חשיפת פעילות ביון ישראלית יוצאת דופן: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים חושף הערב (חמישי) פרטים חדשים ומסמרי שיער על מבצע סיכול חוליית הטרור שתכננה לבצע פיגועי טרור נגד אנשי עסקים ישראלים בקפריסין. במהלך הפעילות על אדמת איראן, שם המוסד את ידו על ראש החוליה - יוסף שהבאזי עבאסעלילו - שנשלח מהרפובליקה האיסלאמית לבצע את הפיגוע והצליח להימלט מקפריסין לחלק הטורקי ומשם לארצו. "נגיע לכל גורם שמקדם טרור נגד יהודים בכל העולם, כולל על אדמת איראן", אמר גורם בכיר במוסד.
בחקירתו מסר עבאסעלילו הודאה מפורטת שבזכותה נחשפה ופורקה תשתית חוליית ניסיון הפיגוע במבצע של גופי הביטחון בקפריסין. שורת מעצרים הובילה לחשיפת החוליה, במסגרתם נחשפה הפעילות האיראנית על אדמתה במאמץ מתמשך להוציא אל הפועל פיגועים ולהתנקש בישראלים ויהודים ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
יוסף שהבאזי עבאסעלילו, ראש החוליה האיראנית שנעצר
יוסף שהבאזי עבאסעלילו, ראש החוליה האיראנית שנעצר
יוסף שהבאזי עבאסעלילו, ראש החוליה האיראנית
המוסד מאשים את איראן בכך שעמדה מאחורי חוליית הטרור הזאת שבראשה עמד אזרח איראני ועם חבריה נמנו גם אזרחי פקיסטן אשר נעצרו בידי הקפריסאים בעקבות מידע שהעביר המוסד לשותפיו באי השכן. עוד הודיע המוסד שהוא ימשיך לפעול בנחישות כדי למנוע פגיעה ביהודים וישראלים. מטרת החשיפה הפרטים היא להעביר מסר לאיראנים שכל מי שיכווין פיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים ויהודים - המוסד יגיע אליו וישים עליו את ידו גם על בארצו.
השבוע נחשף בתקשורת הקפריסאית כי פיגוע איראני נגד יעדים ישראלים בלימסול סוכל במסגרת מבצע משותף מוצלח של שירות המודיעין הקפריסאי והמוסד. כעת נחשף כי המוסד בשיתוף פעולה עם ארגון המודיעין הקפריסאי וארגוני מודיעין נוספים, עקבו מקרוב אחרי פעילותו של המתנקש ומפעיליו באיראן, והצליחו לסכל את הפגיעה שכוונה נגד איש עסקים ישראלי בקפריסין.
לאחר חשיפת החוליה בקפריסין פרסם המוסד הודעה רשמית שבה נכתב: "מדינת ישראל פועלת במגוון רחב של שיטות בכל מקום על מנת להגן על יהודים וישראלים ותמשיך לפעול כדי לגדוע את הטרור האיראני בכל מקום בו הוא ירים את ראשו, כולל על אדמת איראן, מפיצת הטרור הראשית בעולם".
5 צפייה בגלריה
רצ'א סראג', ראש אגף 800
רצ'א סראג', ראש אגף 800
רצ'א סראג', ראש האגף למודיעין חוץ במשמרות המהפכה
5 צפייה בגלריה
שרשרת הפיקוד האיראנית
שרשרת הפיקוד האיראנית
שרשרת הפיקוד האיראנית
במסגרת המבצע הגיע כאמור המוסד אל עבאסעלילו, חקר אותו וגבה ממנו עדות מצולמת שנחשפת הערב לראשונה. במסגרת החקירה, המתנקש מסר פרטים רבים על ניסיון הפיגוע, הגורמים שעומדים מאחוריו בארגון המודיעין של משמרות המהפכה, שיטת העבודה של מפעיליו, הנשק שסופק לו ואמצעי התקשורת.
מתברר כי מאחורי תוכנית ההתנקשות עומד האגף למודיעין חוץ בארגון המודיעין של משמרות המהפכה (אגף 800). מפעילו הישיר של המתנקש הוא בכיר ותיק ומוכר בארגון בשם חסן שושתרי זאדה, שאחראי על "מבצעים מיוחדים" – המהווה שם קוד לפיגועים בחו"ל. שושתרי זאדה פעל בכפיפות ישירה לבכיר בארגון בשם ג'ואד סראא'י , ושניהם כפופים לראש האגף רצ'א סראג'.

בזמן שהותו בקפריסין, המתנקש יצר קשר עם סייענים איראנים, פקיסטנים ומקומיים ואלו עזרו לו בין השאר בהשגת נשק, אמצעי תקשורת ובהסעתו לאזור שבו התגורר היעד. המתנקש תכנן לעקוב אחרי היעד יוצא מביתו ולחסל אותו במקום מבודד בלילה. בהוראת מפעילו האיראני, הוא הגיע כמה פעמים מחוץ לביתו של היעד, צילם ואסף מודיעין על אמצעי האבטחה בבית.
כשארגוני הביטחון המקומיים עלו על עקבותיו של המתנקש, הורה לו שושתרי זאדה להיפטר מהנשק באופן מיידי. המתנקש החביא את האקדח בנקודה מרוחקת בלימסול, בתוך בור, עטוף בבד. לאחר מכן, נמלט לאיראן.
5 צפייה בגלריה
כרטיס הטיסה של העצור האיראני
כרטיס הטיסה של העצור האיראני
כרטיס הטיסה של האיראני
5 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם
טקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם
ראש המוסד דדי ברנע
(צילום: יואב דודקביץ')
המוסד חושף בסרטון שבו מתועדת עדותו של עבאסעלילו את כרטיס הטיסה שלו מאיראן לאיסטנבול ומשם לקפריסין הצפונית. עבאסעלילו מעיד כיצד קיבל את פרטי היעד לחיסול באמצעות הוואטסאפ ושושתרי זאדה העביר לו את נקודות הציון של הבית שלו והנחה אותו לעקוב אחריו.
במהלך השנתיים האחרונות סוכלו כמה ניסיונות פיגוע נגד אזרחים ישראלים ויהודים בקפריסין, בטורקיה, בגאורגיה וביוון. כמה פיגועים נוספים שסוכלו באופן חשאי לא פורסמו עד היום. מקרים אלה התרחשו לצד ניסיונות פיגוע נוספים נגד אמריקנים, אירופים ומתנגדי המשטר האיראני בארה"ב ובאירופה. בעקבות כישלונות אלה, הודח לפני כשנה ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה חסין טאאב ומונה במקומו מוחמד כאזמי.
הדרמה בקפריסין היא דוגמה לעוצמה של שיתופי הפעולה של המוסד עם ארגוני ביון בינלאומיים שמצליחים לסכל את הטרור האיראני. במוסד ציינו כי "הפיגוע סוכל הודות לעבודה צמודה עם שירות המודיעין הקפריסאי ופעולות נחושות שביצע בשטח. מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום על מנת להגן על יהודים וישראלים כדי לגדוע את הטרור האיראני בכל מקום בו הוא ירים את ראשו, כולל על אדמת איראן, מפיצת הטרור הראשית בעולם".
פורסם לראשונה: 18:59, 29.06.23