לפני שנתיים העלה יניב גולטשיאן, בן 39 מחולון, פוסט בפייסבוק. "שנים שאני חולם להיות אבא", הוא כתב. "אם את, הבחורה שקוראת את הפוסט, מתרגשת יחד איתי ומרגישה שאת רוצה ומוכנה לעבור מסע משותף ולעזור לי להביא חיים לעולם בהליך פונדקאות - אותך אני מחפש".
ביום רביעי השבוע, בדיוק בתאריך שאותו כתב את הפוסט, שהפך לוויראלי, נולד בנו בתהליך פונדקאות. גולטשיאן הוא האב היחידני הראשון בישראל מהקהילה הלהט"בית, והשני בסך הכול, שהביא ילד לעולם במסגרת הליך פונדקאות שהתרחש מתחילתו ועד סופו בארץ, וזאת בזכות פונדקאית ישראלית בשם מירי יוהכים, בת 34 מצפון הארץ, אחות במקצועה.
יש לציין כי פונדקאות לזוגות גברים ויחידנים בישראל התאפשרה בזכות פסיקת בג"ץ בנושא והסרת התנגדות המדינה, מהלך שהוביל שר הבריאות לשעבר, ניצן הורוביץ. ההפריה הראשונה של גבר יחידני התרחשה בבית החולים בילינסון.
"בג"ץ והממשלה הקודמת שינו לי את החיים", מספר גולטשיאן. לאחר פרסום הפוסט, חברה משותפת של השניים יצרה את החיבור ביניהם. הפגישה הראשונה הייתה במסעדת סטייקים, ותוך זמן קצר התקבלה ההחלטה שהם הולכים על זה. "ידעתי שזה תהליך יקר ולכן חסכתי כבר מגיל 16", הוא מספר.
קראו עוד:
יוהכים, אם לשניים, החליטה שהיא לא רוצה עוד ילדים – אבל שהיא כן מעוניינת להיכנס שוב להיריון כדי לתת חיים לאחרים. "בן זוגי חשש בהתחלה לגבי התהליך, ואז חשב על זה והבין שחשוב לי לעזור למי שלא יכול להביא ילדים לעולם". על פי חוק, התשלום לפונדקאית עומד על 165 אלף שקל, אבל ליוהכים חשוב להדגיש שזה לא הניע אותה. "אני לא מרגישה מנוצלת, להפך. אני מרגישה שהרווחתי מהתהליך חוויה ומשפחה".
2 צפייה בגלריה
yk13756121
yk13756121
צילום: יריב כץ
גולטשיאן, שהיה מהראשונים שקיבלו את אישור הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים של משרד הבריאות, מחדד כי הדרך לא הייתה קלה, וכי במקביל הוא מתמודד עם קשיים בירוקרטיים. "כרגע למשל לא אקבל דמי לידה, ואני אפילו לא יכול לרשום אותו בקופת חולים".
פרופ' ערן ויינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי וולפסון: "שמחנו להיות שותפים במסע של יניב להורות בסיועה של מירי הנפלאה".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.01.24