העיתון "וושינגטון פוסט" פרסם אתמול (ה') מסמכים שמתארים את מאמציה של רוסיה להתחיל בייצור המוני של כטב"מים - שמתבססים על כלי הטיס ה"מתאבדים" שהיא קיבלה מאיראן. לפי המסמכים שהודלפו לעיתון, במחוז טטרסטן הוקם מפעל שבו תפתח רוסיה "גרסה משלה" לכטב"מ שאהד-136. את המסמכים הדליף לעיתון גורם שלוקח חלק בפרויקט, ומתנגד לפלישה הרוסית לאוקראינה.
רוסיה שואפת לייצר במפעל בטטרסטן, 800 ק"מ ממזרח למוסקבה, 6,000 כטב"מים עד קיץ 2025. המהנדסים שם מנסים לייצר דגם משופר של הכטב"מ האיראני - שיהיה איכותי יותר ויוכל לעבור מרחק רב יותר. הרוסים שואפים שהכטב"מים החדשים יעברו מרחק של יותר מ-1,500 ק"מ, ויהיו מסוגלים לקחת חלק במתקפה משולבת על ערים ברחבי אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי. "ייצור המוני של כטב"מים"
(צילום: EPA, AP)
המסמכים שהודלפו, מחורף 2022 עד אביב 2023, כוללים שרטוטים של המפעל. חוקרים שבחנו את המסמכים ציינו כי המפעל נמצא בשלב זה בפיגור של חודש מהלו"ז המתוכנן. רוסיה נתונה לסנקציות בינלאומיות בגלל הפלישה לאוקראינה, מה שמעכב ייבוא של רכיבים חיוניים לייצור הכטב"מים.
איראן כבר הודתה שהיא מספקת כטב"מים לרוסיה במלחמה באוקראינה, אך בעבר טענה ששלחה אותם לבעלת בריתה לפני הפלישה בפברואר 2022. רוסיה הכחישה כי כוחותיה עושים שימוש בכטב"מים איראניים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא לארצו להגדיל את ייצור הכטב"מים, ובחודש אפריל הצהיר כי תעשיית הכטב"מים הרוסית תהיה שווה בעתיד הקרוב יותר מ-20 מיליארד דולר.
6 צפייה בגלריה
כטב"מים מתוצרת איראן
כטב"מים מתוצרת איראן
כטב"מים מתוצרת איראן
הבית הלבן אמר הקיץ שרוסיה מעמיקה את שיתוף הפעולה שלה עם איראן, וכבר קיבלה ממנה מאות כטב"מים – בניגוד לתנאי הסכם הגרעין בין טהרן למעצמות. בחודש יוני הודיע הבית הלבן שאיראן מייצרת את הכטב"מים, ולאחר מכן מעבירה אותם לרוסיה דרך הים הכספי.
לפי האמריקנים, מאז אוגוסט 2022 קיבלו הרוסים כמה מאות כטב"מים מטהרן. השבוע דיווח העיתון "פייננשל טיימס" שוושינגטון הפעילה לחץ על טהרן כדי שהיא תפסיק למכור כטב"מים למוסקבה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל באיספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל באיספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל באיספהאן
( צילום: רויטרס / WANA )
6 צפייה בגלריה
( צילום: רויטרס / WANA )
לפי ה"וושינגטון פוסט", כמה מעובדי המפעל בטטרסטן נסעו למפעלים לייצור כטב"מים באיראן כדי להתמחות בנושא. בין הנציגים הרוסים היו מהנדסים ומנהלי פרויקטים. ב-29 בינואר, בזמן שאחת הקבוצות ביקרה בטהרן, הותקף מתקן צבאי באיספהאן - שם לפי ההערכות ייצרו האיראנים כטב"מים וטילים. אותה תקיפה מיוחסת למוסד. גם גורמי מודיעין אמריקנים טענו שישראל אחראית.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב שאחרי התקיפה במפעל איספהאן, המנהלים והמהנדסים הרוסים שביקרו בטהרן נדרשו להישאר בבית המלון שבו שהו ולא לצאת ממנו - מכיוון שגורמים איראנים חששו שישראל תתקוף גם את אחד המפעלים שבהם הקבוצה אמורה לסייר.
פורסם לראשונה: 18:50, 17.08.23