האסון הנורא מכל קרה להן, אבל מהכאב והאובדן הבלתי נתפסים הן קמו – לעשייה, לשינוי חברתי ולתיקון עולם. כדי שרצח אחיותיהן יהיה האחרון. כדי שזכרן של מיכל סלה, מאיה ווישניאק ודיאנה דדבייב יוביל למהפכה.
3 צפייה בגלריה
שירה ווישניאק
שירה ווישניאק
"לממשלה יש את הכוח להציל את האישה הבאה". שירה ווישניאק
(צילום: טל שחר )
3 צפייה בגלריה
מריאנה דיין
מריאנה דיין
"אנחנו במצב חירום". מריאנה דיין
(צילום: ניר קידר)
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
"נשים מאוימות לא ישנות מרוב פחד". לילי בן עמי
( צילום: עמית שאבי )
בוועידה מיוחדת תחת הכותרת "הנשים של המדינה" תיערך שיחה בין שלוש נשים מעוררות השראה שאחיותיהן נרצחו על ידי בני זוגם. הוועידה תיערך ב-3 באפריל ותועבר בשידור חי ב-ynet החל מהשעה 11:00. "בשלושת החודשים האחרונים מתקיימות הפגנות ברחבי הארץ. לחלקן הגעתי וראיתי לא מעט נשים שנושאות על חולצתן את הכיתוב 'מאבק הנשים'. רציתי להגיד להן שזה מאבק חוצה מגדרים. מאבק שאין בו ימין ושמאל ואין הבדלי דת. מאבק שבו הממשלה יכולה לפעול על מנת להציל את הנרצחת הבאה – ולא עושה זאת", אומרת שירה ווישניאק, אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל.
"אנחנו במצב חירום", אומרת מריאנה דיין, מנכ"לית עמותת "בדרכה", אחותה של דיאנה דדבייב ז"ל, "ככל שהזמן עובר אנחנו פוסעים אחורה בכל הקשור להרתעה וענישה בתחום האלימות במשפחה. ועכשיו בן גביר, בקלות דעת, רוצה להרחיב את מעגל נושאי הנשק. הרוצח של אחותי הוא שוטר שקיבל נשק ברישיון, אדם שלא היינו חשופים לשום גילוי כעס או אלימות מצידו לפני כן – והנה התוצאה הקטלנית".
לצד נושא הנשק מציינות האחיות גם את דחיית חוק הפיקוח האלקטרוני לגברים אלימים. היום בצהריים, אחרי השיחה איתן, הצביעה הקואליציה נגד החוק שהגישה האופוזיציה - וההצעה נפלה. כעת ממתינה הממשלה לכך שהשר בן גביר יגבש מתווה משלו להצעה, והוא הבטיח לדחות זאת רק בחודש במקום בשישה חודשים - על אף שהכנסת בקרוב יוצאת לפגרה. "בשישי האחרון נרצחה דריה לייטל ז"ל, בזמן שהתנהל הליך פלילי נגד בן זוגה על אלימות כלפיה", אומרת ווישניאק, "כמו במקרים אחרים, חוק הפיקוח האלקטרוני יכול היה אולי להציל חיים. דחיית הדיון בחוק היא זילות חיי נשים וזלזול בנשים שחוות אלימות בבית. לממשלה יש את הכוח להציל את האישה הבאה – וזה מעבר לפוליטיקה".

לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה, מבקשת גם היא לקדם את החוק: "פיקוח אלקטרוני יכול להעניק לנשים את תחושת החירות שמגיעה להן במקום לשלוח אותן למקלט. נשים מאוימות מפחדות לצאת מהבית ולהסיע את הילד לצופים. לא מצליחות לישון מרוב פחד. כשמחבל חודר ליישוב, התושבים מסתגרים בבתים בפחד מוות. מה מרגישה אישה כשהאיום קיים יום יום בבית שלה?".
ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, מוסיפה: "הקול של בנות ובני משפחות קורבנות האלימות במשפחה מהווה מקור כוח אדיר והשראה למאבק המתמשך שצריך להיות של כולנו – בתופעת האלימות נגד נשים. מאחורי כל אישה שנרצחה בטרור מבית יש הורים, אחיות ואחים, וילדים – שגם הם קורבנות ישירים של האלימות".
הוועידה תעסוק במגוון רחב של נושאים. בין הדוברות שבהן תוכלו לצפות בפאנלים ובראיונות השונים: שרת התחבורה מירי רגב, ח"כ פנינה תמנו שטה, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר-צדיק, מנהלת היחידה לצנתורי מוח במרכז הרפואי תל אביב ד"ר טלי יונש קמחי, מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ, יו"ר נעמת חגית פאר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית יעל שרר, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה איילת רזין בית-אור, מנכ"לית העמותה לקידום מקצועי וחברתי הילה קניסטר בר דוד, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון-קורח, מנכ"לית החברה למוסדות חינוך ותרבות בתל אביב יפו עדי צברי, נורית גפן, המפיקה דליה גוטמן, שופטת הכדורגל ספיר ברמן, מגישת ערוץ הספורט שרון פרי, הדוגמנית והשחקנית טיילור מלכוב, ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא, לימור לבנת, זהבה גלאון, נורית תירוש, שירלי פינטו ועוד ועוד.