חגי תשרי הגיעו, ומכיוון שעדיין חם מאוד והגוף המזיע דורש טבילה קרירה ואיכותית, החלטנו להתייעץ עם חן יוסף, בלוגרית הטיולים המקצוענית וחובבת מושבעת של טבילות במעיינות קפואים, ולבקש ממנה המלצה על טבילה פראית ושקטה. "הירדן ההררי", היא ענתה במהירות שיא. "אוחח כמה שאני אוהבת את המקום הזה, כל פעם שאני מגיעה לכאן אני פשוט נשאבת אליו, ומוצאת את עצמי במים במשך כמה שעות טובות. עם החום הכבד בחוץ גם אין למה לצאת - מי שיוצא החוצה להתייבש חוזר למים אחרי דקה".

הירדן ההררי הוא למעשה שם כולל לחלק הצפוני של נהר הירדן - מקיבוץ שדה נחמיה (בגובה 70 מטר מעל לפני הים), נקודת המפגש של שלושת הנחלים האהובים דן, בניאס וחצבני המזינים את הנהר הארוך בישראל, ועד לנקודת המפגש עם הכנרת (בגובה 210 מטר מתחת לפני הים). שמו של המקטע נגזר מהנוף המרהיב מכיוון הנהר, העובר בתוך נוף הררי קסום ופראי.
לאחר החופש הגדול והצפיפות הרבה באתרי הטבע השונים של מדינת ישראל והחום הכבד של חודש אוגוסט, הירדן ההררי הוא נקודה מצוינת להתנתק מהציביליזציה ולהרגיש את הטבע הפראי. "אני מאוד אוהבת את אזור הירדן ההררי. כמובן מדובר באזור הצפון, אבל צפונית לכינרת, לא בצפון הרחוק. לדעתי זה אחד המקומות היותר שקטים באזור הכינרת. בחודש אוגוסט היה קשה למצוא מקום שקט באזור, ואילו הירדן ההררי, הלא מתויר ולא עמוס, היה הפתרון שלי. כמובן שבשבתות המקום יותר מתויר".
מכיוון שמדובר באזור פראי, חן מסבירה כיצד להגיע אליו בקלות וללא סכנה של נזק לרכב: "הדרך לירדן ההררי פשוטה וקלה. מהיישוב הגלילי כרכום יורדים בנסיעה של שתי דקות למצפה שגב, נקודת תצפית מטופחת ושמורה, אתר הנצחה ואתר פיקניק נוח למשפחות עם נוף מהמם לכנרת. אגב, לא חייבים לעצור במצפה, אפשר להמשיך עם הכביש למטה עד שהוא מתחיל להשתבש ויש בורות, ושם מחנים. אם יש לכם ג'יפ אפשר להמשיך. אני ממליצה למי שבא עם רכב פרטי, ויצטרך גם לחזור בעלייה את הכביש המשובש, לא לקחת סיכון מיותר ולא להתעסק בזה. יש הליכה של שתי דקות, נורא קצר".
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
(צילום באדיבות חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
פראי וקסום
(צילום באדיבות חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
שלל פינות חמד לטבילה
(צילום באדיבות חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
(צילום באדיבות חן יוסף)
"מנקודת המפגש עם המים יש שני חלקים שונים. אם פונים ימינה, יש סחף מאוד חזק ומסוכן, אבל אם פונים שמאלה, מגיעים לאזור של צמחייה עם פינות רדודות לטבילה"
בגלל הזרם החזק של נהר הירדן, והסחף המסוכן בתוספת סלעים בגדלים שונים בתוך המים, כדאי לכם לשים לב לטיפ החשוב של חן: "חשוב לציין שמנקודת המפגש עם המים יש שני חלקים שונים. אם פונים ימינה, יש סחף מאוד חזק ומסוכן. אני לא נכנסת לשם. אבל אם פונים שמאלה, מגיעים לאזור של צמחייה עם פינות רדודות לטבילה. יש צל ואין הרבה סחף, וכאן מומלץ לשבת. אגב המים קרים אבל לא קפואים, ויש גם ג'קוזי טבעי בתוך המים.
"בחלק השמאלי המומלץ יש אזור שבו המים יורדים בשצף-קצף על מדרגות הבזלת, סוג של מיני-מפלון שנוצר בעזרת אבנים גדולות. הקצף והזרם הנעים יוצרים תחושה של ג'קוזי מושלם בחיק הטבע. נשענים עם הראש על האבנים המוקצפות ולא רוצים לצאת מההקצפה. פשוט תענוג".
במקביל להנאה מיפי הבריאה, מקולות הציפורים ומהזרם המטורף של הנחל במסאז' מפנק על השכמות והגב, לאחר מחשבה מחליטה חן לשתף אותנו בחוויה לא נעימה שעברה בכניסה לירדן ההררי - השתלטות כוחנית של אנשים פרטיים על פניני חן יפהפיות בחיק הטבע.
"זה הפך לתופעה נפוצה שאנשים בונים התנחלות כזאת או אחרת באמצע של אתרי טבע ציבוריים, מרימים קנטות ענקיות וזולות ברמה של בתים, משתלטים על הטבע ומונעים מהציבור את הגישה. בחלק הכי טוב של הירדן ההררי מישהו בנה קנטה ממש גדולה עם מטבחון צמוד ומדוגם, הביאו ספות, ציליות, מלא מזרנים והמון סירים, והם חוסמים את המעבר לציבור והורסים את ההנאה. במקום להרגיש חופשייה קיבלתי תחושה לא נעימה - כאילו חדרתי לשטח פרטי של בן אדם, שניכס לעצמו באופן לא חוקי חלקת אדמה".
מצד שני, נראה כי בקרוב מאוד הציביליזציה ויחידות הפיקוח השונות עומדות להשתלט על פנינת הטבע הנידחת ולעשות שם סדר. חן מעט מודאגת: "תושבי המקום סיפרו לי שרשות הטבע והגנים הולכת לקחת את המקום ותהפוך אותו לשמורת טבע, והם סגרו למקומיים מספר צירי תנועה לירדן ההררי. בגדול, כשלוקחים מקום וסוגרים אותו עם גדרות וחסימות וכניסה בתשלום, זה הורס את האותנטיות, הייחודיות והפראיות של הטבע, וזה מאוד מוריד מחוויית הטבילה. במדינת ישראל הקטנה אין הרבה מקומות פראיים לחלוטין, והייתי מעדיפה להשאיר את הירדן ההררי פרוע".
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
חן בג'קוזי של הטבע
(צילום באדיבות חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
חן יוסף בירדן ההררי
חן יוסף בירדן ההררי
טבע מרהיב
(צילום באדיבות חן יוסף)
קבלו טיפים נוספים של חן לטבילה מושלמת בירדן ההררי: "הכניסה ללא תשלום. לא ראיתי איסור על לינת קמפינג ולא על הבאת כלבים. פחי אשפה יש רק במצפה שגב, אז בבקשה להביא שקיות פח זבל ולשמור על הניקיון. המקום לא נגיש לעגלות תינוקות. משפחות עם ילדים צריכות להקפיד ללכת לצד השמאלי כדי לא לסכן את הילדים עם הזרם החזק וכמובן בגלל האבנים בנחל, ואני תמיד ממליצה להיכנס למים עם סנדלים".
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה כי "השמורה הוכרזה בסוף 2022. מיד לאחר ההכרזה הרשות החלה בתהליך של הסברה לציבור בנושא מניעת לינה בשמורה והסדרת קליטת הקהל בשמורה. כמו כן בוצעה הסדרה של דרכי חירום לכיבוי אש, לאחר שבמשך שנים אזור זה סבל משריפות המסכנות את שמורת הטבע פארק הירדן, את המטיילים ואת ערכי הטבע שבשמורה.
"יש לציין שעד להסדרת הדרכים הגישה לרכבי 4×4 ולרכבי כיבוי הייתה קשה עד בלתי אפשרית, וניתן היה לנוע בהן רק באמצעות טרקטורונים ורכבי שטח משופרים. הדרכים שהוסדרו לרכבי כיבוי ופיקוח נחסמו לרכבים, ובמקומן הוסדרה דרך חדשה שמשרתת את רכבי ה-4×4 ומאפשרת מעבר רציף מגשר הדודות לגשר אריק. כל הדרכים שהוסדרו סומנו על פי נוהל סימון שבילים החדש והן פתוחות לציבור הולכי הרגל, בנוסף לדרך שנפתחה עבור רכבי 4×4.
"בימים אלה הרשות מקדמת טיפול בפינוי הזולות במקום ובהשלמת החסימות הרלוונטיות למניעת כניסה של רכבים לאזורים רגישים אקולוגית, שבהם הוקמו זולות רבות המהוות מפגע. חסימות אלה יביאו לשמירה על הטבע ועל חיות בר שחיות בשמורת הטבע. תוכנית ההסברה שהרשות מיישמת בשטח השמורה צפויה להימשך עד סוף חודש מרץ 2024. בסיום שלב ההסברה לציבור תחל הרשות לבצע פעולות אכיפה. יש לציין שבשלב זה אין שום כוונה או תוכנית עתידית לגבות דמי כניסה עבור כניסתם של מטיילים בכל חלקי השמורה".
אזהרה: בירדן ההרי אין שירותי הצלה והרחצה היא על אחריות הרוחצים בלבד. הטבילה בירדן ההררי ללא ידע בשחייה מסוכנת. בצד הימני של הירדן ההררי יש זרם מהיר וסחף מסוכן. למשפחות עם ילדים ובכלל מומלץ לטבול בצד השמאלי.