינים ביהודה ושומרון, ובמיוחד בקרב מי שמשתייך להתארגנויות חבלניות, מוטיבציה לנקום לצד תחושה של הצלחה. פעולות החילוץ שלקחו לצה"ל תשע שעות גרמו כנראה לתחושה שנמצאה הנוסחה להצלחת ההתקוממות וההתנגדות הפלסטיניים בצפון השומרון, כתוצאה משימוש מוגבר במטענים וירי בכבישים. הרצון לנקום, יחד עם הכרסום בהרתעה ותחושת ההצלחה הפלסטינית, הם הרקע לפעילות הרצחנית המוגברת שהחלה בליל אמש בפיגוע דריסה שבו נפצעו שני לוחמים, ונמשכה היום בפיגוע הרצחני בתחנת הדלק בכניסה לעלי.


אפשר לראות בשרשרת האירועים האלו, שתחילתה בג'נין, תפנית לרעה הן מבחינת המוטיבציה של המפגעים והן מבחינת היכולות שלהם לפגע ולהתמודד עם צה"ל ושב"כ - מה שגורם לאובדן ההרתעה. מצב כזה עלול לצאת משליטה ובאמת להפוך לאינתיפאדה שלישית שבה יהיו מעורבים חלקים גדולים מהעם הפלסטיני בכל חלקי יהודה ושומרון, וזה עלול להצית גם את הזירה העזתית.
חמאס לקח אחריות לפיגוע בעלי, וניכר - לפי הנשק, דפוס הפעולה וכוונתו של המחבל שנמלט להישאר בחיים - שמדובר בחוליה מאומנת יחסית. שני המפגעים הם בני הכפר עוריף, שנמצא כ-13 קילומטר מדרום לשכם, כלומר, גם הוא בצפון השומרון, וייתכן שזו הייתה חוליה רדומה של חמאס.
מצב כזה מחייב שינוי שיטות לחימה והגברת הלחץ על מחבלים פוטנציאליים, הן באמצעות איסוף מודיעין והן באמצעות פעולות בשטח, הגנתיות והתקפיות. הרמטכ"ל, כבר אחרי הצהריים, בהערכת מצב בשטח, הורה לתגבר את הכוחות בצירי התנועה ובהגנה על היישובים הישראליים. שב"כ, כך ניתן להניח, יגביר את פעילותו כדי לאסוף מטרות ומודיעין על מפגעים פוטנציאליים.
אבל בכך לא די: כדי לקטוע את מה שנראה כגל פיגועים פלסטיני מתמשך, למרות הפעילות המסכלת של שב"כ וצה"ל, צריך לפעול התקפית, אבל בה בשעה לעשות הכול כדי לתחום את אזור הפעולה ולא לנקוט באמצעים שיקוממו את האוכלוסייה הפלסטינית בכללה ביהודה ושומרון.
מה שנחוץ עכשיו זה לא מבצע "חומת מגן 2", אלא מבצע או שרשרת מבצעים באזור מחנה הפליטים ג'נין ובמרחב הכפרי שמסביב לג'נין ולשכם. לא מדובר בכיבוש השטח, אלא בסגירת תא השטח הנרחב הזה ובשורה של מבצעים ממוקדים, כולל בתוך מחנות הפליטים באזור ג'נין ושכם, וגם מבצעים בתוך העיר ג'נין ובקסבה של שכם - כולם על פי מודיעין ששב"כ יספק ויצביע על מצבורי נשק, על מעבדות לייצור מטענים ועל פעילים ראשיים.
הדרישות של השר איתמר בן גביר "להוריד בניינים ולעשות סיכולים ממוקדים מהאוויר", לא ישיגו שום מטרה מלבד לקומם ולהכניס למעגל הטרור פלסטינים צעירים ולא כל כך צעירים שעד עכשיו התרחקו ממנו. צריך לראות בצפון השומרון, בעיקר סביב הערים שכם וג'נין, אזור שבו יש לפגוע פגיעה אנושה ורצופה בתשתיות הטרור - ותוך כדי כך גם לבצע מעצרים ופעילויות מודיעין אחרות שיאפשרו פעולה עמוקה עם אפקט רחב והרסני.
בשאר האזורים ביהודה ושומרון, שבהם יש פעילות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, צריך לבצע בעיקר פעילות הגנתית על צירי התנועה, כולל מחסומים בעורקי התנועה הראשיים שבהם נעים פלסטינים ומתיישבים ישראלים. צה"ל צריך להיות ערוך לבצע מחסומי פתע, ואולי גם לסגור את הכניסות והיציאות מכפרים פלסטיניים שמהם יצאו מפגעים, אבל לא בצורה סיטונית - אלא באופן נקודתי על פי מודיעין. כך ייפגעו אמנם הכלכלה ומרקם החיים בשטחי יהודה ושומרון, אבל פחות.
בצפון השומרון, הפגיעה היא כאמור בלתי נמנעת - אבל גם שם צריך להשתדל לפעול בצורה ממוקדת באופן שיבדיל בין האוכלוסייה תומכת הטרור לבין בלתי מעורבים לחלוטין. הניסיון מוכיח שכלכלה מתפקדת, מרקם חיים ונוכחות מתפקדת של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים תורמים לביטחון יותר מאשר כל אמצעי אחר.
צה"ל, שב"כ ומשמר הגבול צריכים לשים להם למטרה לפגוע בייצור המטענים, למצוא נשק ולעצור מפגעים פוטנציאליים וסייענים. המשימה מורכבת: הם צריכים לעשות זאת בצורה נקודתית ועל פי מודיעין, כדי שבסופו של תהליך - כעבור כמה שבועות וימים - אפשר יהיה לצאת מהשטח ולשים קץ לגל הפיגועים שאנו עדים לו מאז מרץ 2022, והולך ומתגבר ונעשה רצחני יותר.