3 צפייה בגלריה
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
"אי ודאות בקרב גורמים המעורבים בפרויקט". רגב וקווי הרכבת הקלה והמטרו המתוכננים במרכז
(צילום: מוטי קמחי קטגוריה: חדשות)
במשרד האוצר זעמו בשבוע שעבר על שרת התחבורה מירי רגב, אחרי שפורסם ב-ynet על החלטתה להעביר את פרויקט המטרו השאפתני מחברת נת"ע לחברת נתיבי ישראל - שיו"ר הדירקטוריון שלה הוא יגאל עמדי, הנחשב למקורב לרגב. לידי ynet הגיע בצהריים (יום א') מכתב ששלחו החשב הכללי יהל רוטנברג והממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, ובו הפצירו בשרה שלא להעביר את הפרויקט מנת"ע ולקיים דיון ובחינה מעמיקים בסוגיה, תוך שהם מזהירים שהפרויקט נמצא כעת בשלב קריטי. במקביל, ועל רקע המכתב, בכירים באוצר תקפו את רגב: "פרויקט של 150 מיליארד שקל הוא לא קיוסק".
גורם בכיר במשרד התחבורה מיהר להגיב טענות: "זה טוב שהם מבקשים דיון, בדרך כלל הם שוללים על הסף, והמכתב מראה שגם הם לא שוללים את ההעברה". הגורם הבכיר האשים שמשרד האוצר אחראי גם הוא לעיכובים בקו האדום של הרכבת הקלה - עיכובים שהיוו את הצידוק להוצאת פרויקט המטרו מידי נת"ע: "הם לא פיקחו מספיק על הפרויקט. התנהלות קלוקלת שכזו לא תעבור בשקט".
לדברי הגורם במשרד של רגב, "אנחנו רוצים לוודא שלא יהיה עיכוב במטרו כמו שהיה בקו האדום". הוא הוסיף: "משרד האוצר הוא חלק מוועדת ההיגוי של הקו האדום וחוסר הפיקוח והחריגה האדירה בלו"ז שפגעה קשות באזרחי ישראל. החריגה הכספית במליארדי שקלים הייתה צריכה מזמן להדליק לאוצר נורות אדומות, והם היו חייבים לפעול בעניין". הגורם גם תקף על עצם פרסום המכתב: "העובדה שהמכתב הגיע לתקשורת לפני שהגיע ללשכת השרה מעיד על הקלקולים הרבים שיש לתקן".
3 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
רגב בסיור ברכבת הקלה בת"א. כעסה על העיכוסים בפתיחת הקו האדום: "צריך לנער את נת"ע"
במכתב ששלחו לרגב, כתבו לה החשב הכללי והממונה על התקציבים: "כידוע, פרויקט המטרו נמצא בשלב קריטי הכולל תכנון וגיבוש עקרונות היסוד, אשר יש בו כדי להשפיע על הפרויקט כולו. "זאת ועוד, פורסמו מכרזים לניהול ותכנון קווי המטרו, בהיקף של מיליארדי שקלים, המנוהלים כיום בחברת נת"ע. העברת הפרויקט כולו לידי חברה אחרת, ללא הערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעות גדולה, אשר יש לתת עליו את הדעת ולבחון אותו לעומק טרם קבלת החלטה".
"מחיר הטעות להחלטה ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי עלול להיות כבד מאוד", הוסיפו השניים. "כמו כן, עצם ההצהרה על שינוי זה, יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט".
הבכירים באוצר הדגישו: "טרם קבלת החלטה בנושא יש לבחון את כלל המשמעויות הנגזרות, ובכלל זאת ההשפעה על לו"ז ותקציב הפרויקט. כמו כן, בתהליך הבחינה יש להתייחס לעבודת המטה שבוצעה זה מכבר ואומצה על ידי הממשלה לפני כמספר חודשים. אנו שותפים לרצון לממש את פרויקט המטרו בצורה הטובה והמהירה ביותר, על מנת לשפר את רווחתם של תושבי מדינת ישראל כולם. נשמח לקיים איתך דיון מקיף לבחינת החלופות וההשלכות של העברת הפרויקט לחברה ממשלתית אחרת, על מנת שהפרויקט יבוצע על הצד הטוב ביותר ובלוחות הזמנים - ולמנוע אובדן תועלות משקיות ועלויות תקציביות שלא לצורך".

השניים הדגישו כי פרויקט המטרו בגוש דן נמצא בראש פרויקטי התשתית לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל, והוא צפוי להסיע כ-600 מיליון איש בשנה. "התועלת המשקית המוערכת ממנו הינה כ-30 מיליארד שח בשנה", ציינו השניים. הם הדגישו את החלטת הממשלה שבה נקבע כי יש לשנות את המבנה הארגוני של חברת נת"ע, כך שהקמת פרויקט המטרו יהיה בראש סדר העדיפויות שלה - והדבר יבוא לידי ביטוי באופן התנהלות החברה וניהול המשאבים בתוכה.
גם בחברת נת"ע מתנגדים כמובן להוצאת פרויקט המטרו מידיהם, ויו"ר דירקטוריון החברה מיה ליקוורניק פנתה ביום חמישי לרגב בבקשה לשקול בשנית את החלטתה. במכתב ששלחה היא כתבה שההחלטה, שעליה גילו בנת"ע באמצעות התקשורת, "התקבלה בפזיזות וללא בדיקה, מחקר או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה". בנת"ע מתריעים כי המהלך "מסוכן לכלכלת המדינה" וצפוי לעכב את הפרויקט. לטענת ליקוורניק, עיכוב בלוחות הזמנים יעלה למשק לא פחות מ-25 מיליארד שקלים. היא הסבירה כי "רכישת הידע המקצועי והניסיון שרכשנו לאורך השנים לא יסולא בפז. כולנו נשלם את דמי הלימוד היקרים".
רגב, נזכיר, קיבלה בשבוע שעבר את ההחלטה לאחר שהחברה כשלה לעמוד ביעד שהציבה לה עם כניסתה לתפקיד בתחילת השנה - לפתוח את הקו האדום של הרכבת הקלה מיד לאחר יום העצמאות. בנת"ע כבר העבירו את הפרויקט לחברה המפעילה תב"ל, והקו האדום אמור להיפתח תוך חודש, אך גורמים המקורבים לשרה ואנשי מקצוע במשרד טענו כי היא אינה מרוצה מהתקלות הרבות שקיימות בקו.
3 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. בכירי החברה גילו על ההחלטה מהתקשורת, במהלך ישיבה עם רגב
(צילום: מוטי קמחי )
בכירים בחברה סיפרו כי ההחלטה נודעה להם מהפרסום ב-ynet, ולא מרגב עצמה - שישבה איתם באותם רגעים בחדר ישיבות, אחרי ביקור שלה בקו האדום של הרכבת הקלה. גורם שנכח בחדר הישיבות במשרדי נת"ע סיפר כי המנכ"ל חיים גליק היה "נסער" ושאל את רגב: "למה את עושה לי את זה?". השרה, כך אמר הגורם, טענה בפני אנשי נת"ע כי זה היה המהלך הנחוץ כדי לקדם את המטרו, ו"לנער" את אנשי החברה.
קווי המטרו שהוצאו מידיה של נת"ע צפויים להיפתח רק ב-2050, לפי לוח הזמנים הנוכחי. קו M1 יתחיל ברעננה ויעבור ב-85 ק"מ דרך שורת ערים במרכז, עד רחובות. קו M2 יעבור בציר מזרח-מערב לאורך 26 ק"מ ויכלול 22 תחנות. קו M3, שייסלל לאורך 39 ק"מ, אמור להתחיל בהרצליה, לעבור ב-11 ערים – ולהגיע לנתב"ג.