בקצרה:
  • הונדה ג'אז העדכנית הגיעה, עם תג-מחיר גבוה
  • מערכות הבטיחות שופרו, נוספו גרסאות מעניינות
  • הסיוויק המשפחתית חצתה את רף ה-210 אלף שקל
מתעדכנת ומתייקרת: יבואנית הונדה מתחילה לשווק בישראל את הסופר-מיני ג'אז שעברה מתיחת פנים, עם תג מחיר שמתחיל ב-148 אלף שקל, 22 אלף שקלים יותר מהדגם היוצא. השינוי העיקרי הוא הוא במערכת ההנעה ההיברידית, עם יותר כוח מהמנוע החשמלי המחובר ישירות לגלגלים (122 כ"ס, 13+) וממנוע בנזין 1.5 ליטר (107 כ"ס, 10+), אך ללא שינוי בביצועים.
נזכיר כי מנוע הבנזין משמש בג'אז בעיקר כגנרטור לטעינת המצברים, ומחובר ישירות (ללא תיבת הילוכים) בשיוט או בהאצה חזקה. בנוסף יש כעת אפשרות להתקנת וו גרירה - עם כושר צנוע של עד 500 ק"ג - שישמש בעיקר לטובת מתקן נשיאת אופניים.
גרסת 'קומפורט' הבסיסית לא תוצע עוד, אבל כן עשו עליה גרסאות "קרוסטאר" עם עיצוב קרבי בדומה לרכב פנאי ו"ספורט אדוונס" עם מאפייני עיצוב ספורטיביים, כולל ריפודים שונים והגה עם מנופי שליטה בעוצמת הרגנרציה. גרסה זו תשתמש במחשב ניהול שונה למצערת במטרה לספק תגובות מהירות יותר, וכיול נוקשה יותר לקפיצים ולבולמי הזעזועים. שתיהן ישווקו במחיר 164 אלף שקל.
אבזור ובטיחות: למרות תג המחיר הגבוה של כל הגרסאות, אבזור הנוחות צנוע יחסית. בין היתר עם מסך מגע ("9) ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים וחימום למושבים הקדמיים. הגרסאות הבכירות מוסיפות גם מפתח חכם, ריפודים דמויי עור, חימום להגה ושקעי USB גם ליושבים מאחור.
לדברי הונדה, פעולת מערכות הבטיחות שודרגה הודות למצלמה בזווית רחבה יותר, עם יכולת זיהוי משופרת של כלי רכב וסימוני כביש, כמו גם בקרת שיוט ושמירת נתיב גם בזחילת פקקים. הגרסאות הבכירות יציעו גם התרעת שטח מת.
רק מתייקרת: פחות מחצי שנה לאחר שנחתה כאן סיוויק חדשה, עם תג-מחיר גבוה ב-45 אלף שקל מקודמתה, מעלה יבואנית הונדה את המחיר שוב. כעת הוא מתחיל ב-211 אלף שקל, התייקרות של 31 אלף שקל, בעוד הגרסה הבכירה תעלה כעת 241 אלף שקל. רשימת האבזור נותרה ללא כל שינוי.
מה אנחנו חושבים: הג'אז והסיוויק הם שני דגמים מצוינים בקטגוריות השונות, מהטובים בתעשייה ובעלי יתרון לא מבוטל על פני מרבית המתחרות. אלא שתג המחיר שהן נושאות כיום - וגם בעבר - לא מאפשר להן להצליח כאן. כשסופר-מיני עולה כמעט כמו המשפחתית הטובה בישראל ואילו משפחתית קומפקטית יקרה ממשפחתיות גדולות ומוצלחות, אין לאנשי המכירות של המותג הרבה מה לעשות.
ועובדה זו התבטאה בנתוני המכירות של 2022 עם כ-400 מכוניות בלבד למותג הגאה, לעומת כ-3,000 ב-2021. ולאור הזינוק הנוכחי במחיר, השנה לא צפויה להיותר טובה בהרבה. קשה כך לראות כיצד היצרנית היפנית, שבעבר נחשבה לאחת הגדולות והמשמעותיות בשוק, מתאוששת ממצבה העגום.