2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
בימים האחרונים נוצר הרושם שבבית הלבן החלו במרוץ לגביע הקדוש, הלוא הוא הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה – היהלום שבכתר מדיניות החוץ האמריקנית, גיים צ'יינג'ר במזרח התיכון והישג דרמטי במדיניות החוץ של ג'ו ביידן לקראת הבחירות לנשיאות.
לאט לאט הבית הלבן מתחיל לסדר את הכוכבים בשורה: ביידן הכריז אתמול (שלישי) על כוונתו למנות לתפקיד השגריר הבא של ארה"ב בישראל את ג'ק לו, לשעבר שר האוצר וראש הסגל בבית הלבן של אובמה, יהודי אורתודוקסי שומר מצוות ושבת, דובר עברית. לו הוא האמריקני הכי בכיר שמונה אי פעם לתפקיד. "זה מעיד על כך שביידן רוצה כאן דמות סמכותית, שתוכל לנזוף בנתניהו. הוא בא לתת לביבי בראש", אמר דני אילון, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר. השגריר היוצא טום ניידס בירך על מינויו של לו ואמר כי "הוא מאכער גדול, שזה חשוב לישראל. מאוד אכפת לו מישראל".
כמה ימים קודם לכן ניהלו האמריקנים מבצע מהיר ומוצלח לסיכול הניסיון של נתניהו להדיח את דני דיין מתפקיד יו"ר יד ושם. דבורה ליפשטאט, שליחת הממשל למאבק באנטישמיות ואחת מגדולות חוקרות השואה בעולם, ואלן ג'רמיין, שליחה מיוחדת של משרד החוץ האמריקני לנושאי השואה, נעמדו על הרגליים האחוריות, יצאו בלהט להגנתו של דיין וקראו לשמור על עצמאות יד ושם.
הסיפור של דיין הוא עוד הוכחה לעד כמה האמריקנים קשורים למה שקורה כאן ומבינים שאסור להשאיר את נתניהו ושריו הקיצוניים ללא פיקוח הדוק. לא רק המהפכה המשפטית מטרידה אותם. זה גם המצב הביטחוני מול הפלסטינים והחשש מהסלמה בחזית הלבנונית. לא סתם הם שלחו ללבנון בשבוע שעבר את עמוס הוכשטיין, השליח המיוחד של הנשיא ביידן לאנרגיה וזה שהביא לעולם – ביחד עם יאיר לפיד – את הסכם הגבול הימי עם לבנון.
בארה"ב מודאגים מהאלימות בגדה משני הצדדים ופועלים מאחורי הקלעים להוריד את המתיחות. בשבוע שעבר ביקשה ברברה ליף, עוזרת שר החוץ, משר הביטחון יואב גלנט לפעול להרגעת השטח ולבצע החלטת הקבינט לחיזוק הרשות הפלסטינית. היא הביעה דאגה גם מאלימות המתנחלים.
גלנט נועד גם עם שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק ודן איתו בהסכם המתגבש בין ארה"ב וסעודיה ובנורמליזציה עם ישראל. גלנט הציג למקגורק רשימת שאלות שנגעו לענייני מערכת הביטחון מול סעודיה, ובראשן העיסוק בהסדרי הביטחון סבב העשרת הדלק הגרעיני לצרכים אזרחיים. האמריקנים מבינים שהם צריכים לשכנע את מערכת הביטחון הישראלית שגרעין אזרחי בידי סעודיה לא מהווה איום ביטחוני על ישראל.
מקגורק והוכשטיין נועדו אתמול בוושינגטון עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שהצהיר בגלוי על התנגדותו לגרעין אזרחי בידי סעודיה. הפגישה הזו חשובה כי היא מעידה על ההבנה האמריקנית של הצורך לגייס את תמיכת לפיד למהלך הסעודי. בסביבת נתניהו הסבירו להם שההתנגדות של לפיד נובעת מפוזיציה פוליטית.
2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. מפתח לפרס נובל
(צילום: AFP/HO/SPA)
ואיך הנושא הסעודי קשור למהפכה המשפטית? באופן רשמי האמריקנים מדגישים שהוא לא. אבל מאחורי הקלעים הם עושים יופי של לינקג' במסר שלהם לנתניהו: אם אתה רוצה הסכם היסטורי עם סעודיה שיזכה אותך בפרס נובל, קודם כל תעשה שקט בחצר האחורית שלך. ההפגנות בישראל והרפורמה לא עוזרים לקידום הנורמליזציה. אתם לא נראים טוב גם בעיני הסעודים והעולם הערבי שתוהים אם יש בישראל בעל בית מתפקד.
דומה שביידן מבין שהערוץ הסעודי הוא אולי הדרך היחידה שלו להוריד את נתניהו מהעץ הגבוה של המהפכה המשפטית, ואולי הוא אפילו קצת מנצל את המצוקה של נתניהו. ובהקשר הזה אולי צריך לראות את המאמצים של נתניהו לזכות בפגישה עם ביידן בבית הלבן: כבר 250 ימים שהוא לא מקבל הזמנה לפגישה, פרק זמן חסר תקדים לראש ממשלה ישראלי. ביידן נותן לו להזיע. רוצה פגישה, בבקשה: תגיע להסכמות סביב המהפכה. תשמור על שקט עם הפלסטינים. תרסן את השרים הקיצוניים שלך. אנחנו לא רוצים אצלכם כאוס. תרגיעו כבר.
איתמר אייכנראיתמר אייכנרצילום: משה מזרחי
בכירים אמריקנים אמרו אמש כי יש רצון אמיתי בממשל ביידן להשיג משהו מול סעודיה. הנשיא באמת מאמין שיש פה פוטנציאל ליוזמה דיפלומטית משנת-מציאות. אנחנו לא יודעים אם זה יצליח, אמרו הבכירים, אבל אין ויכוח שצריך למצות את המאמץ הזה. אבל בבקשה תרגיעו את השטח.
זה לא סוד שהאיש שמוביל מטעם נתניהו את המגעים מול ממשל ביידן בהקשר הסעודי הוא רון דרמר, יחד עם צחי הנגבי. אותו דרמר שמוביל מטעם נתניהו את המגעים לפשרה מול בית הנשיא בישראל. דרמר דוחף לפשרה כי הוא יודע שזקוקים לה, בעיקר בשביל להשיג הסכם עם סעודיה.
  • איתמר אייכנר הוא הכתב המדיני של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 06.09.23