התקיפה המזעזעת בנתיבי איילון שתועדה אמש (שני) חרכה את הרשתות החברתיות והובילה רבים להגיב לאלימות החמורה. חלק מהמגיבים דרשו שנות מאסר בפועל לתוקף, וייתכן כי התגובות הזועמות נובעות שמדובר במקרה קיצון אך ממש לא במקרה חריג. לפי נתוני עמותת "אור ירוק" כמחצית מהנהגים בישראל היו עדים לאלימות על הכביש.
אמש כידוע נהג אופנוע תקף נהג רכב במהלך ויכוח לאחר תאונה. הוא חבט בו באמצעות קסדה וגרם לו לאבד את הכרתו - לאחר מכן נעצר. ל-ynet נודע כי אריק גרינפלד, רוכב האופנוע שחשוד בתקיפת הנהג, כבר הורשע בעבר בתקיפת שליח שעבד עימו. לאחר ההרשעה ב-2012, יחידת התביעות המשטרתית דרשה עבור גרינפלד עונש מאסר בפועל, אך בית המשפט הסתפק בעבודות שירות של שלושה חודשים וחצי בלבד. הבוקר עדכנו בבית החולים איכילוב כי מצבו של נהג הרכב מוגדר בינוני, והוא סובל משברים, חבלות ודימומים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהאלימות באמצע איילון
תיעוד מהאלימות באמצע איילון
אפילו לא הפעם הראשונה שלו. רגע התקיפה באיילון
(צילום: סבטה )
2 צפייה בגלריה
שלט חוצות של המחנה הממלכתי בתל אביב
שלט חוצות של המחנה הממלכתי בתל אביב
כמחצית מהנהגים היו עדים לאלימות בשנה האחרונה
(צילום: AFP)
במחקר שערכה "אור ירוק" באוגוסט האחרון וכלל 502 נהגים מעל גיל 18 עלה כי רוב הישראלים נחשפו לאלימות בשנה האחרונה. על פי המחקר, 48% מהנשאלים דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה שפרצה בכביש, 5% מהם אף סיפרו כי היו עדים לאחת כזו יותר מפעם אחת. 79% מהנשאלים דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, כאשר 16% מהם נתקלו בתופעה יותר מ-6 פעמים.
עם זאת, אלימות בכביש איננה חייבת להתפרש רק בקללות ומכות. 92% מהנהגים שנשאלו דיווחו על רכב שחתך רכב אחר, נצמד אליהם או שצפר בכוונה ובאגרסיביות. 81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים. כשנשאלו הנסקרים מה הם הפתרונות לתופעה זו שליש מהם (33%) מהם טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית הינה הדרך לפתרון התופעה, 30% חשבו כי יש להשקיע יותר בחינוך, 28% הצביעו על החרפת הענישה כדרך לטפל באלימות הגואה ו-9% בלבד האמינו שהסברה נגד התופעה תביא לתוצאות.

"הכביש הפך למקום מסוכן. החשש הוא לא רק ממעורבות בתאונת דרכים, אלא גם מפגיעה על ידי אלימות מנהג אחר", מסביר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק". "לא מדובר באירוע נקודתי אלא מגמה הולכת וגוברת כפי שמוכיח הסקר שביצענו, מגמה שפוגעת בתחושת הביטחון של כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים כי הם מבינים שהסיכוי שייתפסו הוא קטן מאוד".
לדבריו, "הציבור רוצה לראות יותר ניידות משטרה בכבישים וזו הדרך המרכזית לצמצם באופן אפקטיבי את הבריונות בכבישים. חייבים להוסיף למשטרת התנועה 200 ניידות וחייבים להוסיף מאות שוטרים כדי שיגבירו את ההרתעה בכבישים ויחזירו את תחושת הביטחון לכולנו. במקביל יש להחמיר בענישה של נהגים אלימים כמו שראינו לאחרונה, כדי ליצור הרתעה ולשדר מסר שאלימות בכל צורה שהיא איננה מקובלת".

"זו תרבות הנהיגה בארץ"

אך לא רק הנתונים מראים על עלייה במקרי האלימות בכבישים, בחודשים האחרונים מצלמות הרכב של מספר ישראלים תיעדו מקרי אלימות קשים בין נהגים, בחלקם מי שצילמו את המקרים הם המותקפים עצמם, שפוחדים עד היום להיחשף. כך לדוגמה קרה למנבי (31) מבאר שבע, שהותקף בכביש בין עיר מגוריו לדימונה באמצע היום. "נסעתי רגיל ופתאום נהג אחר נכנס לי לנתיב והחל לצפור ולחתוך אותי", הוא משחזר את שהתרחש.

לדבריו, כבר אז החליט להסריט את האירוע בפלאפון, שמא הוא יתפתח למקרה אלימות. הרכב של הנהג התוקף היה לפניו ונתן מספר בלימות פתע במטרה לגרום לתאונה. באחד הצמתים, כשיש לו רמזור ירוק הנהג עצר את הרכב, יצא מרכבו וניסה באלימות להיכנס לרכבו במטרה להכות אותו. "המזל שלי היה שהדלת הייתה נעולה", הוא משחזר. "אם הדלת אצלי היית פתוחה, אני לא יודע איך זה היה מסתיים. יכול להיות שהוא היה עם סכין, או משהו יותר גרוע. דפק לי הלב בטירוף מהמהירות שהכל קרה שם על הכביש, לא הספקתי לעכל שהוא חסם אותי, והוא כבר היה בדלת שלי ובא לתקוף".
דניאל, נהג ממרכז הארץ, נסע לתומו בדרכים לפני כחודש. כאשר עלה לכביש 6 מראש העין הבחין במקרה אלימות קשה בין שני הנהגים של הרכבים מלפניו שתועד במצלמת הרכב שלו. במקרה זה הנהג ברכב הלבן שהיה לפניו עקף את הרכב לפניו בצורה פרועה מצד ימין, כאשר הוא משתמש בשול הדרך. לאחר כדקה עצר בצידי הדרך, חיכה שהרכב שעקף זה עתה יחלוף לפניו וזרק עליו אבן.
"בהתחלה חשבתי שזה פיגוע", סיפר ל-ynet, "רק אחרי חצי דקה הבנתי שזה הבחור שעקף אותו. באותו רגע אתה מבין את החשיבות של המצלמה וביטוח. ראיתי אחר כך איך המשיכו להתגרות האחד בשני. זה מדהים שהוא חיכה לו, מי עוצר ומחכה לעשות נקמה ועל מה? על זה שהוא נסע לאט?". דניאל עובד בסמוך לנתיבי איילון ואמש היה עד לכאוס שהיה בכביש לאחר המקרה. לאחר שראה את סרטון האירוע כבר אמש אמר: "מה זה משנה מה הוביל לאלימות הזו, זה עצוב. זו תרבות הנהיגה ארץ, באירופה כשאתה רוצה לעקוף נותנים לך, אנשים אדיבים על הכביש, פה לצערי תרבות הנהיגה לא קיימת".