"שחר השאיר לנו אוצרות, ואנחנו חושפים בינתיים רק חלק קטן מהם", מספרים ליאת ודורון פרידמן, הוריו של סמ"ר שחר פרידמן מירושלים, שנהרג בפעילות של חטיבת הצנחנים בהובלתו של מפקד הפלוגה רס"ן ג'מאל עבאס בצפון רצועת עזה.
שחר, שהיה כבר בחופשת השחרור והחזיק בידו כרטיס טיסה לטיול בתאילנד, כתב ב-29 באוקטובר מעין צוואה חיה. את המכתבים להוריו, לאחיותיו ולחברתו נגה הוא שלח דרך חבר שלו, שממנו ביקש להעביר למשפחה, "אם משהו יקרה". בימים אלה, משפטי ההשראה שולבו במופע של קרקס פלורנטין לילדים, שנרתם להנצחתו.
"הוא כתב לנו, להורים, שהוא מאוד אוהב אותנו ומעריך את כל מה שעשינו בשבילו. שכל מה שחינכנו אותו הוא נר לרגליו. שהוא מבקש מאיתנו לא לשרוד את החיים אלא לחיות אותם במלואם, לצחוק עד שתכאב לנו הבטן ולרקוד עד שיכאבו לנו הרגליים. הוא גם השאיר מעין צוואה לעם ישראל, שהכותרת שלה היא - 'היו אנשים טובים', והיא מהדהדת בעוצמה בארץ ובעולם", הוריו מספרים.
"בפעם הראשונה שקראתי את המילים שלו, חיפשתי את המקום שממנו הוא לקח את הטקסט. נדהמתי לגלות שהוא כתב את זה. הוא כתב בשפה גבוהה, וכל משפט הוא כמו מערך שיעורים של שבוע בבית הספר איך להיות בן אדם טוב", מספרת אימו, "אצלנו במשפחה נהוג בכל יום הולדת לכתוב ברכות משפחתיות, ושחר תמיד העדיף לומר את שלו בעל פה. אבל מאז שהוא עם חברתו נגה, בשלוש השנים האחרונות, הוא התחיל לכתוב לה מכתבים וברכות שיכלו למלא אלבומים. ואכן רבים מהציטוטים מעוררי ההשראה שכתב נמצאים במכתב האחרון שכתב לה".
4 צפייה בגלריה
הצוואה של שחר
הצוואה של שחר
סמ"ר שחר פרידמן ז"ל
4 צפייה בגלריה
הצוואה של שחר
הצוואה של שחר
מהצוואה של שחר
איך הרגשתם כשקראתם את המילים של שחר? ליאת: "אני אמא שיש לה דרישות גבוהות מהילדים שלה. הרבה פעמים חששתי ואף הרגשתי שאולי אני פוגעת בו בגלל זה. בדרך כלל כשמשהו כזה קורה, לא באמת ניתנת ההזדמנות להיפרד, אבל דווקא במקרה הזה, לפני ששחר הלך הוא כתב לי שכל מה שנתתי לו הוא לקח באהבה. הוא סגר לנו את כל הפינות והלך בצורה כזו שנותנת לנו שקט נפשי מסוים, בידיעה שעשינו טוב, שהיינו הורים טובים, שהוא מעריך את מה שעשינו. זו מתנה גדולה".
דורון: "שחר כתב את המכתב אחרי שנלחם בסופה ובמפלסים, הוא נלחם בכל המקומות הקשים האלה וראה דברים נוראיים. במקום לכתוב על כל הרוע, על נקמה – לא הייתי מתפלא או מאשים אותו אם הוא היה כותב על זה – הוא בחר לכתוב מסמך שמעודד אותנו להיות אנשים טובים".
קראו עוד:

שחר מציל את הקרקס

ליאת מספרת כיצד מילותיו של שחר הצילו את "קרקס פלורנטין", שעמד בפני קריסה לאחר ששילמו עשרות אלפי שקלים, בנו תפאורה, אבל לא יכלו להמשיך את הפעילות בעקבות המלחמה. "ניר, מנהל הקרקס, קרא כתבה על שחר ויצר איתנו קשר. החלטנו לייצר שיתוף פעולה בהשראת שחר: בתחילת ההצגה מוצגת הצוואה שלו וסרטון שלו רוקד, והציטוטים מהצוואה משולבים בטקסט ההצגה".
מה היה המשפט שנתן למנהל את ההשראה ליצור עמכם קשר? "'המידה הגדולה ביותר שיכולה להיות לאדם היא היכולת לשמח אדם אחר' - קריאת המשפט הזה התניעה את כל המהלך של קרקס פלורנטין בהחזרת הפעילות בהשראתו של שחר. כיום המשפט הזה הפך לסטיקר שתלוי במקומות שונים בארץ ובעולם, בבתי ספר יהודיים בארצות הברית ועוד, המשפטים גם משולבים במשחק חדש של 'סולמות וגנבים' לילדים.
"ראיינו אותי לאחד הערוצים המובילים באיטליה, והראו לי את הצוואה המתורגמת של שחר. כששאלו אותי עליה, עניתי, 'זה מה שכותב ילד ישראלי תחת אש לעומת מה שקורה בצד השני'. אצלנו, הילדים לא רוצים להילחם, אבל לא מהססים לצאת להגן על היקר להם מכול. אפילו אחרי שהילד שלי נחשף לאלימות ולמראות קשים, מה שהיה לו לכתוב זה - 'תהיו אנשים טובים'".

המאסטר שף של הפלוגה

"השכנים שלנו מעולם לא סחבו שקית כי הוא תמיד עזר להם", מספרים ההורים על שחר, "הוא הדריך בשבט 'יובל' של ילדים עם צרכים מיוחדים והתנדב בכל מקום אפשרי. זו הייתה פשוט דרך חיים עבורו, חלק מהיום-יום שלו. הוא היה ילד שובב מאוד, מלא שמחת חיים, וב-50 אחוז מהזמן שלו הוא עזר לזולת. יעידו על כך כמות האנשים שהגיעו ללוויה ולשבעה שלו, והסיפורים ששמעתי ועודני שומעת מחבריו בשבט, בצבא ומכל מקום שבו דרכה כף רגלו.
"החיילים שלחמו לצידו סיפרו כיצד היה מאכיל אותם בשטח. למשל, מוצא עלים של בזיליקום בשדות, מעשן איתם טונה ויוצר מעדן. היה לו תיק מלא בצ'ופרים ובממתקים שאותם היה מחלק לכולם. כחלק מהיותו אופטימיסט נצחי, הוא ידע ליצור יש מאין, ליצור הרבה ממה שנראה כמו כלום".
4 צפייה בגלריה
הצוואה של שחר
הצוואה של שחר
מחלק לכולם צ'ופרים. שחר ז"ל
שחר היה בחופשת שחרור לאחר שירות בגדוד 101 בצנחנים. היו לו כבר כרטיסי טיסה לטיול בתאילנד, אבל כבר עוד לפני שהמלחמה התחילה הוא אמר שאם צריך אותו – הוא תופס את המטוס הראשון חזרה לישראל. "עם פרוץ המלחמה, הוא באמת קיצר את חופשת השחרור שלו וחזר לצבא", אומרים ההורים, "הוא היה בתפקיד קשר מ"פ של מפקדו ג'מאל עבאס, שאותו הוא אהב והעריץ, והם ידעו הכול אחד על השני. כמו אחים, אחד דרוזי ואחד ירושלמי, הם נהרגו זה לצד זה באותה פעולה.
"זו הייתה פעם ראשונה מתחילת המלחמה שחיילים נפלו בהתקפה ולא מתוך התגוננות. שחר והמפקד שלו ג'מאל הבינו שיש פלוגה לא רחוק מהם שספגה פגיעות קשות. הם חיסלו את חוליית המחבלים שהייתה אחראית לכך ונפלו בפעולה, בניסיון להגן על חיילים אחרים".
ספרו על ההתמודדות, ומה מניע אתכם להמשיך. "מה שמניע אותנו זו העובדה ששחר שלח לנו מסר כל כך חזק שאנחנו חייבים להדהד אותו. האמונה שלו באחדות העם ובטוב זה משהו שאנחנו חייבים ליישם. אנחנו חייבים שהנפילה שלו לא תהיה לשווא. שנהיה העם שאנחנו ראויים להיות, העם שראוי לילד הזה שנפל".
מכל המשפטים היפים ששחר כתב, ספרו על משפט שנגע בכם. "היו טובים בדרככם ואל תיתנו לאנשים אחרים להכתיב לכם מה הופך אנשים לטובים", אומרת ליאת. ודורון מוסיף: "תאהבו את עצמכם ואת העולם, ולאט לאט ייווצר עולם טוב יותר".