אדי הדלק היו באוויר עוד לפני הבריחה מכלא גלבוע. בעזה שררה אופוריה ברחוב אחרי נפילתו של איש משמר הגבול בראל חדריה שמואלי והנהגת חמאס שרויה בתחושת כוח משונה אחרי מבצע שומר החומות. ביהודה ושומרון האווירה נפיצה כתוצאה מייאוש שנובע מכמה סיבות, ביניהן המשילות הדועכת של הרשות הפלסטינית בהנהגת אבו מאזן, המצב הכלכלי שהורע בעקבות הקורונה והרג פעיל אופוזיציה פלסטיני בידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ותחושה כללית של דשדוש חסר תוחלת.
כל אלה גרמו עוד לשב"כ ולאמ"ן להוציא הערכת מצב מודיעינית מתריעה כשבוע לפני הבריחה מכלא גלבוע; כך שלא ראוי שנגזים בהשפעת הבריחה על הרחוב הפלסטיני ועל מסוכנותו. אולם אין ספק שדווקא ביהודה ושומרון, על רקע הייאוש והדכדוך הכללי ששורר שם לאחרונה, הבריחה גרמה למעבר מהיר מדיפרסיה לאופוריה - וכל פסיכולוג יודע שזה יוצר מצב לא יציב.

הבריחה מכלא גלבוע - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
בית הסוהר גלבוע
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו האסירים
(צילום: AFP)
אבל כנגד ערעור היציבות בשטחים שגרמה הבריחה מהכלא ונפילתו של בראל שמואלי, ישנם גורמים מרסנים הן בעזה והן בשטחים. בעזה הגורם המרסן העיקרי הם המצרים והחשש ממבצע שומר חומות 2. המצרים מאיימים לסגור את המעברים מסיני לרצועה אם הנהגת חמאס והג'יהאד האסלאמי יסלימו את פעולותיהם, ובהנהגת חמאס - ובראשה יחיא סינוואר - יודעים מצוין שישראל מוכנה למקצה שיפורים של מבצע שומר החומות ואפילו להוטה לבצע אותו.
רצוי שכוחות הביטחון יתמקדו בלכידתם בחיים של הבורחים ובכליאתם מחדש בתנאים חמורים, לא רק כדי למנוע התלהטות רוחות במקרה שהבורחים ייהרגו - אלא כדי שכליאתם מחדש תחזיר את ההרתעה שבריחתם כרסמה בה מאוד
ביהודה ושומרון הגורם המרסן העיקרי הוא הנוכחות המוגברת והנראית היטב, כמו גם המוכנות של צה"ל והמשטרה גם במזרח ירושלים להפרות סדר בקנה מידה גדול כולל כאלה שבהן יפעילו פלסטינים אש חיה כנגד כוחות צה"ל. הפלסטינים מודעים היטב למחיר שעלול להיגבות מהם במקרה שההתפרעויות, שחמאס קרא להן היום בגדה, יסלימו לרמה שתסכן את חיי החיילים.
3 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)

הבריחה יצרה מצב רגיש שעלול להביא להסלמה רבתי

עם כל זאת, צריך להודות שהבריחה מכלא גלבוע יצרה מצב רגיש מאוד שעלול להביא להסלמה רבתי בשטחים הפלסטיניים. יש המדברים אפילו על אינתיפאדה שלישית. אמנם לא סביר שבעת הזאת תפרוץ בשטחים אינתיפאדה שלישית מהסוג שידענו בשנות ה-80 ובשנים 2001-2005, אבל הבורחים מהכלא הם אנשים מסוכנים והתרוממות הרוח שבריחתם גרמה לצעירים במחנות הפליטים ביהודה ושומרון עלולה להיות מתורגמת במהירות לאלימות - זאת בעיקר אם במהלך המרדף אחרי הבורחים יהרגו כוחות הביטחון של ישראל כמה מהם.
הניסיון מראה שהרג מי שנתפס כשאהיד או כגיבור בעיני הפלסטינים גורם כמעט תמיד להסלמה רבתי; לכן רצוי שכוחות הביטחון יתמקדו בלכידתם בחיים של הבורחים ובכליאתם מחדש בתנאים חמורים, לא רק כדי למנוע התלהטות רוחות במקרה שהבורחים ייהרגו - אלא כדי שכליאתם מחדש תחזיר את ההרתעה שבריחתם כרסמה בה מאוד.
לפי שעה, מסוכנותם של הבורחים לאזרחי ישראל בתוך הקו הירוק או מעברו האחר של הקו הירוק אינה גדולה במיוחד. הם התפצלו לחוליות, לפי המידע שיש בידי כוחות הביטחון, והם עסוקים כרגע בעיקר בלהסתתר ולהיערך לשהייה ארוכה במקומות המסתור שלהם. סביר להניח שהם יודעים שכל ניסיון שלהם ליצור קשר עם סייענים בשעה הזאת עלול לגרום ללכידתם ולכן כעת הם שומרים על "דממת אלחוט" וממעטים בתנועה ובמגע עם אנשים אחרים. אולם כעבור זמן מה הם יזדקקו לאספקה שוטפת של מזון ולתנאי מחיה נוחים יותר, ואז יצופו הסימנים אל פני השטח - ושב"כ וצה"ל יקלטו אותם.

לשנות את המצב מהיסוד, גם במחיר הסלמה

אני מעז להתנבא שלכידתם של הבורחים היא לא שאלה של "אם", אלא "מתי". זה עלול להימשך הרבה זמן, כיוון שיש לפחות שלוש קבוצות של בורחים בשטח ולכידת אחת מהן לא בהכרח תביא ללכידתן של האחרות מאחר שנפרדו מיד אחרי בריחתם. התמשכות המצב הזה תגרום כנראה לשטח הפלסטיני להירגע ואם יילכדו בחיים, גם לכידתם לא תגרום להסלמה.
עם זאת, צריך לראות בבריחה הגדולה מכלא גלבוע הזדמנות חשובה שאסור להחמיצה לשינוי המצב בבתי הסוהר. התקשורת והפוליטיקאים בימים האחרונים עוסקים בעיקר בפרטים ובמחדלים הטקטיים, אבל מה שבאמת יצר את המצב שאיפשר את הבריחה הגדולה היה היחס של ממשלות ישראל לאסירים ביטחוניים והמדיניות שכפתה על שירות בתי הסוהר.
כתוצאה מהיחס והמדיניות האלו, הפכו האסירים לשותפים בניהול בתי הסוהר והסוהרים אולי בגלל ההוראות שקיבלו או שפחדו לבצע את הבדיקות הדרושות בתכיפות הדרושה - נתנו למעשה לאסירים מכל ארגון מחבלים אוטונומיה בתוך כותלי הכלא. את המצב הזה צריך לשנות מהיסוד, גם אם מדינת ישראל תצטרך להתמודד עם הסלמה אלימה בשטחים הפלסטיניים. אם לא נעשה זאת, נשלם בעתיד מחיר גבוה בהרבה עבור ה"שקט התעשייתי" שמדינת ישראל קונה לעצמה בבתי הסוהר.
נכון, למחבלים הכלואים בבתי הכלא הישראלים יש השפעה רבה על הפלסטינים הן בעזה והן ביהודה ושומרון, אבל ההשפעה הזאת תפחת בהרבה אם למשל יופעלו סוף-סוף המתקנים האלקטרוניים לשיבוש התקשורת הסלולרית מתוך ואל בתי הכלא בישראל. זו רק דוגמא אחת לצעדים שיש לנקוט. הטרוריסטים הם מטבעם יצירתיים ואילו הסוהרים ומפקדיהם כנראה הרבה פחות. לא צריך להיבהל מהמהומות ומשביתות הרעב שיפרצו בעקבות שינוי המדיניות בבתי הסוהר.
עדיף שזה יקרה עכשיו, כשדעת הקהל העולמית רואה סיבה ברורה כמו בריחת שישה מרצחים מהכלא, מאשר שהתקוממות אסירים תיתפס בדעת הקהל העולמית כמאבק לחירות של אסירים פוליטיים. הבריחה שמסכנת את אזרחי ישראל היא בדיוק ההזדמנות שצריך לנצל כדי לשנות את המצב בבתי הכלא הביטחוניים מיסודו.