נשיא המדינה ראובן ריבלין הזהיר היום (שלישי) את הפוליטיקאים מפני האפשרות שייערכו בחירות נוספות. את הדבר אמר בתום פגישה עם שר התקשורת יועז הנדל, שבה הכריזו השניים על כינון אמנה לשמירה על חופש העיתונות וביטחון עיתונאים.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
"לא נעסוק באפשרות של בחירות בעוד אנו סופרים את מתינו". ריבלין
(צילום: לע"מ )
"לא אכביר באזהרות שידועות לך היטב, רק אומר לך, כאזרח בין אזרחים - זו אינה אפשרות", אמר הנשיא לשר הנדל. "לא ייתכן שנמשיך ונעסוק באפשרות הזו, כאילו הייתה תרחיש הגיוני, בעוד שאנו סופרים את מתינו".
"אם אתם, הדרג הנבחר מכל מפלגה שהיא, תובילו אותנו אל נקודת השפל המבהילה הזו, תכו את המדינה במכה קשה, מכאיבה ובלתי נסלחת", הוסיף ריבלין. "הישמרו לכם מפניה, הישמרו היטב".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
מחר יום גורלי עבור הקואליציה. נתניהו
(צילום: לע"מ)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
בכחול לבן לא מאמינים לנתניהו. גנץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בימים האחרונים עלתה ישראל על המסלול המהיר לבחירות בעקבות סוגיית התקציב שעליה חלוקים שני הגושים בקואליציה - גוש כחול לבן וגוש הליכוד. בעוד בכחול לבן דורשים להעביר תקציב שיחול גם על שנת 2021, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני, בליכוד דורשים להעביר תקציב חד-שנתי שיימשך עד לסוף השנה.
לטענת כחול לבן, תקציב חד-שנתי לא נותן מענה למשבר הכלכלי ולא מספק וודאות למשק. בעמדה זו תומכים כלכלנים בכירים ואנשי משרד האוצר. מנגד, בליכוד טוענים שעקב חוסר הוודאות יש להעביר תקציב רק עד לסוף השנה, ולהעביר תקציב נפרד לשנת 2021.

עם זאת, נראה שהסוגיה בכלל פוליטית: ההסכם הקואליציוני מאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להפיל את הממשלה מבלי לקיים את הרוטציה עם בני גנץ רק במקרה שהקואליציה לא מצליחה להעביר תקציב. לכן, תקציב חד-שנתי יאפשר לנתניהו להפיל את הממשלה לפני קיום הרוטציה בנובמבר 2021, ואילו תקציב דו-שנתי יחסום את האפשרות של בחירות ויכריח את נתניהו להתחלף בהתאם להסכם.
בכחול לבן מאמינים שאם יעבור כעת תקציב חד-שנתי, נתניהו יפיל את הממשלה מבלי להעביר את תקציב 2021 ולא יקיים את הסכם הרוטציה שאליו התחייב, ואז ממילא ישראל תלך לבחירות בעוד כמה חודשים. לפני כשבועיים הבהיר שר האוצר ישראל כץ בריאיון לאולפן ynet כי נתניהו לא "ישית על עצמו מגבלות" שימנעו בחירות לפני אישור התקציב הבא.
מחר יהיה יום גורלי לקואליציה בעקבות שתי הצעות חוק שעולות על שולחן הממשלה: הראשונה, הצעת חוק לדחיית התקציב, והשנייה, הצעת חוק שלפיה ראש ממשלה עם כתב אישום לא יוכל לכהן. בכחול לבן מתכוונים להיעדר מהצעת החוק השנייה כדי לא לערער את יציבות הקואליציה, אך מצפים להסכמתו של נתניהו להצעת החוק הראשונה, שאישורה ידחה את מועד העברת התקציב ויאפשר לממשלה זמן להגיע להבנות.
אם דחיית התקציב לא תעבור בממשלה עד ל-15 באוגוסט - מועד העברת התקציב המקורי - הממשלה תיפול וישראל תלך לבחירות רביעיות בתוך שנה וחצי.