3 צפייה בגלריה
חמושים בג'נין
חמושים בג'נין
יגיבו לכל חיסול? חמושים בג'נין
(צילום: רויטרס, Raneen Sawafta)
בקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס אמש (יום שלישי) בעקבות גל הפיגועים הוחלט על "שורת החלטות לפגיעה במחבלים ושולחיהם" - והיום כבר הגיעה התגובה מארגוני הטרור הפלסטיניים: "כל חיסול עלול להוביל להסלמה שתשפיע על החזיתות השונות". בסרטון שרץ בעזה, שם נראית צעדת חמושים, נכתב: "מקדישים אותו לחברי הקבינט שמאיימים עלינו".
בריאיון בעיתון הלבנוני אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, הזהיר גורם בהתנגדות הפלסטינית כי תגובה לכל חיסול ישראלי "תהיה גדולה מציפיות הכיבוש, שיופתע". לדבריו, "צעד כזה עלול להוביל להסלמה גדולה שתשפיע על החזיתות השונות שבהן יכולה ההתנגדות לפעול". המקור ציין כי ממשלת ישראל "מבקשת, באמצעות חיסולים מחוץ לגדה המערבית, ליצור משוואה חדשה שתגרום לנו להגיב. זה מראה על חוסר יכולתה לבצע כל פעולה מקבילה לפיגועים".
3 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
"שורת החלטות לפגיעה במחבלים ושולחיהם". נתניהו בזירת הפיגוע שלשום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הוא הוסיף כי ההתנגדות "לא תאפשר לכיבוש לשנות את הכללים ברצועת עזה או מחוצה לה". הגורם הדגיש כי אם ישראל תפעיל את מדיניות החיסולים שוב, "אפשרות זו תסבך את הכיבוש נוכח המשוואה שקבעה ברית ההתנגדות, וההתחייבויות להגן על לוחמי ההתנגדות ומנהיגיהם".
בכיר חמאס יאסין רביע אמר בריאיון לרדיו "עלם" הפלסטיני כי במהלך השיחות עם קהיר הודיעו בארגונו למצרים כי הם "לא יקבלו את האיומים הללו, ויגיבו לכל תקיפה או התנקשות בכל זירה". בדיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד נכתב כי "ההתנגדות שלחה הודעות למתווכים כי כל תוקפנות או התנקשויות ישראליות ייענו ללא חישוב העלות הנובעת מתגובה זו".
גורמים פלסטינים אמרו לאל-ערבי אל-ג'דיד כי "הנהגת ההתנגדות ברצועת עזה ומחוצה לה, בעיקר בלבנון, נקטה בשעות האחרונות באמצעי בטיחות חסרי תקדים ופינו עמדותיהם מחשש לפעולה ישראלית, לנוכח האיומים שמשמיעים גורמים בצבא ובממשלת הכיבוש. ההתנגדות מתייחסת ברצינות לאיומים הישראליים, במיוחד עם הסלמה של פעולות ההתנגדות בגדה המערבית הכבושה, שבהן האשימה ישראל גורמים בתנועות חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה ובלבנון". בדיווח צוין כי אמנם ננקטו בתקופה האחרונה אמצעי בטיחות בעזה ובלבנון כבר "די הרבה זמן", אך הם גדלו בשעות האחרונות עד כדי כך שהם הפכו לחסרי תקדים.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט בשיחה עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון, בסיס פיקוד המרכז בירושלים
שר הביטחון גלנט בשיחה עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון, בסיס פיקוד המרכז בירושלים
גלנט בהערכת המצב. הודה לראשי המועצות ביו"ש על התמיכה, ברקע המתקפות מהקואליציה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לאחר העימות אתמול בקבינט עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וברקע המתקפות שהוא סופג מחברים בקואליציה, שוחח היום שר הביטחון יואב גלנט עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון: "מעריך את הגיבוי שאתם מעניקים לכוחות הביטחון".
בתוך כך, לאחר העימות אתמול בקבינט עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וברקע המתקפות שהוא סופג מחברים בקואליציה, שוחח היום שר הביטחון יואב גלנט עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון: "מעריך את הגיבוי שאתם מעניקים לכוחות הביטחון".
השר גלנט הגיע היום לבסיס פיקוד המרכז בירושלים, שם קיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, שבסיומה ערך פגישה עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון. בפגישה עם ראשי הרשויות, בהם ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ וראש מועצת שומרון יוסי דגן, הביע גלנט את הערכתו לגיבוי שהעניקו לכוחות הביטחון, ואמר כי "יש לכך חשיבות מכריעה בעיניי התושבים והחיילים".
בהערכת המצב שקיים קודם לכן השתתפו בין היתר סגן הרמטכ"ל האלוף אמיר ברעם, מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס ומנהל תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) האלוף רסאן עליאן. שר הביטחון התעדכן בפרטי המצוד המתנהל אחר המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה שבו נרצחו בשבת אביעד ניר ואביו שי סיילאס ניגרקר, והנחה על הגברת ריכוז המאמץ לסיכול כלי הנשק ברחבי יהודה ושומרון. השר הדגיש את חשיבות קטיעת צירי הכוונת הפיגועים.
הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול כאמור בעקבות גל הטרור, אחרי רצח שי סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) בחווארה והפיגוע בדרום הר חברון, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) ונפצע באורח קשה אריה גוטליב (39). הישיבה, שהייתה אמורה להתקיים ב-10 בספטמבר והוקדמה במיוחד, נמשכה כשעתיים וחצי - שבמהלכן נרשמו עימותים בין השרים.
גורמי הביטחון שנכחו הדגישו כי מסקירות שביצעו עולה כי בשטח קיימת הצפה של נשק וכסף, שמבוצעת על ידי איראן באמצעות חמאס. במערכת הביטחון המליצו בדיון לבדל בין גורמי הטרור לבין הרשות הפלסטינית.
לדברי גורם ביטחוני, הקבינט הפך למוקש עבור מערכת הביטחון, והישיבה היום הסתכמה בוויכוחים בין השרים וטענות של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' על מדיניות המערכת. עוד אמר הגורם כי ההודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה אחרי הקבינט, מבהירה הלכה למעשה שנתניהו ושר הביטחון ימשיכו באותה מדיניות - והחלטות יתקבלו רק לפי שיקול דעתם של השניים, יחד עם ראשי מערכת הביטחון. הקבינט הסמיך למעשה את נתניהו וגלנט להחליט על פעולות מבלי לכנס את הקבינט, גם אם הפעולות יהיו כבדות יותר ממה שראינו.
פורסם לראשונה: 14:06, 23.08.23