הפעולות המבצעיות הראשונות של מערכת הביטחון בהנהגת שר הביטחון יואב גלנט מצביעות על המשכיות. ייתכן שצה"ל החל לתכנן את מהלומת האש המדויקת שיוחסה לו הלילה (שני) בסוריה ואת הריסת בתי המחבלים בכפר דאן שליד ג'נין עוד לפני השבעת הממשלה החדשה, אבל אישור התוכניות הסופי היה בסוף השבוע, בראשות גלנט כשר ביטחון ובתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
האישור לביצוע ניתן לרמטכ"ל על ידי גלנט אחרי התייעצות קצרה עם נתניהו. אין בתהליך קבלת החלטות זה שום דבר חריג. הוא מעיד על "העברת מקל" חלקה במשרד הביטחון. הוא גם מעיד שבתקופה הקרובה, אם התקיפה אכן בוצעה על ידי צה"ל, לא צפוי כנראה שינוי במדיניות ובשיקולי הפעלת הכוח במסגרת המב"מ, המערכה שבין המלחמות, בסוריה, וכן במדיניות הפעלת הכוח והענישה ביהודה ושומרון.

5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. הבין כנראה את הרמז למרות שלקה בשפעת
(צילום: AP)
בשני המקרים לפיכך, בעת התכנון ואישור התוכניות, התבצעה הערכה מדוקדקת וזהירה של התוצאות וההשלכות שיהיו למבצעים. אפשר להעריך שבסוריה היה גם תיאום מוקדם עם הצבא הרוסי השוהה על אדמת סוריה. אבל כלל לא בטוח שהערכת התוצאות וההשלכות התקיימה במשרד לביטחון לאומי בהקשר של כוונתו של השר הטרי, איתמר בן גביר, לעלות להר הבית.
אחרי שיחה עם נתניהו הודיע בן גביר כי יעלה להר הבית "בשבועות הקרובים", בניגוד להצהרתו לפני כן, לפיה יעלה להר בשבוע הקרוב "ואולי כבר מחר". החלטתו זו לדחות את עלייתו להר היא המעשה הנכון, למרות שהנזק כבר נגרם.
מעודד לראות שנתניהו כראש ממשלה המשמש בה גם כמבוגר האחראי מצליח לשלוט בשרים הפזיזים והלא-שקולים, אבל עצם ההכרזה של בן גביר על כוונתו לעלות להר הבית גרמה כבר נזק כי היא התסיסה את הפלסטינים והעניקה ניצחון תודעתי לחמאס. אסור לשכוח שבן גביר עדיין מתכוון לעלות להר הבית, מה שצפוי לגרום לנזק מדיני וביטחוני נוסף.
עלייה להר הבית אמורה להיות לכאורה אירוע שאינו חורג מהשגרה, אולם בהסתמך על ניסיון העבר ועל ההכרזות של גורמים שונים בישראל, בשטחים ובמדינות השכנות, די ברור שזה עלול להיות אירוע נפיץ. למעשה, עצם ההודעה על עלייה להר הבית, בנסיבות הנוכחיות - הקמת הממשלה ופירוט קווי היסוד שלה - כבר נתפסה כפרובוקציה מדינית.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. עלייתו להר הבית עלולה לייצר תבערה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בכותל המערבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בכותל המערבי
נתניהו בכותל. יו"ר עוצמה יהודית מלכד אותו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההצהרות שמשמיעים דוברי חמאס בעזה והריאיון בשבוע שעבר ל-CNN של מלך ירדן עבדאללה, שבו הזהיר מפני פעולות לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית, יחייבו השקעת שיקול דעת רב יותר והכנות מצד משטרת ישראל וצה"ל, מאשר בביקור רגיל של אזרחים או אפילו של חבר כנסת בהר הבית, סמוך למסגד אל אקצא.
לא צריך להיבהל מאיומים של חמאס ולקבל תכתיבים מעמאן כשמדובר באירוע שגרתי של עלייה להר הבית. אבל בנסיבות הנוכחיות - שבהן האווירה בקרב הפלסטינים רוויה ממילא באדי דלק, ומדינות ערב והעולם בודקות בשבע עיניים את מהלכיה הראשונים של הממשלה הלאומנית-דתית שזה עתה קמה בירושלים - אם אכן בן גביר יעלה להר הדבר עלול להשפיע לרעה על יחסינו לא רק עם ירדן, אלא עם מדינות ערב והעולם המוסלמי בכלל.
בהקשר זה, צריך לזכור את עלייתו של אריאל שרון כחבר כנסת להר הבית שנתנה עילה ליאסר ערפאת ולעושי דברו להצית את האינתיפאדה השנייה שנקראה אינתיפאדת אל-אקצה ושהפילה יותר מאלף חללים ישראלים וכ-5,000 הרוגים בצד הפלסטיני.
המרכיב הדתי בסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המרכיב המסוכן ביותר בין מחוללי ומניעי העימות, ולכן כל דבר שיש לו נגיעה להר הבית - עוד מלפני הקמת מדינת ישראל - מהווה נפץ שיש לטפל בו בזהירות, גם אם לכאורה מדובר במעשה סמלי כמו סיור של שר בהר הבית.

ובחזרה לתקיפה בסוריה. פעולה זו אמורה כנראה להשיג שני יעדים: האחד – הריסה פיזית של משלוחי רכיבים וחלקים ל"פרויקט דיוק הטילים והרקטות" שמתבצע בהנחיית ובהובלת האיראנים במפעלי התעשיה הצבאית בסוריה ובסדנאות סודיות של חיזבאללה בלבנון. צבר היעדים האחר שנתקף הלילה היו מתקנים שבהם מתבססות מיליציות שיעיות בפיקוד אנשי משמרות המהפכה בדרום דמשק ליד קבר הנסיכה זיינב הקדושה לשיעים.
הבסיסים האלו והמתקנים בדרום דמשק אמורים לשמש את המיליציות השיעיות וחיזבאללה לפעולות בתוך שטח ישראל, במרחק כ-50 ק"מ משם, במקרה של מלחמה. התקיפה נועדה לשבש את ההתבססות הפיזית של כוחות אלו ושל הציוד והחימושים שהם אוגרים לקראת פתיחת חזית איראנית מסוריה נגד יישובי רמת הגולן והגליל.
הן פרוייקט דיוק הטילים והן ההתבססות של מיליציות שיעיות וחיזבאללה על הקרקע בסוריה הם פרי חזונו של קאסם סולימני שחוסל על ידי האמריקנים לפני שלוש שנים בדיוק. מחר יחול יום השנה השלישי למותו ועובדה זו כנראה היתה שיקול בקביעת מועד התקיפה.
5 צפייה בגלריה
מסלול ההמראה הפעיל של הטיסות האזרחיות והמסלול המושבת שמשמש את איראן
מסלול ההמראה הפעיל של הטיסות האזרחיות והמסלול המושבת שמשמש את איראן
היעד שהותקף, שדה התעופה הבינלאומי בדמשק
(צילום מסך מגוגל מפות)
בכלל, התקיפה בליל אמש בסוריה היתה עתירת מסרים: לאיראנים – לא ניתן לכם להעביר רכיבים שידייקו את הטילים, הרקטות והכטב"מים שאתם מעבירים לחיזבאללה ולסוריה. ישראל בשנה האחרונה תקפה כ-30 פעמים בסוריה ולמעשה סגרה בצורה די אפקטיבית את נתיבי ההברחות של טילים מדויקים ורכיבים לדיוק החימושים של חיזבאללה וסוריה בדרך היבשה, הים ובאמצעות מטוסי תובלה מיוחדים באוויר.
לכן מנסים כעת האיראנים להעביר באמצעות מטוסי נוסעים אזרחיים איראניים, שנוחתים בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, את אותם חלקים והמנגנונים שמאפשרים להפוך טילים ורקטות רגילים (סטטיסטיים) לטילים ורקטות שמסוגלים לפגוע בדיוק של מטרים ספורים ואף פחות. ישראל מאותתת, והרמטכ"ל אביב כוכבי אמר זאת במפורש, שהיא לא תרשה העברת טילים וציוד לדיוק טילים ורקטות, גם אם הוא יתבצע במטוסי נוסעים אזרחיים בקווי תעופה תמימים כביכול בין טהרן לדמשק.
ישראל אמנם לא יכולה להרשות לעצמה לפגוע במטוסים אלה שבתאי המטען שלהם נמצא הציוד הצבאי האיראני אבל ישראל בהחלט יכולה להשבית את שדה התעופה שבו נוחתים מטוסי הנוסעים האיראנים עם נוסעיהם המשמשים להם כמגן אנושי. עוד לפני התקיפה הלילית, יוחסו לישראל בשנה האחרונה שתי תקיפות שבעקבותיהן הושבתו שדות תעופה אזרחיים. אחת התקיפות הייתה בחלב שבצפון סוריה ואחרי השנייה - ביוני האחרון - הושבת לשבועיים שדה התעופה הבינלאומי בדמשק.

בתקיפה בליל אמש, שוב בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, נפגעו שני המסלולים ואפשר להעריך שגם הפעם אחד מהם יהיה סגור למשך כמה שבועות. המסלול השני ניזוק בצורה קלה יותר, ולפי הדיווחים הפעילות בו התחדשה.
אבל לא הנזק שנגרם לשדה התעופה הוא המוקד. העיקר הוא האיתות למשטר בסוריה שישראל לא תרשה לאיראנים להנחית ציוד קטלני ולהתבסס בסוריה, גם אם הדבר יהיה כרוך בהשבתת התעופה האזרחית בסוריה ושככל שממשלת סוריה תאפשר לאיראנים חופש פעולה, כך יגדל המחיר שישלם משטר אסד. מסר דומה הועבר גם לרוסים בשיחה הטלפונית בין נתניהו לפוטין בשבוע שעבר ואתמול באמצעות מתקפת הטילים על שדה התעופה בדמשק.
צריך לשים לב גם שבמקביל לתקיפה שיוחסה לישראל, אתמול התבצעה תקיפה אמריקנית במזרח סוריה נגד מטרות של דאעש במחוז דיר א-זור. אפשר להניח שגם תקיפה זו היתה מתואמת מראש בינינו לבין האמריקנים ושהיא אחת התוצאות של הכללת ישראל בפיקוד מרכז האמריקני שכוחותיו פועלים במזרח התיכון, כולל על הקרקע ובאוויר בסוריה. תקיפה מתואמת כזאת, ישראלית-אמריקנית, עדיין לא פורסמה אף פעם, אף כי לפי פרסומים זרים כוחות ישראליים ואמריקניים פועלים במתואם נגד יעדים בסוריה לפחות בארבע השנים האחרונות.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם מלחמה אוקראינה
פוטין. נתניהו העביר לו מסר שמשטר אסד ישלם מחיר, אם יאפשר לאיראנים חופש פעולה
(צילום: AP)
אבל האיתות העיקרי שיש בפעולה אתמול בסוריה הוא דווקא לגבי לבנון. לאחרונה ניסו האיראנים להעביר ציוד לפרויקט דיוק הטילים ישירות לחיזבאללה באמצעות טיסות נוסעים אזרחיות וישירות לנמל התעופה של ביירות. סביר להניח שחיזבאללה והאיראנים בטוחים שישראל לא תתקוף את נמל התעופה בביירות כפי שהיא עושה בדמשק, כיוון שבישראל חוששים מארסנל הטילים האימתני שבידי חיזבאללה. צריך להודות ביושר שאמנם הטילים שבידי חיזבאללה מייצרים הרתעה מול ישראל, אבל צה"ל וזרועות ביטחון אחרות פועלים לפי פרסומים זרים גם בלבנון.
התקיפה בשדה בדמשק אמורה להעביר מסר מאוד חשוב ללבנון: אם תמשיכו לנסות להעביר ציוד לדיוק הטילים והרקטות במטוסי נוסעים ותובלה אזרחיים לנמל התעופה של ביירות, צה"ל לא יהסס לתקוף גם בשדה בביירות. התוצאה תהיה שגם נמל התעופה של ביירות ישותק, נוסף על שאר הצרות שמשתקות את הכלכלה ואת מרקם החיים בלבנון. זה ללא ספק איום על חיזבאללה, שמתכנן להיום ומחר סדרת אירועים לציון יום השנה השלישי לחיסולו של סולימאני. העיתוי מעצים את האזהרה שצה"ל משגר והיא בתוקף לא רק כל עוד כוכבי הוא הרמטכ"ל אלא גם כאשר הרצי הלוי יפקד על צה"ל. נסראללה אמור להבין את הרמז למרות שהוא מרותק למיטתו עקב שפעת שלקה בה.
עד כאן התקיפה עמוסת המסרים בסוריה. פיצוץ בתי המחבלים בכפר דאן בשומרון אינו חריג, אבל גם בו יש מסר של המשכיות שאמור להרתיע את הפלסטינים. לא קשה להבחין שליל אמש היה עמוס מסרים מרתיעים גם לסורים, גם לאיראנים, גם לחיזבאללה וגם לפלסטינים. אפשר להניח שהמסרים נקלטו וכי ההרתעה קיימת ותימשך. השאלה היא מה יקרה במטען הנפץ הדתי שבן גביר מניח לפיתחנו בהר הבית.
פורסם לראשונה: 15:48, 02.01.23