בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים
כשדביר ג'רבי (23) ראה בשנה שעברה כתבה בעיתון ובה הצעה להירשם למגוון קורסי הכשרה מקצועית שמיועדים לאנשים עם מוגבלויות, הוא אמר לעצמו: "שווה לנסות".
ג'רבי, בחור צעיר ומוכשר על הרצף האוטיסטי, נרשם לקורס ב"מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח" בתקווה למצוא בסופו עבודה בענף ההייטק. "הקורס נתן לי את הכלים שצריך כדי למצוא עבודה, גם מבחינת הידע המקצועי וגם דברים כמו איך להתנהג בראיון עבודה", מסביר ג'רבי, "בנוסף, יש לי מנטור ממיקרוסופט שמלווה אותי באופן מקצועי ואישי. הוא נותן לי טיפים לעבודה הטכנית, התייעצתי איתו על דברים שהדאיגו אותי, למשל מבחינה חברתית ואיך להביע את הצרכים שאני צריך בצורה שיוכלו לבוא ולעזור לי בחברה".
מזה כמה חודשים ג'רבי עובד בחברת הייטק. "כל התהליך של הקורס עוזר לתת גם כלים וגם ביטחון עצמי. אין לי בכלל ספק: בזכות הקורס התקבלתי לעבודה", הוא מודיע.
5 צפייה בגלריה
דביר ג'רבי
דביר ג'רבי
דביר ג'רבי
(צילום: אביגיל עוזי)
דביר הוא אחד מבין עשרות הבוגרים של מיזם "שווים בתעסוקה" - המשותף לידיעות אחרונות, ynet מפעל הפיס ואתר "שווים". הפרויקט יצא לדרך בשנה שעברה מתוך מטרה להגדיל את שיעור המועסקים באוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות, לשנות את השיח בעולם התעסוקה בקרב מעסיקים ומועסקים כאחד, ולתמרץ מתן הזדמנות שווה לעובדים שכאלה.
הפרויקט מציע תוכניות הכשרה ללא עלות (שחלקן יועברו באופן מקוון) במגוון תחומים. הקורסים מתאימים לאנשים מעל גיל 18 שמוכרים בביטוח לאומי עם אחוזי נכות של 40% ומעלה ומעוניינים להשתלב בתום הקורס בעבודה בחצי משרה ומעלה. הקורסים מתאימים לאנשים מעל גיל 18 שמוכרים בביטוח לאומי עם אחוזי נכות של 40% ומעלה ומעוניינים להשתלב בתום הקורס בעבודה בחצי משרה ומעלה.
בין הקורסים שעומדים להיפתח השנה: קורס עיתונות של ידיעות אחרונות ו-ynet, שני קורסים של חברת סיסקו: קורס בניהול רשתות ואבטחת מידע CCNA וקורס מתקדם באבטחת סייבר, וכן וקורס הכשרה במקצועות ההייטק במיקרוסופט וקורס הכשרה של פתאל (כשלשני אלו ההרשמה עדיין לא נפתחה, הפרטים יפורסמו בהמשך). בשנה שעברה, לאחר השקת הפרויקט, מעסיקים שונים הרימו את הכפפה והוסיפו קורסים ייעודיים משלהם, ויש להניח כי גם הפעם הדבר יקרה (אז שווה לעקוב).

החסמים שמגבילים שילוב אנשים עם מוגבלויות בעולם התעסוקה

"כיום בישראל יש כ-800 אלף אנשים עם מוגבלות שמוכרים בביטוח לאומי או משרד הביטחון וההערכות הן שרק מחצית מהם מועסקים", מסביר עידן מוטולה מייסד אתר "שווים", "חלק מהחסמים נמצאים בצד של המעסיקים שחוששים שזה מסובך להכניס אדם עם מוגבלות למקום העבודה כיוון שזה ידרוש התאמות ועלויות ומה אם יאלצו לפטר אותו. אך חלק מהחסמים נמצאים גם מצדם של העובדים. למשל, איך אני בתור אדם עם מוגבלות יכול להתחרות מול אדם ללא מוגבלות על אותה המשרה", מתאר מוטולה ומסביר שחסם נוסף בקרב העובדים הוא התפיסה שאם יצאו לעבודה תילקח מהם קצבת הנכות על אף שזו אינה המציאות.
5 צפייה בגלריה
עידן מוטולה, פורטל "שווים"
עידן מוטולה, פורטל "שווים"
עידן מוטולה, פורטל "שווים"
(צילום: קובי קואנקס)
מי שדחף לייסד את הפרויקט הוא מפעל הפיס, שמשקיע רבות בקידום העסקת אנשים עם מוגבלויות בישראל. בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, מסביר כי "'שווים בתעסוקה' זהו מהלך כולל של שינוי ההסתכלות על אנשים עם מוגבלות. הם יכולים להשתלב כמעט בכל מקום עבודה, לתרום לחברה, אבל רובנו מפספסים את היכולות שלהם. בנוסף לפרויקטים השונים, שמנו לעצמנו יעד לקלוט אצלנו עובדים ולנקד עסקים שמעסיקים אנשים עם מוגבלויות, ורואים בכך ברכה. יש עלינו חובה לראות את האנשים האלה. ויש לנו לחברת הישראלית הרבה ערכים שיכולים להכיל ולקרב את אותם אנשים ולהנות מהכישורים שלהם ולא להיות מרוכזים רק במגבלות שלהם.
דרייפוס מדגיש ואומר: "אנחנו לא מחליפים את המדינה. יש חובה וצריך שכל מבני הציבור יהיו מונגשים, ונדרש להתמיד ולאכוף את הרגולציה המינימלית. יחד עם זאת, צריך להסיר חששות, סטיגמות, דעות קדומות ואת זה אנחנו עושים באמצעות המהלכים שלנו. לדוגמה קורסים במגוון רחב של תחומים שמתאימים להרבה אנשים. אני חושב שדווקא מגוון רחב של הקורסים שמייצג מגוון רחב של אנשים זאת ההסתכלות הנכונה".
5 צפייה בגלריה
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
(צילום: קובי קואנקס)

"מעסיקים מתעסקים במה מגביל אותי יותר מאשר ביכולות שלי"

אלעד אמסלם, בוגר קורס הכשרה בעיתונות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet מתאר את הקשיים שבהם נתקל בחיפושי עבודה. "יש לי מוגבלות בפלג ימין של הגוף ושפגשתי מעסיקים הרגשתי כל הזמן שהם שואלים מה יש לך ביד, מה יש לך ברגל, איך תצליח להתמודד. שמתי לב שהם יותר מתעסקים במה מגביל אותי מאשר ביכולות שלי, מה מביא אותי לעבוד, מה הרצון שלי לקבל את המשרה ולהיות שווה בין שווים", מסביר אלעד ומוסיף כי בעיניו צריך לתת הזדמנות. "צריכה להיות הכרה במגוון הרחב של המוגבלויות. זה לא אומר שאני לא יכול להיות חלק. צריך ליצור אמון בין העובד לבין המעסיק וכך נוכל ליצור שותפות משמעותית ולשלב באמת אנשים עם מוגבלות בחברה".
5 צפייה בגלריה
אלעד אמסלם
אלעד אמסלם
אלעד אמסלם
(צילום: קובי קואנקס)
עידן מוטולה מסביר כי יש חסמים גם מהצד של העובדים. "למשל, איך אני בתור אדם עם מוגבלות יכול להתחרות מול אדם ללא מוגבלות על אותה המשרה. זה מייצר המון חרדה. יש עוד נושא שהוא קצבאות הנכות, יש תפיסה שמה יהיה אם נצא לעבודה, תילקח לי קצבת הנכות. חשוב להגיד שתמיד תקבלו יותר על עבודה וקצבה יחד. נדרשת הרבה עבודה אצלנו בתוך הקהילה כדי להראות לאנשים שזה אפשרי".

"השילוב של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה הוא מסר לכולם"

"ברגע ששמענו על פתיחת קורסים לאנשים עם מוגבלויות, כחלק מתוכנית ההכשרה הנוכחית, בשיתוף פעולה עם מפעל הפיס ותעסוקה שווה, היה לנו ברור שנרצה לקחת חלק בפרויקט", מספרת גנית בוכמן, מנהלת הדרכה רשת מלונות פתאל שמפעילים קורסים לשילוב אנשים עם מוגבלויות ברשת. "אנחנו מאמינים גדולים בשוויון הזדמנויות, אנחנו קולטים ומכשירים אנשים עם מוגבלויות בתפקידים שונים, מכשירים אותם ועוזרים להם להיטמע במערכת, עם עזרה מחונכים המלווים אותם בתהליך. הלכה למעשה, נכון להיום תוכלו לפגוש בכל מלון לפחות שלושה ארבעה אנשים עם מוגבלויות שהוכשרו ונטמעו לגמרי. המלונות אף עובדים עם בתי ספר שונים ובני נוער עם מוגבלות מגיעים ללמוד את מקצוע הטבחות.
5 צפייה בגלריה
גנית בוכמן, מנהלת הדרכה רשת מלונות פתאל ישראל
גנית בוכמן, מנהלת הדרכה רשת מלונות פתאל ישראל
גנית בוכמן, מנהלת הדרכה רשת מלונות פתאל ישראל
(צילום: קובי קואנקס)
"כדי למצות את הפוטנציאל בקרב אנשים עם מוגבלות, בנינו תוכנית הכשרה ייעודית כך שיוכלו להשתלב בצורה מיטבית הן בקורס והן לאחר מכן בהשתלבותם במלונות. במפגש האחרון המשתתפים בישלו ארוחה המייצגת את כל שנלמד אשר הוגשה למנכ"לי המלונות בהם הם השתלבו וההתרגשות הייתה בשיאה.
"השילוב של אנשים עם מוגבלות, במיוחד שהיא נראית לעין היא מסר לאורחים ולעובדים שלנו , אותם אנשים עם מוגבלות שיכולים ומסוגלים ואין שום סיבה שלא ישתלבו במעגל העבודה."
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים