נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ' הגיעה לביקור ראשון בישראל מאז המלחמה, ושמעה ביקורת חריפה כבר בפגישתה הראשונה, שאותה ערכה עם שר החוץ אלי כהן, שר הבריאות אוריאל בוסו ונציגי משפחות החטופים. גורמים שנכחו בפגישה סיפרו כי חלק מהמשפחות פרצו בבכי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ספולאריץ' לאחר מכן, והגיש לה קופסה גדולה עם כל התרופות שלהן זקוקים החטופים הישראלים. "אני בטוח שאתם יכולים למצוא את הדרכים לספק את זה", אמר לה. נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש גם הוא עם ספולאריץ', לאחר מפגש עם משפחות החטופים בתל אביב. "סיפרתי לה על המפגש הכואב וחזרתי על דרישתנו הנחרצת לשחרורם המיידי של כל החטופים. ‏נשיאת הצלב האדום התחייבה בשיחתנו שהשבתם היא משימה עליונה של הארגון. היא סקרה שורת פעולות וצעדים הומניטריים שבהם הם נוקטים כדי לנסות ולהקל על סבלם של החטופים, ומסרתי לה את תודתנו על שהביאו את החטופים ששוחררו לישראל".

2 צפייה בגלריה
שי ונקרט אביו של עומר ונקרט עם אלי כהן
שי ונקרט אביו של עומר ונקרט עם אלי כהן
שר החוץ כהן ואביו של עומר ונקרט
(צילום: יאיר שגיא )
"הפגישה הייתה לא קלה לכל מי שלקח בה חלק", אמר שר החוץ על הפגישה הראשונה. "המשימה מספר אחת של הצלב האדום היא להעביר תרופות לחטופים. 67 יום שהצלב האדום נכשל במשימתו לבקר את החטופים ולהעביר להם תרופות. כל יום שעובר הוא כישלון של הצלב האדום. דרשנו מהצלב האדום להיות יותר נחושים ותקיפים ולהשמיע את קולם מעל לכל במה אפשרית".
"חטיפת קשישים, אונס נשים - שום ארגון הומניטרי לא יכול לשתוק אל מול אותן זוועות. הבהרנו לנשיאה שאין כאן שני צדדים", אמר כהן. "ראוי שהצלב האדום יתמקד באסון ההומניטרי הגדול ביותר שחמאס משית על עזה ולא במדינת ישראל, מדינה המחויבת לחוק הבינלאומי ופועלת על פיו".

2 צפייה בגלריה
 שר החוץ אלי כהן, שר הבריאות אוריאל בוסו, נציגי משפחות החטופים ונשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ'
 שר החוץ אלי כהן, שר הבריאות אוריאל בוסו, נציגי משפחות החטופים ונשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ'
ספולאריץ' יחד עם השרים כהן ובוסו
(צילום: ברונו שרביט, משרד החוץ)
בפגישה נכח אביו של עומר ונקרט החטוף בעזה. כהן התייחס לכך ואמר: "עומר ויתר החטופים לא זכו לפגוש את הצלב האדום. אנחנו מצפים מהצלב האדום לגנות את השימוש שחמאס עושה במתקנים אזרחיים". האב, שבנו חולה בקוליטיס, הביא לנשיאת הצלב האדום את התרופות של הבן שלו - תרופות שהצלב האדום אומר שהוא לא יכול להעביר אליו. "לא שמעתי ממנה אם היא מתכוונת לפגוש חטופים שחזרו במצב קשה", אמר האב.
השר בוסו הוסיף: "הגשנו לנשיאת הצלב האדום דוח חסוי שמספר את הסיפורים האמיתיים מאחורי החיוכים של השבים לארץ. היא תבין אחרי שתקרא את הדוח שלא תוכל עוד לישון לילה אחד".

כאמור, הנשיא הרצוג נפגש עם ספולאריץ' לאחר שהשתתף בטקס עם משפחות החטופים בתל אביב. "חג החנוכה הוא חג של גבורה, ומכאן אני מבקש לשלוח לחטופים עידוד ותמיכה, ולומר להם: 'אתם תחזרו הביתה בשלום'", אמר הרצוג. "אני יודע ומרגיש את הערבות ההדדית וכמה העם מחויב לפדיון השבויים. אם הייתי יכול לקחת את כל הציבור לחמ"ל שבו עובדים עשרות בני אדם הייתי מראה לכם איזו מחויבות עמוקה יש לעם ישראל ולמדינה להשיב אותם.
"אנחנו מתמודדים עם אויב אכזר, ואכן חלק מהמערכה הוא לדעת להתמודד ולדעת שבסופו של יום גם המהלך הצבאי ומהלכים אחרים יביאו אותם הביתה. מכאן אני הולך לפגישה עם נשיאת ארגון הצלב האדום, ואדרוש ממנה שיעזרו להגיע אליהם ולסייע להם".
בהפגנת המשפחות לפני נשיאת הצלב האדום, גם המוחים הביעו ביקורת חריפה על התנהלות הארגון עד כה. מירב חביב תקפה: "עברו 69 ימים, נשיאת הצלב האדום - לאן נעלמת? האם את זוכרת את החטופים בעזה? אנו דורשים מיד את העברת התרופות לחטופים. תעשי את עבודתך, ואם את לא יכולה - תגידי לעולם. הזמן שלה אוזל ואת חייבת לפעול עכשיו". גם פרופ' חגי לוין מתח ביקורת: "לפני 9 שבועות נציגי הצלב האדום נפגשו עם המשפחות ואמרו להן, 'אל תחשבו על דברים שליליים, תחשבו חיובי' - כמה אפשר לעשות כך?".
הצלב האדום והנשיאה ספולאריץ' בפרט ספגו ביקורת חריפה בישראל מאז תחילת המלחמה, עקב התמקדותם לכאורה בסבלם של תושבי עזה, אל מול התעלמות ממצב החטופים ברצועה. בין היתר, ספולאריץ' פרסמה בשבוע שעבר סרטון בן שתי דקות מביקורה בעזה, שבו הזכירה את החטופים שמוחזקים ברצועה רק במשפט אחד קצר וקראה "לשמור על זכויותיהם", בעודה מזכירה באותו הסטטוס גם את "העצורים" - כשהיא מתכוונת לאלה שמוחזקים בבתי הסוהר בישראל.
ביתר הסרטון דיברה ספולאריץ' על מצב בתי החולים בעזה, על פצועים קטועי-איברים ועל האוכלוסייה האזרחית ברצועה ועל הסבל שלה. "נאמר לי שבצפון רצועת עזה איבדו בתי החולים את היכולת הכירורגית שלהם", הוסיפה ופנתה לקהילה הבינלאומית: "אנחנו חייבים למצוא פתרונות לזה, אי-אפשר להתעלם מהכישלון המוסרי הברור הזה. אני קוראת לכל מי שיש השפעה על כך - להפחית את ההסלמה ולמצוא פתרונות שאינם צבאיים לסבל העצום בשני הצדדים".