בשיתוף מפעל הפיס

גן השילוב במרכז "שלוה" בירושלים, שמורכב מקבוצת ילדים עם תסמונת דאון ומקבוצת ילדים בחינוך הרגיל, קיבל לאחרונה שדרוג משמעותי. אפליקציה חדשה שמותקנת על טאבלט ויודעת להתאים עצמה לרמה הקוגניטיבית של כל ילד מצטרפת למשחק הקופסא הקלאסי וכך – מייצרת אינטראקציה ייחודית בין הילדים.
עוד כתבות על הילמ"ה:
באופן טבעי השילוב של ילדים משתי האוכלוסיות בגילאי חמש-שש מציב לא מעט אתגרים, הן לצוות הגן והן לילדים עצמם. מיכל סהר, גננת בגן השילוב "שלוה" בירושלים מסבירה: "כשהילדים יושבים בקבוצה לומדת הייתה זליגה. כאשר ילד עם תסמונת דאון מרגיש שהוא מיצה את היכולת שלו והוא כבר לא אוטונומי בתוך המשחק, אם הוא מושפע מלחץ או קושי, הוא קם מהמשחק והולך".
4 צפייה בגלריה
הילמ"ה אפליקציה משחק
הילמ"ה אפליקציה משחק
כולם משחקים יחד בלי לאבד עניין
במשחקי הקופסה הקלאסיים אין אפשרות להבדיל בין היכולת השונה של כל שחקן – מה שגורם לכך שכאשר ילדים עם צרכים מיוחדים משחקים יחד עם ילדים בחינוך הרגיל יחסי הכוחות לא שווים.
הפתרון: אפליקציה חדשה שיודעת להתאים את משחק הקופסה לרמה של כל משתתף. את הפתרון הטכנולוגי הייחודי לא פיתחו ענקיות ההייטק, אלא בני ובנות שירות לאומי מהילמ"ה, הייטק למען החברה. מדובר בחבר'ה שהם בסך הכל בני 18, עם ברק בעיניים, שמשתוקקים לעשות טוב למען החברה. בתמיכת מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי והרשויות המקומיות הם פיתחו את אפליקציית play smart שמקפיצה את השילוב בגן לרמות אחרות.
4 צפייה בגלריה
הילמ"ה אפליקציה משחק
הילמ"ה אפליקציה משחק
משלבים את כולם
וכך, חבורת הילדים יושבת סביב משחק מסלול כאשר כל ילד בתורו מקבל הוראות, משימות וחידות שמותאמות במיוחד ליכולת שלו. וכך לדוגמה, שחקן עם קושי בזיהוי מספרים יראה באפליקציה מספר צורות שווה למספר הצעדים ושחקן עם קשיי ראיה ישמע כמה צעדים עליו ללכת.
פז גלובצקי, בן שירות לאומי בהילמ"ה, מספר על התהליך מהצד שלו. "הרעיון היה לשלב משחק קופסה עם מוח חכם דיגיטלי. ניסינו להבין איך אנחנו עושים את זה. הייתי בקשר מול מיכל מגן שלוה ויחד עם הפידבקים שלה יכולתי להבין יותר מה הצרכים של הילדים ומה הצרכים שלה כגננת ואיך אפשר לענות עליהם". אביגיל גריגוריאדי, שותפתו לפרויקט בהילמ"ה, מספרת כי "משמעותי לראות את הילדים ואיך הם מגיבים לזה ונהנים. באתי לשירות הלאומי כדי לעשות משהו שישפיע על החברה ויתרום ואני ממש שמחה שיש לי חלק בזה".
"הפעם שבאמת תפסה אותי", מתאר פז, "זה כשהייתי בגן בפעם הראשונה ואחד הילדים ראיתי אותו משחק והוא לאט-לאט מאבד את זה כי תופס אותו משהו אחר. המשחק המשיך והגיע שוב תורו ואז אני רואה שכולם קוראים לו והוא בא מהקצה השני של הגן בריצה והתלהבות וככה הבנתי שבלי המשחק הזה הוא היה ממשיך להיות שם לבד ועכשיו הוא מצליח לסיים משחק כשהוא שווה בין שווים".
לדעת סהר, כשמדברים על שילוב מגיל צעיר התהליך לא מסתיים רק בגן הילדים. "אנחנו יוצרים סביבה טבעית. אנחנו מחברים את שתי האוכלוסיות לכדי אינטראקציות, חברויות, שותפות, חיים לאורך כל היום ביחד". סהר מוסיפה ואומרת כי "אנחנו צריכים ליצור חברה שוויונית שמשפיעה לא רק על הילדים אלא גם על העתיד – הילד שמשתלב והילד המשולב יוצרים ערכים חדשים בחברה. סבלנות, מסוגלות, חברות".
4 צפייה בגלריה
הילמ"ה אפליקציה משחק
הילמ"ה אפליקציה משחק
השוויון מתחיל במשחק משותף
מיכל אופיר, סמנכ"לית פרויקטים בהילמ"ה מסבירה על השלב הבא בתהליך. Play smart" זו אפליקציה שנועדה לגשר בין פערים קוגניטיביים של משתתפים שונים במשחק. זאת יכולה להיות קבוצה של ילדים שחלקם הם ילדי שילוב וזאת יכולה להיות קבוצה של מבוגרים שחלקם עם מגבלה קוגניטיבית כזו או אחרת", מסבירה אופיר ומוסיפה "זה גם יכול להיות משחק שאפשר לשלב אותו בבית בין הורים לילדים. ולכן אני מאמינה שאת Play smart נוכל לראות בעוד הרבה מקומות. בזכות הסיוע של מפעל הפיס והמרכז לשלטון המקומי והמועצות האזוריות, נוכל לדאוג לפריסה של האפליקציה בגני ילדים, בעמותות שונות, בבתי ספר מכילים ומשלבים ולראות בזה שימוש נרחב".
מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס הוסיף: "אפליקציית 'פלייסמרט' היא דוגמב נפלאה לצורך שעלה מן השטח ולאחר פיצוח מושלם קיבל מענה טכנולוגי ייחודי, תוך שימת דגש נרחב על שילובם של אנשים עם מוגבלויות במשחק חברה חוויתי ומעצים. המשחק מעניק ערך לכל המשתתפים בו, מאפשר לשחק יחד עם המשפחה או החברים סביב אותו שולחן, לייצר חוויה מעצימה לכלל המשתתפים ובעיקר לאפשר להם להרגיש שווים - ללא פערי ידע או יכולות.
מפעל הפיס גאה בשיתוף הפעולה עם הילמ"ה וימשיך להשקיע משאבים רבים בגיוס עולם הטכנולוגיה לטובת מטרות חברתיות ובכך לשפר את איכות חייהם של חלקים נרחבים באוכלוסיה."
לפרטים נוספים על פלייסמארט: https://forms.gle/s8oiZnxKBNAQuJ717
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 05.08.21