בכירים בענף התיירות מותחים ביקורת חריפה על משרד האוצר שטרם האריך התוכנית לפיצוי עסקים שנפגעו בשל המלחמה. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, יוסי פתאל, אמר הבוקר (יום ה') ל-ynet כי "מתווה הפיצויים שניתן לעסקים לאוקטובר ונובמבר נסגר רק לפני שבועיים, באמצע נובמבר. מחר כבר דצמבר ומשרד באוצר מתעקש לחיות באזור זמן שלא קיים ולכן טרם הודיע מה יהיה ואם יהיה בכלל מתווה לדצמבר".
כתבנו גד ליאור דיווח כי בעוד שרוב העסקים בארץ עדיין לא קיבלו כל פיצוי על הפגיעה הקשה בעסקיהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, היום (ה') מסתיימת התוכנית שאושרה בממשלה ובכנסת לפיצוי העסקים, ועד כה לא הוחלט על המשך התוכנית גם לחודש דצמבר. המצב דומה גם בהקשר לתוכנית ההקלות ליוצאים לחל"ת שמסתיימת אף היא היום, ולפי שעה לא נאמר כי יש כוונה להאריך אותה. עד כה יצאו כ-100 אלף עובדים במשק לחל"ת. על פי הערכות של בכירים בענף התיירות, כ-50% מעובדי הענף כבר הוצאו לחל"ת וקיים חשש כי כ-40% נוספים יוצאו גם כן לחופשה ללא תשלום ומה שיישאר יהיה רק שדרת עובדים רזה שתטפל בביטולים ובהחזרים.
"משרד האוצר מנהל מדינות כלכלית בדיעבד", האשים פתאל. "אין עסק בעולם שיכול להתנהל ככה. הדבר דומה לשכיר שיעבוד בחודש דצמבר והמעסיק יודיע לו רק בסוף החודש אם יקבל שכר וכמה. ודאות היא תנאי הכרחי בניהול עסקי. המדינה מתייחסת לעסקי התיירות כקבצנים בפתח. אם אין כוונה למדינה לתמוך היא חייבת להודיע כמה שיותר זמן מראש ובכך למנוע הפסדים מיותרים מבעלי העסקים".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
נתב"ג שומם בימי המלחמה
(צילום: שאול גולן)
לדברי פתאל, "מדינת ישראל למודת משברים, ועדיין מופתעת בכל פעם מחדש וממציאה מתווים בדיעבד במקום להכינם מראש לפי תרחישי התייחסות שונים. אין כאן ניהול מדיניות כלכלית סבירה ואחראית אלה רשלנות ומחדל. המדינה צריכה לתכנן מראש ולהודיע מראש מה תהיה תוכנית התמיכה בכל החודשים הבאים בכפוף להיקף הירידה במחזורי העסקים ולפי סוגי הענפים. הממשלה מתנהלת בדיעבד ובכך הופכת אנשי עסקים למהמרים.
"העסקים עומדים בפני צומת קשה שבו הם לא יודעים אם יצליחו להחזיק את העובדים בעסקים. בענף התיירות הנכנסת יש 0 הכנסות ומחזיקים את העובדים בלי לדעת מה יקרה בעתיד, מה גובה הפיצוי שיגיע ואם יהיה כזה בכלל. אנשים יכולים לאבד את כל מה שיש להם ולצד זאת ענף התיירות עשוי לקרוס כי גם, מן הסתם, הוא לא יחזור לעבוד באופן מיידי ביום שאחרי המלחמה. חייבים מתווה ארוך טווח שיכול לתת הבנה על מה צפוי בעתיד".
יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות בישראל קובי קרני הוסיף ואמר: "אני קורא לשר האוצר ויו"ר ועדת הכספים לפעול בדחיפות להסרת חרב אי-הוודאות המונחת על צווארם של עובדי ענף התיירות ולאשר מיידית את הארכת תכנית הסיוע הכלכלי לחודש דצמבר, בדיוק כפי שהחוק מאפשר להם.
"ענף התיירות עדיין נמצא ב-20% פעילות, כשמרבית חברות התעופה כלל לא שבו לטוס, ולכן הוא חייב את קבלת המשך הסיוע אותו מאפשר החוק"
"לא ייתכן שאנו נמצאים לפני תחילת חודש דצמבר ולא נתקבלה כל הודעה על הארכת תכנית הסיוע לחודש דצמבר. ענפים רבים שבים לעבודה במידה כזאת או אחרת, ואני מברך על כך, אך, ענף התיירות עדיין נמצא ב-20% פעילות, כשמרבית חברות התעופה כלל לא שבו לטוס, ולכן הוא חייב את קבלת המשך הסיוע אותו מאפשר החוק.
"כרגיל, האוצר מתנהל בקצב שלו, באדישות על גורלם הכלכלי של האזרחים והעסקים. כיצד אמור מנהל של חברה לתכנן את צעדיו לחודש דצמבר ללא ודאות? כיצד יוכל לתת ביטחון לעובדיו כי תהיה להם פרנסה בחודש דצמבר? האם לא הגיע הזמן שהממשלה תיגמל מהנוהג לקבל החלטות כשעבר זמנן ובטל קורבנן? אינני יכול לייפות את המציאות - אם לא תתקבל הודעה מיידית על הארכת תוכנית הסיוע בחודש נוסף, יאלצו החברות להוציא כבר בימים הקרובים אלפי עובדים לחל"ת.
"אני מבקש להזכיר שמנגנון הפיצוי על פי החוק מסייע רק לאלו שנפגעים מהמצב ולכן הצפי הוא שמעט מאוד ענפים יזדקקו לסיוע בחודש דצמבר. ענף התיירות הוא אחד מאותם ענפים והוא זקוק לו כמו חמצן בשביל להבטיח את היציאה מהמשבר בבוא העת".
נסביר כי אי הארכת התוכנית פירושה למעשה שהפיצוי המורחב שהובטח לעסקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל ההרחבה לערים באר שבע ואשדוד, יבוטל כליל, ויישאר פיצוי רחב רק בהתאם לחוק הקבוע הקיים לישובים במרחק של 0 עד 7 ק"מ מרצועת עזה, כולל ההרחבה לעיר אשקלון. כל שאר העסקים ברחבי הארץ, מ-7 ק"מ ומעלה, יזכו רק לפיצוי המוקטן בהרבה מזה הרחב שיינתן עד מחר גם ליישובים במרחק של 40 ק"מ מהרצועה.
2 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
(צילום: EPA)

"המשק מתאושש"

גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי "קיימת התאוששות משמעותית במשק בשבועיים האחרונים, וגם מספר היוצאים לחל"ת הצטמצם וחלק מאלה שנשלחו לחל"ת בשבועות הראשונים למלחמה כבר חזרו לעבודה. לכן, עדיין לא הוחלט אם יש מקום להאריך את מתווה הפיצויים ומתווה החל"ת לאוקטובר ונובמבר גם מעבר לחודשיים הללו".
מליאת הכנסת אישרה לפני שבועות אחדים את המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר, ומסתיים בחצות, למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות המלחמה. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה הקיים, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תהיה הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.
ביום האחרון של חודש נובמבר, כאמור, עוד לא הוארכו גם כל ההקלות ליוצאים לחל"ת, שלמעשה מהיום לא יהיו זכאים להן. אישור כזה ביממה הקרובה הוא בלתי סביר ולא ייעשה, אולם ניתן יהיה לאשר בחקיקה את המשך התנאים המקלים גם רטרואקטיבית.
בביטוח הלאומי ציינו כי מקבלי התשלום עבור החל"ת מהביטוח הלאומי לחודש נובמבר יראו את הכסף בחשבון הבנק רק ב-12 בדצמבר, כך שהארכת חוק החל"ת המתוקן תאשר תשלומים לדצמבר רק ב-12 בינואר ולכן, כביכול, יש עדיין זמן לחקיקה מתקנת של החוק.