החופש הגדול בעיצומו וילדים ובני נוער רבים מבלים, בין היתר, גם בחופי הים. כדי למצוא חוף שקט ופראי, ללא בלגן ומטקות וצרחות, פנינו לנגה ערמון, שי"ן-שי"נית (מתנדבת בשנת שירות) בחברה להגנת הטבע מבית ספר שדה שקמים, עם בקשה להמלצה. "חוף ניצנים הוא פתרון מושלם", היא השיבה ללא היסוס.
קבענו להיפגש במגרש החנייה הרחב והשומם של חוף ניצנים שבאופן מכעיס כוסה באספלט מזהם. הכניסה לחוף היא בחינם, אך החנייה עולה 4.5 שקלים (בפנגו) למי שלא תושב מועצת חוף אשקלון. לתושבי המועצה החנייה חינם. הים היה מאוד גבוה והגלים ענקיים. במבט ראשון מדובר בחוף ענק ויפהיפה שפרוש מאופק עד אופק. סוכת המציל ושירותי ההצלה נפתחים מאוחר יחסית, רק בשעה 09:00 בבוקר, וכל הסככות היפות לאורך החוף ריקות מאדם. בקיצור, חוף בתולי וטבעי, נטוש וללא אנשים.
"זה חוף מקסים", אומרת ערמון, "הוא נמצא בין שתי ערים גדולות - אשדוד ואשקלון - והוא ריק. תמיד אפשר לבוא לפה ויש מקום בצל של הסככות. אני חושבת שזה אחד החופים הכי כיפיים והכי יפים בארץ. כשאני משווה את חוף ניצנים השקט לצפיפות ולבלגן בחופים של תל אביב, ההבדל ממש מורגש. פה אין רעש, אין מטקות, לא דורכים לך על המגבת ותמיד יש איפה לשבת ויש צל".
יש חתיכים? הכל נראה נטוש "אין המון אנשים בחוף הזה במהלך השבוע, וזה עדיף ככה. יש המון שקט, המון רוגע. בסופי שבוע קצת יותר מלא כאן, אבל עדיין מאוד רגוע. אם רוצים קצת פרטיות בסופ"ש אפשר ללכת צפונה בכיף עד אשדוד, אבל דרומה יש בסיס צבאי עם שטח אש. מותר להתקדם דרומה עד השלט של הבסיס".
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
ברוכים הבאים לחוף ניצנים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
מרחבים פתוחים עד לאופק
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
סככות לצל
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
אתר קמפינג
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
אין בעיה למצוא מקום לשבת
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
החסקה של המציל בהיכון
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
חוף ניצנים
חוף ניצנים
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
אסף קמר בחף ניצנים
אסף קמר בחף ניצנים
וכן, גם נכנסתי למים
(צילום: רועי עידן)
בשנות ה-90 חוף ניצנים, שבתחום המועצה האזורית חוף אשקלון, היה מוקד לאירועים רבי משתתפים, גנרטורים מרעישים, מוזיקה רועשת, פסטיבלי מוזיקה והפקות ענק. לשמחת חובבי הטבע וחיות הבר הרבות שמתגוררות בשמורת הטבע הסמוכה, ובחוף הים, חל שינוי מבורך והשקט חזר לחוף. תוכניות הרסניות של בעלי הון להקים במקום כפר נופש לעשירים בוטלו וכיום יש רק מסעדה בודדת ואזור קמפינג בסיסי.
ערמון מעדכנת אותי על החוקים החדשים של חוף ניצנים: "בחוף ניצנים אפשר לעשות קמפינג במהלך השבוע. זה עולה 25 שקל ללילה, ו-20 שקל לתושבים של חוף אשקלון. בעיקרון אסור להבעיר מדורות, אסור להביא חיות מחמד ומותר לבשל רק עם גזיות קטנות. אנחנו חייבים להתחשב בחיות הבר של שמורת ניצנים וגם בכל בעלי החיים הימיים המיוחדים שחיים כאן. במים הרדודים יש המון סוגים של חתולי ים, מחבטנים, אבו נפחות ואפילו צבי ים חמודים שזאת עונת ההטלה שלהם".
בפעם האחרונה שהייתי בחוף ניצנים, לפני כשנתיים, עשיתי שידור חי קשוח ויוצא דופן מניתוח שלאחר המוות מפגר ענק ומאוד מסריח של לווייתן מסכן שאיבד את חייו בעקבות זיהום נפט בים. השידור הטראומטי והסירחון שנדבק לבגדים וסתם לי את האף לשבוע, נשאר בקרקעית המוח ויצר אי נעימות קלה בראש. למזלי הריח הנורא של הלווייתן המסכן נשאר רק בזיכרון. ערמון מבקשת להתייחס לרקע ההיסטורי המסקרן של החוף ואל הקשר שלו לציונות ולבניין הארץ.
10 צפייה בגלריה
פגר לווייתן בחוף ניצנים
פגר לווייתן בחוף ניצנים
2021: פגר הלווייתן שנסחף לחוף ניצנים
(צילום: EPA)
"מזרחה מכאן, עומד היישוב ניצן שנבנה עבור מפוני גוש קטיף, אבל פעם שכן שם קיבוץ ניצנים שאליו היו מגיעים בסתר מעפילים רבים לפני קום המדינה, עלייה בלתי לגאלית. ספציפית יש אונייה מסוימת שקוראים לה 'שושנה' שקשורה לחוף ניצנים. אם אתה מכיר את השיר: 'שושנה שושנה שושנה, ירח נישא אל ענן', אז השיר זה לא נכתב על בחורה אלא על ספינת מעפילים בשם שושנה. בשנת 1948 קיבוץ ניצנים נכבש על ידי הצבא המצרי במלחמת העצמאות והיו הרוגים רבים בקרב המגנים, ואלה ששרדו את הטבח נפלו בשבי. לאחר סיום המלחמה תושבי הקיבוץ לא חזרו בדיוק לאותו שטח, אלא הקימו אותו מחדש ממול. יש סרט היסטורי מאוד מעניין של הבמאי אבי נשר ואני ממליצה לכולם לצפות בו".
החום של חודש יולי עולה והשמש הקופחת בשמיים גורמת לי לקצר את הריאיון ולהתארגן לטבילה מפנקת במים הצוננים, אלא שהתנאים בים מאוד סוכנים, הגלים ענקיים ויש סחף חזק צפונה. לאחר שיחה קצרה עם המציל החביב של החוף, הוא מכוון אותנו לנקודה מסוימת שבה הגל טיפה יותר חלש ומאשר לנו לטבול בבטחה רק עד לברכיים. וזה הזמן להדגיש כי הים הוא מסוכן וחל איסור מוחלט על רחצה ללא פיקוח מציל ושירותי הצלה.
לאחר טבילה סמלית ובטיחותית עשינו חשיבה מחודשת ועברנו לטבול בהנאה רבה באגמון המים המתוקים הסודי של חוף ניצנים. עבור מי שלא מפחד מנחשי המים הרבים באזור - מדובר בטבילה מושלמת.