אתמול פרסמנו ב-ynet נתונים מטרידים, שמראים כיצד הפכו הכבישים בישראל לזירת קרב של ממש. התקיפה המזעזעת בנתיבי איילון, שבמהלכה רוכב אופנוע הכה אדם אחר באמצעות קסדה בראשו שלוש פעמים, היא רק עוד אירוע מתוך שורה ארוכה של מקרי אלימות קשים. למעשה, בסקר שערכה עמותת "אור ירוק" באוגוסט האחרון וכלל 502 נהגים גברים מעל גיל 18, השיבו 48% מהנשאלים כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש.

5% מתוך הנשאלים אף סיפרו כי היו עדים לקטטה כזו יותר מפעם אחת השנה. 79% מהנשאלים דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, ו־16% מהם נתקלו בתופעה יותר מ־6 פעמים. עם זאת, אלימות בכביש איננה מסתכמת רק בקללות ומכות: 92% מהנהגים שהשתתפו במחקר דיווחו כי נתקלו ברכב שחתך רכב אחר, נצמד אליהם או שצפר בכוונה ובאגרסיביות. 81% מהם נחשפו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסינוור כלי רכב אחרים.
"הכביש הפך למקום מסוכן", אמר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק". "החשש הוא לא רק מתאונת דרכים, אלא גם מפגיעה אלימה של נהג אחר. לא מדובר באירוע נקודתי אלא במגמה הולכת ומתרחבת, כפי שמוכיח הסקר שביצענו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים, כי הם מבינים שהסיכוי שייתפסו הוא קטן מאוד".
ואכן, כשנשאלו הנסקרים מה הם הפתרונות לתופעת האלימות בכבישים, כשליש מהם (33%) טענו כי יש להגביר את האכיפה המשטרתית, 30% חשבו כי יש להשקיע יותר בחינוך, 28% מאמינים בהחמרת הענישה ו־9% בלבד טוענים שהסברה תביא לתוצאות.
נתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" מגלים שבשנת 2020 נפתחו במשטרת ישראל 2,064 תיקי חקירה בגין עבירות אלימות גופנית בכבישים בין-עירוניים ועירוניים. בשנת 2021, נפתחו במשטרה 2,631 תיקים ‑ עלייה של 567 תיקים. ואילו מתחילת השנה ועד תחילת חודש נובמבר נפתחו כבר 2,688 תיקים. במשטרה מסבירים את הפער בין מספר התיקים ב-2021 לבין שנת 2020, בחזרה לכבישים לאחר הקורונה. עם זאת, במשטרה מציינים כי הם מזהים עלייה במקרי האלימות בכבישים, אותה הם מסבירים בין היתר בפקקים ההולכים ומתארכים.
בוועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות", שתיערך ב-17 בדצמבר ותועבר בשידור חי באתר ynet, נעסוק בתחושת התקיעות והמועקה בכבישים לצד הפרויקטים המואצים שאמורים להביא להקלה בתנועה: רכבות קלות, רפורמות בתחבורה, נתיבים ייעודיים ופתרונות עירוניים כמו קורקינטים ואופניים חשמליים להשכרה ו"קארפול". בנוסף, נדבר על חדשנות, טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה בעולם הרכב ונדון בקטל בכבישים, שגובה מאות קורבנות מדי שנה. בין היתר, נדון בשאלות כמו כיצד תיראה מכונית העתיד? איך אפשר לשחרר את הפקקים המתארכים? והאם הישראלים בשלים להיפרד מהרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית?
בוועידה ייקחו חלק בכירי משרד התחבורה בישראל, ושורה של מומחים מתחומים שונים. היא תועבר בשידור ישיר באתר ynet ובפייסבוק.