מצד אחד: הניסיון האיראני לפגוע באנשי עסקים ובבתי חב"ד, בעזרת אזרחי מדינות זרות. מצד שני, הסיכולים של המוסד, וההגעה למתנקשים - אף שהם בלב איראן. ההודעה הדרמטית אתמול (חמישי) של המוסד, לפיה חשף על אדמת איראן את ראש החוליה שתכננה פיגוע בקפריסין - הזכירה מקרה דומה מלפני שנתיים, שגם בו הושג תיעוד ממתנקש כשהיה באיראן עצמה.
אז, לאחר סיכול ניסיון התנקשות של כוח קודס של משמרות המהפכה באחד מעובדי הקונסוליה הישראלית באיסטנבול, נחשפה הקלטה של מנסור רסולי - שהודה כי נשלח לבצע את החיסול. בעקבות המידע שמסר, נעצרה החוליה כולה וסוכלו הפיגועים.
רסולי נעצר בתוך איראן, ובחקירתו אמר כי נשלח להתנקש בדיפלומט ישראלי באיסטנבול, כמו גם בגנרל אמריקני ובעיתונאי צרפתי. הוא שוחרר בארצו לאחר מסירת המידע, ובהמשך נעצר על ידי האיראנים. הוא הכחיש כל מעורבות בתכנון ההתנקשות וטען בסרטון כי "נחטף" וכי עבר עינויים במהלך החקירה. אשתקד הוטל עליו גזר דין מוות.


הדמיון לתיעוד שהפיץ המוסד אתמול נראה היטב. גם הפעם, לפי אחת ההערכות, חוליה מבצעית על אדמת איראן לכדה את המתנקש, יוסף שהבאזי עבאסעלילו. זאת, במקביל לחקירה שנעשתה בשלט רחוק, וכללה את העדות המצולמת שבה הודה בניסיון הפיגוע בקפריסין. עבאסעלילו, שנמלט לחלק הטורקי של קפריסין ובהמשך לאיראן, האשים את מפעיליו כי לא סיפקו לו משתיקול לביצוע הפיגוע.
כמו במקרים קודמים אחרים, גם הפעם היעד האיראני היה אנשי עסקים ישראלים - שבמקרה זה שמם לא נחשף. בנוסף, ניסתה החוליה - שהופעלה על ידי משמרות המהפכה - לבצע פיגוע בבית חב"ד בלימסול שבקפריסין. זאת, בדומה לסיכול הפיגוע בבית חב"ד באתונה, שנחשף לפני שלושה חודשים.
גם באתונה, כמו בפיגוע שסוכל בקפריסין, היו חברים בחוליה אזרחים פקיסטנים. למעשה, איראן מעדיפה תמיד לקחת אזרחים זרים, כמו פקיסטנים ואזרים, לביצוע פעולות מעין אלו - כך שיישאר לה מרחב הכחשה. המוסד למעשה סתם את מרחב ההכחשה הזו, כשחשף את המעורבות האיראנית והבהיר לרפובליקה האיסלאמית שגם על אדמתה היא חשופה.
2 צפייה בגלריה
שרשרת הפיקוד האיראנית
שרשרת הפיקוד האיראנית
שרשרת הפיקוד האיראנית
בתמונה שהפיץ המוסד אתמול הוצגה שושלת השליטה האיראנית. מפעילו הישיר של המתנקש עבאסעלילו היה בכיר ותיק ומוכר באגף 800 (אגף למודיעין חוץ בארגון המודיעין של משמרות המהפכה) בשם חסן שושתרי זאדה, שאחראי על "מבצעים מיוחדים" – שם קוד לפיגועים בחו"ל.
שושתרי זאדה פעל בכפיפות ישירה לבכיר בארגון בשם ג'ואד סראא'י, ושניהם כפופים לראש האגף רצ'א סראג'. כשארגוני הביטחון בקפריסין עלו על עקבותיו של המתנקש, הורה לו שושתרי זאדה להיפטר מהנשק באופן מיידי. המתנקש החביא את האקדח בנקודה מרוחקת בלימסול, בתוך בור, עטוף בבד. לאחר מכן, נמלט לאיראן.
2 צפייה בגלריה
 מוחמד כאזמי. נכשל, כמו קודמו בתפקיד טאאב
 מוחמד כאזמי. נכשל, כמו קודמו בתפקיד טאאב
מוחמד כאזמי. נכשל, כמו קודמו בתפקיד טאאב
בראש שרשרת הפיקוד עומד מוחמד כאזמי, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה. כאזמי החליף את חוסיין טאאב, שהודח מתפקידו לפני שנה בעקבות סיכול ישראלי אחר - עם החשיפה בטורקיה של מזימת פיגוע איראני באיסטנבול ומעצרם של שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים.
ימים לפני אותה הודעה טורקית אשתקד, אמרו גורמי מודיעין בישראל כי טאאב "מנסה לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בממסד הביטחוני האיראני". זמן קצר לאחר החשיפה בטורקיה של הכישלון האיראני הודיעו בטהרן כי טאאב לא ימשיך בתפקידו שבו כיהן מאז 2009. כאזמי החליף אותו - וכעת גם הוא כשל בניסיון לבצע פיגוע נגד יעדים ישראלים.
איראן טרם הגיבה רשמית להודעת המוסד אמש, אבל בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז" טענו אחר הצהריים שהודעת ישראל על סיכול הפיגוע בקפריסין נועדה לטייח את המשבר הפנימי בארץ. "המשטר הציוני, שמתמודד עם הידרדרות המצב הפנימי, דיבר על פעולה כושלת מלפני שנה באיראן, שבה כל סוכניו נעצרו", טענו ברשת, המקורבת למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן.