3 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
משבר רודף משבר, והמתיחות בקואליציה הולכת ומכבידה על עבודת הכנסת. אתמול (רביעי), אחרי שחברי כנסת מטעם עוצמה יהודית נטשו את ההצבעות במליאה - מה שאפשר לאשר בקריאה טרומית שתי הצעות חוק של האופוזיציה - במפלגה מסבירים שלא מדובר באירוע נקודתי אלא במשבר עמוק שקיים בין השניים שהפכו לשותפים מרכזיים בממשלה: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
הנטישה, שנעשתה במחאה על התקציבים שיועברו למשרד הנגב והגליל - בניגוד למה שהובטח בהסכמים הקואליציוניים - הביאה למצב שבו, לראשונה, איבדה הקואליציה את הרוב במליאה. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים פגישה דחופה עם חברי עוצמה יהודית, שבה אמר שיימצא פתרון, אך גורמים בכירים בקואליציה תקפו מאוחר יותר את בן גביר: "אכפת לו יותר מסיקור תקשורתי מאשר לשמור על ממשלת הימין".
3 צפייה בגלריה
סיעת אגודת ישראל מתכנסת בביתו של יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף
סיעת אגודת ישראל מתכנסת בביתו של יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף
סיעת אגודת ישראל בביתו של גולדקנופף
אמש, על רקע האירועים האחרונים, קיים בן גביר ישיבה עם אנשי מפלגתו. גורמים שנכחו במפגש ציינו כי בן גביר אמר להם שסמוטריץ' "מתעקש להיות שר אוצר מגזרי האחראי על אזורים מסוימים בלבד". לדבריהם, בן גביר עקץ על כך שתושבי הנגב, שהצביעו לו באחוזים גבוהים, לא נלקחו בחשבון בתקציב. "הפריפריה לא מעניינת את סמוטריץ'", הוא אמר.
בקואליציה ציינו כי היחסים בין השניים, שהיו טעונים גם בזמן מערכת הבחירות, עלו שלב ברמת החשדנות. "כשבן גביר דרש תגובה עוצמתית של צה"ל לפני ובזמן המבצע האחרון, סמוטריץ' הופיע באולפנים ובכלל, הטיף להתנהגות הולמת וביקש לתפוס את משבצת המבוגר האחראי", אמר גורם בקואליציה. "זה עורר זעם מאוד גדול אצל בן גביר, שחש שמקטינים אותו".
מנגד, התחושות קשות גם בקרב הצד השני, והן מקשות על העבודה המשותפת. באוצר טוענים כי אף אחד מהשרים לא קיבל את מה שהובטח לו בהסכמים הקואליציוניים, ושנדרש קיצוץ בכל ההבטחות המקוריות. לדברי גורמים בציונות הדתית, העובדה שבן גביר הוא היחיד שתרגם את זעמו להיעדרות, מה שהוביל כאמור להפסדים במליאה, היא חציית קו. בן גביר, מצידו, ימשיך ככל הנראה ב"עיצומים" גם בשבוע הבא, עד שנתניהו ימצא פתרון למשבר. בקואליציה חוששים מהמשך התנהלות דומה, שכן הפסד בהצבעות עלול לגרום למצבים שיהיה קשה לייצב לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ולוין. יחסים מתוחים
(צילום: AP)
אתמול כאמור ביקר בכיר בקואליציה את התנהלותו של בן גביר, ותקף בחריפות: "אכפת לו יותר מסיקור תקשורתי מאשר לשמור על ממשלת הימין ושלמות הקואליציה. בממשלה פותרים בעיות יחד, ובניגוד לספינים שלו, הוא לא היחיד שאכפת לו מהנגב והגליל. אולי באמת עדיף שיפילו את הממשלה, נלך לבחירות, והציבור יעיף את מי שהפיל את ממשלת הימין. עליית ממשלת שמאל תהיה על ראשו".
במקביל, סיעת אגודת ישראל התכנסה אמש בביתו של יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, כדי לדון בין היתר על הפערים בסוגיית התקציב. הסיעה החליטה להתעקש על העברת התקציב לילדי תלמודי התורה, בחורי הישיבות ואברכי הכוללים. "מאז ומתמיד, בהוראת גדולי ישראל, נושא זה היה הראשון בהסכם הקואליציוני ודרישתנו היחידה היא יישום ההסכם במלואו", אמרו באגודת ישראל, "נאמנות ומחויבות קואליציונית חייבת להיות דו-צדדית". מדובר בדרישה של "הרגע האחרון" לתוספת של עוד יותר מחצי מיליארד שקלים.
הכספים מיועדים להגדלת תקציבי מוסדות הפטור שלא מלמדים ליבה. שלשום אמרו בסביבתו של שר האוצר סמוטריץ' כי "אין מאיפה לתת עוד כסף. לא לחרדים ולא לאף אחד אחר".
בתוך כך, גם המתח בין שר המשפטים יריב לוין לנתניהו הולך ועולה. בימים האחרונים השמיע לוין איומים בשיחות סגורות, על כך שיתפטר אם חלק אחד לפחות מהמהפכה המשפטית לא יעבור - גם ללא הסכמה של האופוזיציה - אבל בסביבתו של ראש הממשלה מתייחסים לכך בביטול.
בסביבתו של נתניהו אמרו כי לוין כבר איים בעבר ולא עשה זאת, כי המשמעות ברורה לו. "ברור שהתפטרות של לוין משמעותה פירוק הממשלה", אמר ל-ynet גורם בכיר בקואליציה, "לכן בסבירות גבוהה הוא לא יעשה את זה". בגלי צה"ל דווח אתמול כי נתניהו אמר: "כל הזמן הוא מאיים, דיווחים בתקשורת 'יריב לוין מאיים'. אז שיאיים, בסדר, מה אני אגיד לכם, זה לא עושה רושם".
פורסם לראשונה: 23:14, 17.05.23