ארבעה בני אדם נרצחו אתמול (שלישי) באחד הפיגועים הקשים ביותר בתקופה האחרונה. הם נורו למוות על ידי שני מחבלים במסעדה ובתחנת דלק ליד עלי. אחד המחבלים חוסל בזירה על ידי אזרח, כשעתיים לאחר מכן תם המצוד אחר המחבל שנמלט. שלב אחר שלב: כך אירע הטבח ליד עלי וכך הסתיים המצוד שאחריו.

טבח בתחנת הדלק, כותרות נוספות

15:55: ההגעה לתחנת הדלק

מוהנד שחאדה (25) וחאלד סבאח (24), מהכפר עוריף שסמוך לשכם, הגיעו אתמול בסביבות השעה 15:55 לתחנת הדלק ליד היישוב עלי שבהרי בנימין. השניים, המזוהים עם חמאס, הגיעו בשברולט שחורה, שבה רובי M-16 תקניים וגם סכינים.

16:00: הטבח במסעדה

עם הגעתם שני המחבלים יצאו מהרכב וזיהו אזרח שהיה בתחנת הדלק. הם ירו לעברו מרובי ה-M-16 והוא נמלט לתוך מסעדת חומוס אליהו שבתחנה.
9 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
הנרצחים בפיגוע
9 צפייה בגלריה
המחבלים באירוע הירי בתחנת הדלק ליד עלי
המחבלים באירוע הירי בתחנת הדלק ליד עלי
המחבלים בתחנת הדלק

השניים רדפו אחריו, ואחד מהם נכנס למסעדה ופתח באש ללא הבחנה. בטבח במסעדה נרצחו שלושה - אלישע אנטמן (17), תלמיד כיתה י"ב בישיבת בני עקיבא ותושב עלי, נחמן שמואל מורדוף (17) מהיישוב אחיה שבבנימין והראל מסעוד (21) מיד בנימין.

16:02: רצח עופר שתדלק

מיד לאחר מכן ירו המחבלים למוות גם בעופר פיירמן, בן 64 מעלי שתדלק במקום את רכבו. או אז הם ניסו להימלט מהמקום. סבאח רץ לכיוון הגדר ההיקפית ואילו שחאדה רץ לעבר הכניסה לתחנת הדלק.

16:05: חיסול אחד המחבלים

עם שמיעת צרור היריות, כוחות הביטחון ואזרחים החלו למהר למקום - ובהם גם מוראל מואיז ניקר, סייר היישוב עלי. ביחד עם אזרח אחר שהיה במקום הם חיסלו בתחנת הדלק את שחאדה, שבעבר היה עצור בידי שירותי הביטחון הפלסטיניים וזכה לכינוי "נסיך התא האיסלאמי של חמאס" בעת לימודיו באוניברסיטת א-נג'אח.


"שמעתי ירי, הבנתי שזה משם, נכנסתי לרכב וטסתי לשם", סיפר ניקר אחר כך. "כשהגעתי, פתחתי את הדלת, יריתי עליו, הוא ירה עליי, לא הפסקתי לירות עד שהוא הפסיק לזוז". ניקר נפצע מהירי ופונה לבית החולים בילינסון.
אחיו של האזרח השני תיאר את ההתרחשות: "תחנת הדלק עלי. אחי הגיבור מנפח אוויר. הילדים ברכב. לפתע רכב עם ערבים 15 מטר מהם. מבט מחשיד. בנו רצה לנפח יחד איתו את הגלגלים, אבל אחי חשד וביקש שיישאר. לפתע דלתות נפתחות והם פורקים עם M-16 ומתחילים לירות. לרצוח יהודים. הילדים נשכבים על רצפת הרכב. אחי מאגף מחבל אחד ויורה בו 10 כדורים עד שהוא נופל".

16:10: בריחת המחבל השני ברכב גנוב

אזרח אחר, תושב איתמר שהגיע לתחנה כדי לתדלק, יצא מרכבו המונע בעת ששמע את היריות וניסה למצוא מקום מסתור. המחבל סבאח, שחזר בינתיים לתחנת הדלק, זיהה זאת, גנב את הטויוטה - והחל להימלט ולנסוע צפונה.
9 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי, שניות אחרי הירי בתחנת הדלק ליד עלי
תיעוד דרמטי, שניות אחרי הירי בתחנת הדלק ליד עלי
שניות אחרי הירי במסעדה
(צילום: גרינקביץ אלכסנדר)
9 צפייה בגלריה
אירוע ירי בתחנת דלק ליד עלי
אירוע ירי בתחנת דלק ליד עלי
פגיעת הקליטים
(צילום: נדב גולדשטיין/TPS)

16:15: מצוד אחר המחבל שנמלט

עם הגעת כוחות הביטחון לזירה והבנת תמונת המצב הקשה - ארבעה נרצחים וארבעה פצועים - התברר מיד גם שאחד המחבלים נמלט. העובדה שהמחבל ברח בטויוטה גנובה הקלה על הכוחות שהיו במעקב מודיעיני כמעט צמוד אחריו מרגע בריחתו.
כוחות גדולים הוזעקו והחלו בחסימות בין שכם לצפון הבקעה. נפתח חפ"ק קדמי בזירת הפיגוע בתוך תחנת הדלק שכלל גורמים של אוגדת איו״ש, שב״כ והמשטרה, יחד עם מאו"ג איו"ש ומפקד פיקוד המרכז, שנכחו גם הם על מנת לסגור מעגל עם המחבל שנמלט והקפיצו כוחות בהתאם. במקביל, נפתח חפ"ק של יחידת המבצעים של שב"כ יחד עם אנשי מרחב שומרון בארגון, ואלו ניהלו גם מעקב מודיעיני רציף אחרי הרכב הנמלט.

17:45: נטישת הרכב הגנוב ומעבר למונית

המחבל סבאח נכנס לשכם עם הרכב הגנוב, וניסה ככל הנראה להמשיך לכיוון ג'נין - שנחשבת ל"עיר מקלט" ואליה נמלטו מחבלים רבים שביצעו פיגועים.
9 צפייה בגלריה
חאלד מוסטפא עבדול לטיף סבאח ומוהנד שחאדה שני המחבלים מהפיגוע בעלי
חאלד מוסטפא עבדול לטיף סבאח ומוהנד שחאדה שני המחבלים מהפיגוע בעלי
שני המחבלים
9 צפייה בגלריה
מוהנד שחאדה אחד המחבלים מהפיגוע בעלי
מוהנד שחאדה אחד המחבלים מהפיגוע בעלי
המחבל שחאדה. כונה "נסיך התא האיסלאמי"
אבל ליד אלון מורה הוא זיהה מחסום שצה"ל הקים, ובעקבות זאת החליט לצאת ולהשאיר אותו נטוש. או אז הוא עלה על מונית פלסטינית.
זמן קצר לאחר שהמחבל נטש את הרכב שגנב מתושב איתמר, אנשי השב"כ וכוח חטמ"ר שומרון בראשות המח"ט שמעון סיסו איתרו את הטויוטה ליד מחסום בקעות, ובה אחד מרובי ה-M-16 שבהם נעשה שימוש בטבח.

18:20: חיסול המחבל השני

המצוד הגיע לסיומו מעט יותר משעתיים אחרי הטבח במסעדה, ובמרחק 30 ק"מ משם. "צוות טקילה" של שב"כ, שהוזעק בעקבות הפיגוע, ניהל מרדף אחרי המחבל ביחד עם אנשי הימ"מ, והכוחות המיוחדים עקבו אחריו באופן צמוד כמעט לכל אורך המסלול שעבר.
9 צפייה בגלריה
נטרול מחבל בטובאס
נטרול מחבל בטובאס
זירת החיסול, במונית בטובאס
9 צפייה בגלריה
נטרול מחבל בטובאס
נטרול מחבל בטובאס
המונית שבה חוסל המחבל השני
עם המונית נכנס המחבל לטובאס, ושם לוחמי הימ"מ ושב"כ חיסלו אותו, בעודו מנסה להימלט. בהודעת צה"ל ושב"כ נמסר כי "במהלך ניסיון המעצר, הוא ניסה לברוח מהרכב, נורה ונוטרל על ידי הכוחות".
"כל מה שקרה בפיגוע הזה לא קרה הרבה זמן", סיכם גורם ביטחוני. "החל משני מחבלים עם נשקי M-16 שיורים בתוך מסעדה, התוצאה הקשה של ארבעה נרצחים, וגם חיסול תוך שעתיים מרגע הפיגוע בלב כפר פלסטיני של מחבל נמלט".
פורסם לראשונה: 22:13, 20.06.23