4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
כחול לבן תיעדר מההצבעה. מימין: גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, חורחה נובומינסקי)
כחול לבן תיעדר מההצבעה על החוק שנועד למנוע מנתניהו את הרכבת הממשלה. כך הודיעה היום (שלישי) מפלגתו של בני גנץ.
"עמדתנו העקרונית בנושא לא השתנתה ולא תשתנה", נמסר בהודעת המפלגה, "אך בעת הזו מדובר אך ורק בניסיון לערער את יציבותה של המערכת הפוליטית כולה. בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה, אנחנו בוחרים לעשות הכול כדי למנוע בחירות שיביאו אסון כלכלי על המשק ויקרעו לגזרים את החברה הישראלית".
עוד נאמר בהודעה: "כחול לבן מפצירה בכל סיעות הבית, ובראשן הליכוד, להתעשת ולפעול יחד לטובת אזרחי המדינה שלא רוצים ולא צריכים עוד טלטלה פוליטית על חשבונם".
נתניהו עצמו התייחס אתמול להצעת החוק ואמר: "אם הם יצביעו בעדה - הממשלה תתפרק ונלך לבחירות".

ביום ראשון האחרון הודיעה יש עתיד-תל"ם כי בכוונתה להעלות להצבעה מחר את הצעת החוק שתמנע ממי שהוגש נגדו כתב אישום להרכיב ממשלה.
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות, ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות, עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור".
ביש עתיד אמרו אז כי הם מצפים מכחול לבן לתמוך בחוק שיחסום את נתניהו מלהתמודד בבחירות הקרובות. באופוזיציה, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן צפויה לתמוך בהצעה ואף הגישה הצעה דומה. בימינה, חלק מחברי הסיעה התקזזו מראש עם ח"כים מהקואליציה. מי שיגיע למליאה יצביע נגד ההצעה.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
הודיע שיתמוך בהצעת החוק. אביגדור ליברמן
(צילום: ערוץ הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הצהרה מפלגת ימינה
הצהרה מפלגת ימינה
חלק מחברי ימינה התקזזו מראש עם ח"כים מהקואליציה. בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
"בחירות - מכה כואבת ובלתי נסלחת". הנשיא ריבלין
(צילום: לע"מ )
הצעת החוק מגיעה בשיאו של המשבר הקואליציוני, ובזמן שבליכוד ובכחול לבן חלוקים בנושא התקציב. בימים האחרונים עלתה ישראל על המסלול המהיר לבחירות בעקבות סוגיית התקציב שעליה חלוקים שני הגושים בקואליציה - גוש כחול לבן וגוש הליכוד. בעוד בכחול לבן דורשים להעביר תקציב שיחול גם על שנת 2021, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני, בליכוד דורשים להעביר תקציב חד-שנתי שיימשך עד לסוף השנה.
בעבר תמכו נציגי כחול לבן בכנסת בחוק שכזה, ואף קידמו אותו - במה שהביא להתפטרותו של יולי אדלשטיין מתפקידו כיו"ר הכנסת ומינויו הזמני של גנץ לתפקיד. לאחר מכן פורקה כחול לבן ונחתם ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.

ריבלין מזהיר מבחירות נוספות: "מכה בלתי נסלחת"

ברקע המצב המתוח בממשלה, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הזהיר את הפוליטיקאים מפני האפשרות שייערכו בחירות נוספות. כך לפי דברים שהוא אמר מוקדם יותר, בתום פגישה עם שר התקשורת יועז הנדל, שבה הכריזו השניים על כינון אמנה לשמירה על חופש העיתונות וביטחון עיתונאים.
"לא ייתכן שנמשיך לעסוק באפשרות של בחירות נוספות בעוד אנו סופרים את מתינו", אמר הנשיא, "אם תובילו אותנו אל נקודת השפל המבהילה הזו - תכו את המדינה במכה קשה מכאיבה ובלתי נסלחת".