4 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
שילם את מחיר כישלון המבצע. חוסיין טאאב
הכישלון וההדחה: דקות ספורות אחרי שבטורקיה חשפו את סיכול מזימת הפיגוע האיראני באיסטנבול ואת מעצרם של שמונה חשודים - בהם אזרחים איראנים - הודיעו בטהרן רשמית על הדחת ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, שיזם את פיגוע הנקמה.
גורמי מודיעין בישראל זיהו בשבוע שעבר את אותו בכיר משמרות המהפכה, חוסיין טאאב, כמי "שמנסה בימים האחרונים לקדם פיגוע בישראלים תמימים בטורקיה, מתוך מסע מטורף וחולני של מאבק על מעמדו בממסד הביטחוני האיראני". זמן קצר לאחר החשיפה בטורקיה של הכישלון האיראני, הודיעו באיראן כי טאאב - שכיהן בתפקידו הנוכחי מאז 2009 - לא ימשיך בתפקידו.
4 צפייה בגלריה
מוחמד כאזמי, שמונה למחליפו של טאאב
מוחמד כאזמי, שמונה למחליפו של טאאב
מוחמד כאזמי, שמונה למחליפו של טאאב
בסוכנות הידיעות האיראנית "אירנ"א" נכתב כי מוחמד כאזמי הוא שיחליף את טאאב בתפקיד. טאאב עצמו מונה ליועץ למפקד משמרות המהפכה. טאאב כיהן בתפקיד הנוכחי מאז 2009, לאחר שלפני כן שימש כמפקד הבסיג', ארגון מתנדבים צבאי למחצה הכפוף למשמרות המהפכה. בשבוע שעבר נטען כי קולות בממסד האיראני דרשו להדיח את טאאב מתפקיד ראש המודיעין במשמרות המהפכה, בעקבות חוסר הצלחותיו לעצור את הפעולות המיוחסות לישראל בתוך איראן, וכישלונותיו בקידום פעולת תגובה מחוץ למדינה.
גורמי המודיעין אמרו כי טאאב "ידוע באישיותו הקיצונית" וטענו כי בתקופה האחרונה הוא היה כמו "חיה פצועה ואחוזת תזזית אשר מתוך חרדה עמוקה למעמדו אל מול ההנהגה העליונה מנסה בטירוף עמוק להוציא בכל מחיר פיגוע נגד ישראלים בטורקיה ובמקומות נוספים".
4 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
כוחות ביטחון טורקיים באיסטנבול
המלון שבו השתכנו המתנקשים האיראנים, ואנשי הביטחון באיסטנבול
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
חוסיין טאייב
חוסיין טאייב
"כמו חיה פצועה". חוסיין טאאב
היום דווח בכלי התקשורת בטורקיה כי המודיעין הטורקי והמשטרה המקומית עצרו ביום שישי האחרון שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים ומשתפי פעולה מקומיים, במלון סול ובשלוש דירות שכורות אחרות באזור. הם היו חברים בשני תאים, שכללו גם מתנקשים. חברי המודיעין האיראני ואנשי משמרות המהפכה התחזו לסטודנטים, לאנשי עסקים ולתיירים. הטורקים אמרו כי הפיגוע סוכל בשלב התכנון, ואמרו כי החקירה נמשכת. לפי הדיווח, המוסד איתר את הישראלים שהיו אמורים להיות יעד הפיגוע, והבריח אותם לארץ במטוסים פרטיים.
סיכול הפיגוע פורסם בטורקיה בזמן ששר החוץ יאיר לפיד נמצא באוויר, בדרך לטורקיה. לפי הטורקים, האיראנים תכננו לחטוף דיפלומטים ותיירים ישראלים באיסטנבול, ולפגוע בהם. בדיווחים נכתב כי עקבו אחר ישראלים באיסטנבול במשך תקופה ממושכת. אחד היעדים, לפי הדיווח: שגריר ישראל לשעבר ואשתו ששהו במלון באזור בייאואולו בעיר.