הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (שלישי) בעקבות גל הטרור, אחרי רצח שי סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) בחווארה והפיגוע בדרום הר חברון, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) ונפצע באורח קשה אריה גוטליב (39). הישיבה, שהייתה אמורה להתקיים ב-10 בספטמבר והוקדמה במיוחד, נמשכה כשעתיים וחצי - שבמהלכן נרשמו עימותים בין השרים.
גורמי הביטחון שנכחו הדגישו כי מסקירות שביצעו עולה כי בשטח קיימת הצפה של נשק וכסף, שמבוצעת על ידי איראן באמצעות חמאס. במערכת הביטחון המליצו בדיון לבדל בין גורמי הטרור לבין הרשות הפלסטינית.
לדברי גורם ביטחוני, הקבינט הפך למוקש עבור מערכת הביטחון, והישיבה היום הסתכמה בוויכוחים בין השרים וטענות של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' על מדיניות המערכת. עוד אמר הגורם כי ההודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה אחרי הקבינט, מבהירה הלכה למעשה שנתניהו ושר הביטחון ימשיכו באותה מדיניות - והחלטות יתקבלו רק לפי שיקול דעתם של השניים, יחד עם ראשי מערכת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט איתמר בן גביר
יואב גלנט איתמר בן גביר
שוב מתעמתים. גלנט ובן גביר
(צילום: קובי קואנקס, EPA)
5 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
ישיבת הקבינט הוקדמה שלוש פעמים. נתניהו בזירת הפיגוע בהר חברון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
השר לביטחון לאומי בן גביר שוב דרש בישיבה להציב מחסומים בכביש יו"ש, וחזר על הטענה שצריך "סגרים וכתרים וחזרה לסיכולים ממוקדים באיו"ש" - על אף שבמערכת הביטחון מבהירים שכאלה מתבצעים כבר שנתיים במידת הצורך, ורק לאחרונה חוסלו מחבלים בדרכם לפיגוע. שר הביטחון יואב גלנט השיב לו כי "יש סכנה של חיכוך וצריך לשים לב לכך. אירוע גורר אירוע" - תוך שהוא מתכוון גם לאלימות מתנחלים, שמניעה פיגועי נקמה מצד פלסטינים.
בן גביר השיב כי "אני מרגיש בסרט דמיוני. אנשים נרצחו ואתם מדברים על סכנת החיכוך והפשיעה הלאומנית. הדיון הוא על טרור. אני מתחיל לחשוב שאנחנו בשוויץ, שזו הבעיה היחידה שלנו. עוד אמר השר לביטחון לאומי כי "אנחנו צריכים לבוא עם צעדים אופרטיביים נגד הטרור, ולא להתעסק בתפל".
השר לביטחון לאומי טען שצה"ל לא עושה את עבודתו, ובתגובה גלנט תקף ואמר: "אלפי לוחמים פעלו לאבטחת הצירים ביו"ש, כדי להבטיח נסיעה בטוחה של השרים עד לעמדות השידור מהן גידפו את מפקדיהם".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט איתמר בן גביר
יואב גלנט איתמר בן גביר
גלנט: "המתקפות על מערכת הביטחון חסרות אחריות", בן גביר: "אני אוהב את הקצינים, אתה זה שאשם במצב"
(צילום: קובי קואנקס, EPA)
עימות נוסף בין השניים התרחש כשגלנט דרש לעצור את ההשתלחות בצה"ל, והטיח בחלק מהשרים: "זה קשור אליכם ואל המפלגות שלכם. המתקפות על הרמטכ"ל, ראש השב"כ ואלוף הפיקוד הן חסרות אחריות ומחלישות את כוחנו בעיני אויבינו. מדובר בסכנה ביטחונית". בן גביר ענה לו: "אני אוהב את הקצינים, אתה זה שאשם במצב. יש לי בעיה עם המדיניות שלך ולא עם הקצינים".
בן גביר דרש במהלך הדיון להחמיר את תנאי האסירים הביטחוניים בתגובה לפיגועים, ובנוגע לכך הוחלט שיתקיים דיון נוסף בנושא. למעשה, הקבינט הסמיך את נתניהו וגלנט להחליט על פעולות מבלי לכנס את הקבינט, גם אם הפעולות יהיו כבדות יותר ממה שראינו.
ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל שורה של החלטות לפגיעה במחבלים ובשולחיהם, והסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון לפעול בנידון". עוד נמסר לאחר הישיבה, שבה השתתף גם יו"ר ש"ס אריה דרעי: "הקבינט מגבה את מפקדי וחיילי צה"ל ואנשי זרועות הביטחון בפעילותם נגד גורמי הטרור למען ביטחון אזרחי ישראל".

גלנט קיים הבוקר הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, שהתמקדה בפעולות מערכת הביטחון לאחר הפיגועים האחרונים ביהודה ושומרון. גלנט הודה לכוחות הביטחון על מעצר המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בדרום הר חברון, ועל פעולתם המתמשכת נגד הטרור. בהערכת המצב השתתפו גם מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אייל זמיר, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים בצה"ל אלוף עודד בסיוק ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
נתניהו הודיע אתמול על הקדמת ישיבת הקבינט לתחילת שבוע הבא, וגורמים בלשכתו ציינו כי הדבר הוחלט בשל המצב הביטחוני. כמה שעות לאחר מכן הודיע נתניהו על הקדמת הישיבה ליום רביעי, אך לאחר מכן הודיע פעם נוספת כי הישיבה תוקדם ליום שלישי - כלומר היום.
בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון, נתניהו הקדיש 35 שניות בלבד לפיגוע הקטלני שהתרחש בחווארה. הוא שלח את תנחומיו למשפחות הנרצחים, הבטיח לתפוס את המחבל "מהר יותר ממה שהוא חושב" - ועבר לדבר על ה"רפורמות המהפכניות שביצעו ב-16 שנים האחרונות, שהפכו את ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם". בנאומו נמנע נתניהו מלהזכיר שהפיגוע התבצע על רקע גל טרור הפוקד את ישראל, שבמהלכו נרצחו בשנת 2023 לבדה 35 בני אדם - ונפצעו כ-140.

5 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
ח"כ בוארון: "כולנו אחראים לתוצאה הקשה הזו, לא סיפקנו את הסחורה". בת שבע נגרי
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
אביעד ניר ואביו שי סיילאס ניגרקר נרצחו בפיגוע בחווארה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP, מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) התייחס לפיגוע הירי בהר חברון, שבו נרצחה נגרי, ולמתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון, ואמר ל-ynet Live כי "הקריסה התחילה בשנת 2022. כולנו אחראים לתוצאה הקשה הזו. אנחנו לא מספקים ביטחון לתושבי מדינת ישראל". לדבריו, "האקסיומה היא לחזק את הרשות הפלסטינית, שהיא כר פורה לפעילות טרור. אני לא כזה נמהר לפרק אותה, אבל האם נכון לתחזק אותה? במבחן התוצאה לא סיפקנו הסחורה ויש לעשות הכל כדי לשנות המשוואה".
ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) אמר בריאיון ל-ynet Live כי "הממשלה צריכה לקחת אחריות ולשנות את המציאות". לדבריו, "הממשלה עוד לא השלימה את המערכה ולא עשתה מה שהציבור הישראלי מצפה ממנה. אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש ולתקן את מעשינו ודרכינו". הוא הוסיף כי "אנחנו נמצאים במציאות יוצאת דופן, וצריכים להסתכל ביושר לעצמנו ולהבטחת הבחירות המרכזית שאנחנו נתנו לציבור - שהייתה להחזיר את הביטחון לאזרחי מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 13:56, 22.08.23