יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד, התייחס הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet למהפכה המשפטית וציין כי עוצמת המחאה לצד אזהרות המומחים "מדאיגות את נתניהו. אני חושב שנתניהו היה רוצה להתפשר, אבל לא בטוח שהוא עוד שולט באירוע". על המתיחות בתוך הקואליציה אמר: "לממשלה הזאת יהיה קשה להחזיק מעמד. היא בעצם ימין מימין - כולם מתחרים על אותם קולות ומנסים להגיע להישגים על חשבון השני".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם ח"כ דוד ביטן
ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם ח"כ דוד ביטן
נתניהו וביטן בחודש שעבר. "לממשלה יהיה קשה להחזיק"
למרות עוצמת המחאה, שלדברי ביטן, "שותפיה מחזיקים את הכוח הכלכלי", יו"ר ועדת הכלכלה קרא לחברי האופוזיציה "לרדת מהעץ", והוסיף: "לנו יש רוב. אנחנו יכולים להעביר מה שאנחנו רוצים, שלא יתבלבלו. אפשר להגיע להסכמות". לדבריו, "אם תהיה פשרה זה כבר 10 צעדים מבחינתנו ממה שיש היום. אומרים שאנחנו הולכים לדיקטטורה - אלה שטויות".
"כלכלה זה עניין של פסיכולוגיה. כשכולם מדברים על זה שהרפורמה המשפטית תגרום נזק – פרופסורים באוניברסיטאות מדברים עם חברים שלהם בחו"ל וכולם מדברים אותו הדבר, זה יוצר דינמיקה של נזק כלכלי", הסביר ביטן על התוכנית. "זה מדאיג את נתניהו לדעתי. התהליך הכלכלי שיכול להיות כתוצאה מהפסיכולוגיה וההשפעה של אנשים בעלי קשרים וניסיון – זה מדאיג".
נתניהו שולט באירוע? "לא בטוח. בכלל לא בטוח שהוא שולט באירוע כבר. אני דיברתי על זה שצריך לרכך את הרפורמה מהתחלה ולהגיע לפשרה. מה קרה בינתיים? בינתיים המחאה התקדמה, ועכשיו האופוזיציה שלנו התאהבה במחאה. היום שני הצדדים אשמים, זה לא רק צד אחד. שניהם צריכים לרדת מהעץ. הקואליציה מתחילה לזוז, אבל האופוזיציה נגד - כי הם התאהבו במחאה וחושבים שהיא תפיל את הממשלה. תחליטו".
הם בונים עליך, על ברקת. "הם לא יכולים לבנות עליי. אנחנו נבחרנו דרך הליכוד. גם אם יש לנו ביקורת, אנחנו נצביע רק עם הממשלה. אני מציע ללפיד ולגנץ ולכל החבורה שיירדו מהעץ. גם מהמחאה, כבודה במקומה מונח. שיתחילו לדבר על פשרות".
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
המוחים בירושלים. "שהאופוזיציה תרד מהעץ, וגם מהמחאה. שיתחילו לדבר על פשרות"
(צילום: gettyimages)
אמסלם אומר שהמפגינים עם רולקסים ומרצדסים. "הוא לא התכוון לזה, הוא התכוון לכך שאנשים מאוד עשירים במדינה, שהם תומכים (במחאה - א"ש וא"ל) נגד הממשלה, והם לא צריכים להיות נגד הממשלה, כי בגדול זה לרעתם. גם התוצאה תהיה לרעתם וגם הליכוד תמיד, מבחינה כלכלית, הוביל את המדינה בצעדים הנכונים. הוא לא התכוון מרצדסים ורולקסים. זה מטאפורה. אמירות הן משני הצדדים, ואמסלם לעומת בוגי יעלון ודן חלוץ זה כסף קטן".
נראה שמה שיפרק אתכם בסוף זו לא המחאה, אלא מה שבתוך הממשלה. אמרתי שהממשלה הזאת יהיה לה קשה להחזיק מעמד. כל אחד מנסה להגיע להישגים על חשבון השני. הנושא הזה של בן גביר הוא בדיוק בדיוק הבעיה של המו"מ הקואליציוני, שאמרתי שהוא היה כושל. הדברים האלה לא נעשים ביום. אי אפשר ביום אחד לעשות שינויים רדיקליים כאלה. על מנת להגדיל את מספר השוטרים, להכשיר אותם - לוקח לפחות שנה-שנה וחצי. ההבטחות לו היו מוגזמות".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
כולם מתחרים על אותם קולות. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)

סיפורי הלאפות בבתי הסוהר הם פופוליזם? סמוטריץ' יפרק את הממשלה? "הם מביאים להסלמה. אלה צעדים שצריך לעשות בסוף, אבל מה שחשוב כרגע זה לייצב את המצב ולפתור את הבעיה של הביטחון האישי והביטחון בכלל. אם בן גביר לא יבין את זה אז תהיה בעיה איתו במישור הקואליציוני. לגבי סמוטריץ', היה ברור מהתחלה שזה לא יילך. מההתחלה היו צריכים לתת לו דברים אחרים. הוא התעקש. אני לא חושב שהם יפרקו (את הממשלה - א"ש וא"ל), אבל גם אם בן גביר יחליט לפרוש אז הוא יגיד 'אני לא מפיל את הממשלה אבל אני מצביע על מה שאני רוצה'. זה ייצור בעייתיות בהתנהלות היומיומית".
יוקר המחיה היה הטיקט שלכם. העלייה במחירי החשמל לא הוקפאה. "יוקר המחיה זה דבר שאנחנו הבטחנו ואנחנו צריכים לטפל. גם זה לא ביום אחד. אבל, יש אפשרויות לטיפול. אני בוועדת הכלכלה עוסק בזה יום יום בנושא המזון כרגע, שזה מה שהכי חשוב כרגע לאדם הקטן. כל מה שהובטח יהיה. אם לא - לא יהיה תקציב. לא נצביע בעד תקציב שלא ייתן מענה לחלק מהדברים של יוקר המחיה.
דברי ביטן על קשיי הממשלה להחזיק מעמד מגיעים על רקע העימות שנרשם אתמול שוב בין השר בצלאל סמוטריץ' לבין שר הביטחון יואב גלנט בכל הנוגע לסמכויות הקשורות בניהול החיים האזרחיים ביהודה ושומרון. סמוטריץ', לפי ההסכמים הקואליציוניים, אמור לקבל לידיו את הסמכויות הנוגעות למנהל האזרחי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלא שעד כה זה לא קרה - והנושא התפוצץ שוב עם פינוי הכרם בבנימין.
במקביל, השר איתמר בן גביר מתח אתמול ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הפינוי, ואמר כי "לא לנער הזה פיללנו. הצטרפנו לממשלה על בסיס הבטחה של ראש הממשלה שזו תהיה ממשלת ימין מלא מלא. ממשלה כזו לא אמורה לא לפנות את חאן אל אחמר בגלל שיקולים מדיניים או לא לגעת בבניינים במזרח ירושלים. ממשלת ימין מלא מלא לא יכולה להיות ממשלה שגיבורה רק על יהודים".
לגבי המהפכה המשפטית הזהירו בתקופה האחרונה שורת מומחים - כלכליים, משפטנים, אנשי אקדמיה ורבים אחרים. המגעים לפשרה בין האופוזיציה לקואליציה, גם בתיווך הנשיא, עדיין נמצאים במבוי סתום. באופוזיציה דורשים כי הקואליציה תקפיא את חקיקת תוכנית נתניהו-לוין לחלוטין, בעוד שהקואליציה מסרבת. חילוקי דעות קיימים גם על ליבת התוכנית - שלה הציע נשיא המדינה יצחק הרצוג תוכנית בת חמש נקודות.
אינפו הדרישות והמתווה של לפיד
אתמול אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי הוא דורש לעצור את החקיקה ל-60 יום ולצד זאת להקים צוות מקצועי בדמות ועדה נשיאותית שתגבש נייר עמדה ראשוני שבו יוצגו ההסכמות וחילוקי הדעות. לאחר מכן יוזמנו לנשיא בנפרד נציגי המערכת המשפטית ונציגי הקואליציה והאופוזיציה כדי לקבל את תגובתם. לפי תוכנית לפיד, רק לאחר מכן יגבש הנשיא את הצעתו לפתרון מקובל על כל הצדדים. בכירים בקואליציה אמרו בתגובה: "הצעת לפיד היא נון-סטרטר. מה הוא חושב, שנקפיא את החקיקה ל-60 יום? זה לא יעלה על הדעת".