ברקע הפגנת הענק אמש (שבת) וההחלטה על מתן חבילת סיוע לעצמאיים שעברה במקביל בממשלה, התכנסה ועדת הכלכלה כדי לדון בהגבלות על גני האירועים והמסעדות.
בתום הדיון קראה הוועדה לבעלי האולמות והאירועים להשיב קודם כל את הכסף לזוגות הצעירים ואחר כך לתבוע את המדינה: "האזרח הקטן הוא לא חברת האשראי״.
"המשבר הזה הפתיע את כולם וההתנהלות היא תוך כדי תנועה״, אמר יו"ר הוועדה, ח״כ יעקב מרגי (ש"ס). "הוועדה דורשת ממשרד הבריאות והכלכלה לקיים מפגשים עם בעלי האירועים ומסעדות לגבי פתיחת המקומות לפי ההגבלות. יש למצוא ולקבוע תנאים לקיום האירועים כגון ביטול ריקודים בחתונות".
3 צפייה בגלריה
חתונה אחרונה
חתונה אחרונה
אחת החתונות האחרונות שנערכו לפני כניסת ההגבלות לתוקף. יהיה שינוי?
(צילום: צל החורש)
הוועדה קראה לממשלה לפעול לגידול ההלוואות לבעלי המסעדות, ולהקים חדר מצב משולב של משרד הבריאות ומשרד הכלכלה.
בראשית הדיון התייחס המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו לסיבה לסגירת אולמות האירועים: "יש לנו ארבעים יישובים שבהם ההדבקה החלה בגלל חתונה. הרציונל מאחורי הגבלת האנשים בחתונות הוא שככל שמספר האנשים גדול יותר, מספר המפגשים גדל וכך הסיכוי להדבקה".

לגבי המסעדות אמר: ״הקושי העיקרי עם מסעדות הוא שלא ניתן לאכול עם מסכה. אנחנו יודעים היום שמפיץ אחד יכול להפיץ את המחלה באוויר לכל יושבי המסעדה ומכאן הרציונל שמגבילים לעשרים איש". 

"אומרים לנו תפתחו ב-20 איש כדי לא לפצות"

לאחר דבריו של פרופסור גרוטו, עלו בזה אחר זה שפים וגורמים בתעשיית החתונות לשיחת זום עם חברי הועדה בה הציגו את מצוקתם. השף אסף גרניט, שמלבד מסעדותיו בארץ מחזיק במספר מסעדות בחו״ל, אמר לחברי הועדה כי בצרפת ואנגליה מסעדותיו כבר פועלות. 
״אנשי שולחן אחד לא באים ומתחבקים עם אנשים משולחן אחר. בנוסף אנחנו כבעלי המסעדות מפחדים על הפרנסה שלנו ולכן שומרים", טען. 
3 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
גרניט אף טען כי פיצויים, גדולים ככל שיהיו, לא יפתרו את המשבר לאורך זמן. "המדינה לא תוכל לפצות כמו שצריך, צריך להתחיל לפתוח את המשק בצורה אחראית. לא כמו הפעם הקודמת אבל לתת לגלגלים לזוז". 
השף ובעל המסעדות טום אביב תקף את החלטות הממשלה: "יש פה כסת״ח. אומרים לנו תפתחו בעשרים איש בשביל לא לפצות אותנו. כשנבוא לבקש פיצוים יגידו לנו נתנו לכם לפתוח". 
הוא הוסיף: "אני אומר שכל עסק יפתח לפי היכולת שלו. אני פתחתי את המסעדה שלי לאורך כל הגל הראשון ועבדתי לפי ההנחיות. אתם צריכים להבין שמסעדנים עוסקים עם משרד הבריאות כל השנה, אנחנו יודעים לעבוד.  אני מזכיר, מבית העסק שלי לא יצאו חולים. אני נדבקתי בקורונה במסיבה ביתית, במסעדה אני יודע לפקח״. 
שי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות והברים, טען כי הענף על סף קריסה. על פי החישובים שהציג בפני חברי הועדה עד כה קרסו 1,550 עסקים ועל פי הערכות של האיגוד המספר הזה יצמח ל-5,000. 
3 צפייה בגלריה
מסעדות  וברים
מסעדות  וברים
לפי התקנות, הברים נסגרו לחלוטין בניגוד למסעדות
(צילום: AFP, חגי דקל)
״מסעדה ובר הם מקומות בילוי סולידים", אמר ברמן. "לא רוקדים בהם. זה לא אולם אירועים, ולא מנשקים את החתן והכלה. מגיעים אלינו גם ככה בקפסולות של בני זוג ומשפחות. אף אחד לא מבין את ההיגיון של התקנות, בואו נעבוד כמו שעובד בכל העולם. תנו לאנשים לשבת בחוץ. הפרמטר של כמה אנשים ייכנסו צריך להיות לפי המקום״.
נציג משרד האוצר, עידו סופר, טען: "התוכנית הכלכלית אמורה לתת סיוע לעסקים שיוכלו לפעול בצורה מצומצמת והרעיון הוא לתת כיסוי של 15% מההוצאות טרם המשבר. יש החזר ארנונה והגדלנו את קרן ההלוואות".