בגן הלאומי המרהיב חוף השרון, בין קיבוץ שפיים וקיבוץ געש, מסתתר אחד החופים הכי יפים בישראל. בעבר הוא היה חוף פראי שמוכר בעיקר לקיבוצניקים המקומיים ומפה לאוזן עברה השמועה כי מדובר בחוף נודיסטים ויעד מועדף עבור חובבי השיזוף בעירום מלא. השנים חלפו והיום יש במקום שירותי הצלה, סוכת מציל, מלתחות ומקלחות, והנודיסטים החביבים וחברי הקהילה הנטורליסטית עברו למקום אחר.
כדי ללמוד על החוף המופלא קבענו בשעת בוקר קייצית וחמה עם גל לאו, יוצרת תוכן שעוסקת בתחום הוולנס, בכניסה לחוף. גיליתי לשמחתי שהחנייה בחינם, ולפי כמות המכוניות המועטה ניתן היה לנחש בהנאה כי החוף יהיה כמעט שומם. בשנות השמונים העליזות הירידה התלולה מהמצוקים של חוף געש אל המים הייתה נחשבת מורכב, הרתיעה מתרחצים ועזרה למתג את המיתוס הידוע של חוף געש הפראי. בחזרה לשנת 2023, לטוב ולרע, דורות רבים של חובבי טבע, שלווה ושיזוף בעירום חרצו את הצוק ברגליהם ויצרו שביל יחסית נוח להליכה בצמוד לוואדי היפה.
ובכל זאת, כנראה שהירידה עדיין לא מתאימה לכל אחד. מול שער הברזל הקטן המוביל לוואדי ואל המים, פגשנו משפחה מתוסכלת עם ילדים בגיל העשרה שביצעו להפתעתנו - "אחורה פנה". לטענת האם המודאגת, מדובר ב"ירידה קשה מדי והם מעדיפים לחפש חוף יותר נוח.
10 צפייה בגלריה
גל ליאו בחוף געש
גל ליאו בחוף געש
גל לאו, לא נשברה בדרך והגיעה לחוף געש
(צילום: נדב אבס)
10 צפייה בגלריה
גל ליאו יורדת לחוף געש
גל ליאו יורדת לחוף געש
גל יורדת לחוף געש
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף געש מתגלה בירידה מהצוק
חוף געש מתגלה בירידה מהצוק
הרגע שהחוף מתגלה
(צילום: אסף קמר)
נדב אבס, צלם ynet שסחב ציוד צילום ושידור על גבו, הציע לשקול מחדש את הנושא הירידה במצוקים, אבל גל שכנעה אותו להמשיך קדימה. "הירידה לכאן היא יפהפיה", אמרה. "אני מאוד ממליצה לכל מי שאוהב את הטבע ואת הנופים הייחודים לא לפחד ממנה. אני מאוד אוהבת לצעוד בשביל למטה ולראות את המים הכחולים של הים מנצנצים דרך הוואדי. זאת חוויה מעולה".
ובאמת הירידה לחוף געש הייתה חוויה, והנוף המרהיב של הים וצוקי הכורכר הוסיפו אנרגיה מצוינת לפתיח המרענן של הבוקר.
בקצה הוואדי מסתתרת סוכת הצלה חדשה ושירותי חוף בסיסים הכוללים מלתחות, מקלחות וסוכות הצללה גדולות וריקות מאנשים. מדובר בחוף ממש יפה עם תפאורה דרמטית של סלעי כורכר ענקיים מלמעלה ורצועת חוף אינסופית וזהובה מאופק עד אופק.
10 צפייה בגלריה
חוף געש
חוף געש
מבט לכיוון צפון
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף געש - מבט דרומה
חוף געש - מבט דרומה
מבט לכיוון דרום
(צילום: אסף קמר)
"חוף געש הוא אחד החופים הכי יפים בישראל", אמרה גל. "אני מאוד אוהבת להגיע לכאן. יש כאן שקט, אנשים באים לגלוש ובעונת הקיץ יש סוכת מציל עם שירותי הצלה, כך שאפשר להרגיש ביטחון במים. יש פחות מטקות, פחות ילדים, פחות צעקות. אני ממליצה להגיע לפה, לקרוא ספר להתחבר לטבע וליהנות מהגלים".
השידור החי עמד להתחיל ובמקום לפרוש מחצלת ולהשתזף בכיף, גל הוציאה שקית זבל גדולה והתחילה לאסוף חתיכות פלסטיק, בדלי סיגריות וסוגי אשפה נוספים. "אני טבעונית כבר תשע שנים וכל נושא האקולוגיה מאוד נוגע ללב שלי", הסבירה. "אנחנו חייבים לשמור על הטבע נקי ולאסוף את הזבל שלנו, ואם צריך אז גם זבל של אחרים. לא נעים לי לשכב על החול ולהשתזף כשלידי יש זבל ולכלוך. אז ביוזמה אישית אני באה לים עם שקית אשפה ואוספת את כל הזבל שלידי. זה נותן תחושת סיפוק שעשיתי משהו מעבר לעצמי וזה גם כיף".
10 צפייה בגלריה
גל ליאור מנקה לכלוך בחוף געש
גל ליאור מנקה לכלוך בחוף געש
גל מנקה לכלוך בחוף געש
(צילום: אסף קמר)
זה לא קצת הורס את האווירה הנעימה? "לא, בסך הכול זה עוד שקית ניילון. אני חושבת שניקוי חופים היא פעילות מאוד מועילה ומהנה, בייחוד עם הילדים, זה לא עולה כסף וגם נותן ערך מוסף של שמירה על חוף נקי. לאחרונה חזרתי מטיול של חודש וחצי בקוסטה ריקה וזה היה מעורר השראה לראות את החופים הנקיים שלהם".
בילדותי חוף געש היה נחשב למסוכן לרחצה. היום עם שירותי ההצלה, הטבילה בחוף הפכה לתענוג. במים היה גל קטן ועשרות ילדים שבילו בקייטנת גלישה מקומית. דודו כהן, המציל הוותיק והשריף של חוף געש, הזמין אותנו לשתות מים קרים בסוכת המציל.
"חוף געש הוא חוף מדהים", אמר. "בסוף השבוע באים לכאן המון אנשים, אבל באמצע השבוע הוא מאוד שקט. עם כל הצוקים מסביב הוא מזכיר לי את החופים של אוסטרליה וניו זילנד. אחרי הצהריים משפחות של קיבוצניקים מהסביבה באות לפה עם הילדים. חשוב לציין שבגלל הצוקים הגבוהים אין פה הרבה קליטה סלולרית, וזה סבבה לגמרי כי אנשים באים לפה לחפש שקט".
לאן עברו כל הנודיסטים? "הם עברו שני קילומטרים דרומה מכאן, לכיוון הרצליה, והתופעה פחתה יחסית בשנים האחרונות. יש עליהם פיקוח גם של המועצה המקומית וגם של המשטרה - אז התופעה הצטמצמה, אבל היא עדיין קיימת בשולי החוף ובעיקר בסופי שבוע. חשוב להדגיש כי בתחום שטח הרחצה המוסדר - אף אחד לא מתערטל ואין מצב שזה קורה".
גל, שהשתזפה בבגד ים מינימלי, ביקשה להדגיש בפני טיפוסים מסוימים שאולי קוראים את הכתבה לכבד את המרחב הפרטי של כול אדם, ולא להיות דביק ולהציק לנשים שמשתזפות בים עם ביקיני. "בבקשה לא להתיישב על הבן אדם או על המגבת בלי לבקש רשות", אמרה, "אפשר להציע בצורה מנומסת, אפשר לשאול אם יש איזשהו רצון, וככה נוכל כולנו ליהנות מהמרחב בלי שיציקו לנו. זה לא משנה אם זה גבר או אישה, גם גברים חווים היום הצקות והטרדות, אז בבקשה אל תציקו. אם אמרו לכם לא, אז לא להמשיך ולנסות בכל זאת, כי גם בפעם החמישית התשובה תהיה כנראה זהה".
10 צפייה בגלריה
גל ליאו בחוף געש
גל ליאו בחוף געש
בבקשה בלי הצקות
(צילום: נדב אבס)
10 צפייה בגלריה
גל ליאו בחוף געש
גל ליאו בחוף געש
כולם יכולים ליהנות מהמרחב בלי שיציקו להם
(צילום: נדב אבס)
10 צפייה בגלריה
גל ליאו ואסף קמר בחוף געש
גל ליאו ואסף קמר בחוף געש
גל ואסף נהנים במים
(צילום: נדב אבס)
לאחר בעיות קליטה וקשיים טכניים השידור החי ב-ynet live יצא לדרך ובסיומו קפצנו למים להתקרר מחום השמש. הנוף המרהיב של הצוקים הגבוהים וכל הטבע מסביב נראו מצוין גם מתוך המים.
איך מגיעים? נוסעים על כביש החוף לכיוון קיבוץ געש וקיבוץ שפיים ופונים מערבה לכביש הפנימי 5514 המקביל לכביש החוף. ממשיכים צפונה ועוברים את המרכז המסחרי של קיבוץ שפיים. בצומת עם כביש 5517 (הצומת השני אחרי המרכז המסחרי) פונים מערבה לכיוון הים וחונים בחנייה, או לכתוב בווייז חוף געש.
אזהרה: הרחצה בים ללא שירותי הצלה מסוכנת ואסורה. יש להקשיב להוראות המציל. הטבילה בים ללא ידע בשחייה מסוכנת ובימי הקיץ החמים יש להקפיד על שתייה מרובה.