סוגיית הבדיקות הסרולוגיות לקורונה, המסוגלות לאבחן נוכחותם של נוגדנים לנגיף בגוף בתוך דקות, עוד נידונה במשרד הבריאות, על רקע כמות חולים הולכת וגדלה בישראל, העומדת הבוקר (א׳) על 10,878 בני אדם. בתוך כך, אמר הבוקר פרופ׳ איתמר גרוטו, המשנה למנכ״ל משרד הבריאות, ל-ynet כי מדינת ישראל נמצאת בשלבים מתקדמים של משא ומתן, שמטרתו רכישה גדולה של בדיקות סרולוגיות. עוד אמר פרופ׳ גרוטו כי בתוך שבועיים צפויות להתחיל בישראל אלפי בדיקות סרולוגיות ביום, אך הן אינן צפויות לעזור בבלימת משבר הקורונה שמכה בארץ.
בתגובה לדבריו של פרופ׳ גרוטו, אמר באולפן ynet פרופ׳ איתן פרידמן, מומחה ברפואה פנימית ובגנטיקה רפואית, כי נוכחותן של בדיקות סרולוגיות בארץ הכרחית. ״קודם כל היא מהירה, אדם יכול לעשות זאת בעצמו ובאמצעות טיפת דם לדעת בתוך 10 דקות אם יש נוגדנים לקורונה או לא. הבדיקה הזאת מצויינת ואפשר לעשות אותה יותר טובה עם שיפורים כחול-לבן״.
2 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
פרופ' יהודה אדלר: "בעיה קשה עם משרד הבריאות"
(צילום: לע"מ)
פרופ׳ פרידמן טוען כי באמצעות הבדיקה ניתן להחזיר באופן הדרגתי אזרחים לשוק העבודה. ״את הבדיקה אפשר לעשות באזורים נגועים ולראות למי יש מחלה פעילה, גם אם אין לו תסמינים, ולבוד אותו. במקביל, אפשר לבצע את הבדיקה בקרב אנשים בעלי סיכון נמוך לסיבוכי מחלה - אנשים עד גיל 60 שאין להם מחלות רקע, יתר לחץ דם או דלקת ריאות כרונית. מי שיש לו את הנוגדן IGG, הייתה לו המחלה וניתן לתת לו לחזור למעגל העבודה״.
יתרון נוסף שמציין פרופ׳ פרידמן הוא האפשרות לקחת מבעלי הנוגדנים פלסמה ליצירת חיסון פסיבי, שהוכח ככזה המסייע לחולי קורונה קשים. עם זאת, הוא טוען כי משרד הבריאות מתקשה להגיב בזמן אמת לחידושים שיכולים לסייע לפתרון המשבר. ״יש חברות שמסוגלות להפוך את הבדיקות ליעילות ומהירות. לחברה אחת לקח 25 יום לשכנע את משרד הבריאות לנסות את המוצר שלה, כך לא מתנהגים במצב חירום״.
2 צפייה בגלריה
צוותי מד"א בבני ברק
צוותי מד"א בבני ברק
פרופ' יהודה אדלר: "איך אפשר לומר שבדיקות מהירות לא טובות?"
(צילום: מוטי קמחי )
בריאיון באולפן ynet נכח גם פרופ׳ יהודה אדלר, יו״ר האיגוד הקרדיולוגי האירופאי, שמבקר את התנהלות משרד הבריאות נוכח משבר הקורונה. ״יש כאן בעיה קשה עם משרד הבריאות שאי אפשר להתעלם ממנה. לפני שבועיים מסכות לא טובות, היום מסכות טובות. לפני שלושה שבועות בדיקות לא הכרחיות, היום הן קצת יותר הכרחיות. יש כאן משבר רפואי-כלכלי שלא מטופל כראוי. הבדיקות הסרולוגיות העוזרות. תוך 24 שעות אפשר לבדוק ולשלול הדבקה אצל מחלקה רפואית שלמה. אפשר לשלוש הדבקה אצל אנשים שהתקרבו לחולה קורונה חמישה ימים אחרונה ולבודד את מי שחולה ללא תסמינים. איך אפשר לומר שהבדיקות לא טובות?״.
מדובר משרד הבריאות אייל בסון נמסר כי "אין בנמצא בדיקות מהירות אמינות. כשיהיו כאלו ישראל תהיה הראשונה לתצטייד בהן". על השימוש במחלימים ליצירת חיסונים פסיביים נמסר כי: "אנו עובדים על יצור פלסמה של מחלימים מתחילת האירוע".