מתחילים לצאת מהסגר: יותר מחודש אחרי סגירת גני הילדים, מהיום בבוקר (א') הם ייפתחו מחדש ברוב הרשויות - כחלק מהשלב הראשון של היציאה מהסגר השני. אבל היציאה הפעם צפויה להיות ארוכה במיוחד, והגבלות רבות עדיין בעינן. לצד זאת, עולה דילמת האכיפה בערים החרדיות, שם צפויים להיפתח תלמודי התורה - על אף האיסור. לפניכם ההגבלות שהוסרו, ואלו שעוד בתוקף.
הבוקר ייפתחו מעונות היום וגני הילדים מגיל לידה ועד גיל 6. עם זאת, בחלק מהרשויות הגנים והצהרונים ייפתחו רק ביום שני. בתל אביב, בנס ציונה וייתכן שגם ברשויות נוספות הילדים לא יגיעו לגנים ביום שישי אלא ילמדו בזום, במטרה לצמצם את סכנת ההדבקה.
8 צפייה בגלריה
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
גני הילדים חוזרים. אופקים, ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
8 צפייה בגלריה
יתאפשר טייק-אווי ממסעדות, ניתן לשהות בחופים
יתאפשר טייק-אווי ממסעדות, ניתן לשהות בחופים
יתאפשר טייק-אווי ממסעדות, ניתן לשהות בחופים
(צילום: עיריית תל אביב)
8 צפייה בגלריה
תפילות בכותל
תפילות בכותל
כחלק מהשלב הראשון - תתאפשר תפילה בכותל. המתווה טרם נקבע
(צילום: EPA)
לצד הגנים, ייפתחו גם מקומות העבודה ללא קהל, יתאפשר איסוף עצמי ממסעדות (טייק-אווי) וייפתחו שמורות טבע, גנים לאומיים וחופי הים (אף שעונת הרחצה כבר הסתיימה). בנוסף, הר הבית, רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילה במתווה שטרם נקבע.
פרט לכך, תוסר מגבלת היציאה מהבית ויבוטל האיסור לבקר בבתים אחרים, ובלבד שעומדים במגבלת ההתקהלות. זאת נשארה בעינה - עד 20 איש במרחב הפתוח ועד 10 אנשים בחלל סגור. בנוסף, יתאפשר קיום אימונים לספורטאים במשחקי כדור בליגות הגבוהות.
לצד זאת, הוחלט כי כמה ערים "אדומות-בוהקות" יוכרזו כאזורים מוגבלים וההגבלות בהן יימשכו עד יום רביעי השבוע. מדובר בבני ברק (מרחוב ז'בוטינסקי ודרומה), מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד רכסים וכמה שכונות בירושלים (רמת שלמה, רמת אשכול, מעלות דפנה ומטרסדורף).
8 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
הרב חיים קניבסקי קנייבסקי
"המוסדות החרדיים ייפתחו". הוראת הרב חיים קניבסקי
(צילום: שלומי כהן)
באותן רשויות אושרה פתיחת גני ילדים, למרות נתוני התחלואה. המנהיג החרדי הבכיר הרב חיים קניבסקי הורה עם זאת כי גם תלמודי תורה ייפתחו - למרות האיסור על פתיחת בתי ספר יסודיים.
"אני קורא לציבור החרדי ולמנהיגיו לא לעשות את זה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך אמש. "הלכנו בהתאם להמלצת צוות הבריאות לפתוח את הגנים בערים האדומות. בפירוש אמרנו שלא צריך לפתוח מעבר לזה".
בתשובה לשאלה אם תתבצע אכיפה, ענה: "יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים - ואנחנו נפעיל אותם. אין אפשרות לשלוח שוטר לכל פינת רחוב, בכל עיר וכל סמטה. אני לא רוצה לראות אירועי אלימות. אני מכבד את עולם התורה, אבל גם מכבד את הבריאות של אזרחי ישראל. אני פונה לשכל הישר וללב החם של כל האנשים - חילונים וחרדים כאחד. אנו לא יכולים לרמות את הנגיף. אם נצליח זה תלוי בכם".
בכל מקרה, עדיין הגבלות רבות בתוקף. בתי הספר היסודיים והתיכונים ממשיכים ללמוד בזום. לפי התכנון תלמידי כיתות א' עד ד' ימשיכו ללמוד לפחות עוד שבועיים מרחוק, ואילו ביתר השכבות הלימוד בזום עשוי להימשך עד תחילת 2021.
קבינט הקורונה צפוי להתכנס באמצע השבוע הבא כדי לדון בשלבים הבאים של מתווה היציאה מהסגר. למעשה עד היום קבינט הקורונה אישר רק את השלב הראשון של מתווה היציאה ולא אישר - גם לא עקרונית - את יתר 8 השלבים. כחול לבן תדרוש בישיבת הקבינט לאשר את כל התוכנית, כולל התאמות קטנות כגון פתיחה מוקדמת יותר של הצימרים ובתי המלון: דרישה שהעלתה שרת התיירות אורית פרקש הכהן ונדחתה בישיבת קבינט הקורונה ביום חמישי.
8 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
שרת התיירות החדשה דורשת פתיחה מוקדמת של המלונות והצימרים. פרקש הכהן
(צילום: אבי מועלם)
8 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"למה אלפים יוכלו לבלות בחופים ו-200 איש לא יוכלו להשתתף בחופה?". דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ש"ס לוחצת לאשר בישיבת הקבינט מתווה מיוחד לחתונות. לאחר שההצעה של אריה דרעי למתווה חתונות של 200 איש נדחתה על הסף, יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר מש"ס העלה מתווה פשרה - מתווה חתונות של 40 איש בשתי קפסולות: 20 מטעם החתן ו-20 מטעם הכלה, ואוכל בחמגשיות. לשכת ראש הממשלה הכחישה דיווחים שמתגבשת הסכמה למתווה כזה. גורמים בלשכת ראש הממשלה ציינו שנתניהו מתנגד להקלות בתחום החתונות.
דרעי עצמו טוען שלאפשר חתונות בהשתתפות 20 איש כפי שמותר היום אינו דבר ישים. "למה אלפים יוכלו להשתתף בהפגנות ולבלות בחופים ו-200 אנשים לא יוכלו להשתתף בחופה שתערך בשטח פתוח עם מרווחים ובקפסולות?", אמר.
8 צפייה בגלריה
בית ספר בתי ספר גן ילדים מערכת החינוך פתיחה סגירה סגר קורונה
בית ספר בתי ספר גן ילדים מערכת החינוך פתיחה סגירה סגר קורונה
הגנים כבר חוזרים, בתי הספר היסודיים רק בשלב הבא
(צילום: בראל אפרים, ראובן כהן , דוברות עיריית חיפה)
השלב השני על פי מתווה היציאה של משרד הבריאות, שאמור לצאת לדרך ב-1 בנובמבר, מותנה בירידה ל-1,000 נדבקים ביום, לצד מקדם הדבקה נמוך מ-0.8. לפי הערכות המומחים נגיע כבר השבוע לפחות מאלף נדבקים. השלב השני כולל את פתיחת כיתות א'-ד', טיפולים לא רפואיים ורפואה משלימה.
משרד האוצר מבקש להקדים מהשלב השלישי, שאמור להתחיל לא לפני 15 בנובמבר ומותנה בירידה ל-500 נדבקים ביום, פתיחת עסקים מקבלי קהל ומסחר, חנויות רחוב, קניונים ושווקים, בתי מלון וצימרים. משרד הבריאות צפוי להתנגד בתוקף להקדמתם לשלב השני.
בשלבים היותר מאוחרים ובהתאם לנתוני התחלואה אמורים להיפתח מחדש גם אירועי תרבות ופנאי, כנסים ותערוכות ורק בהמשך - לא לפני סוף ינואר במתווה שטרם אושר - גם גני אירועים ואולמות אירועים. אירועי ספורט עם קהל? אלו לא צפויים להיערך לפני תחילת פברואר.
פורסם לראשונה: 23:28, 17.10.20