כ-60 אלף תושבים מתגוררים בכפר עקב, אחת משתי השכונות הערביות הגדולות הנמצאות בצפון ירושלים, מחוץ לגדר הביטחון. על פי הערכות, עשרת אלפים תושבים מתגוררים בחלקה המזרחי של השכונה, אותה מנהלת עירייה מטעם הרשות הפלסטינית, והשאר בחלק ששייך באופן מוניציפלי לעיריית ירושלים. מאז בניית גדר הביטחון לפני למעלה מעשור, הפכה השכונה שנמצאת בין מערב ירושלים לרמאללה לשכונת הפקר, בלי תשתיות, עם כבישים מלאי בורות, ערימות של זבל ברחובות ואי-אכיפה על עבירות בנייה ונשק – מעין "המערב הפרוע של ירושלים".
כחלק מהמגבלות שהטילה המדינה על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, הוגדרה כפר עקב כשכונה אדומה עליה מוטל סגר לילי. על פי עיריית ירושלים, בשכונה יש כ-125 חולי קורונה. אמנם אין צורך להקים מחסום כדי לפקח על הכניסה והיציאה מהשכונה בגלל קיומו של מחסום קלנדיה הסמוך, אבל הנוכחות המשטרתית בה אינה קיימת וניידות לא נכנסות לכפר ללא ליווי. במשטרה אומרים כי הוקם מרכז שיטור קהילתי בכניסה לכפר, ושבכל אופן האחריות לאכוף את הסגר הלילי היא של צה"ל.
3 צפייה בגלריה
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב סמוך לירושלים
חנות בכפר עקב
(צילום: אלכס גמבורג)
3 צפייה בגלריה
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב
(צילום: אלכס גמבורג)
תושבי כפר עקב מטילים ספק ביכולת המדינה לאכוף את הסגר, כמו גם ביכולתה לבדוק את מצב התחלואה האמיתי בשכונה. לטענתם, רק ארבעה חולים התגלו עד עכשיו בשכונה. יו"ר ועד השכונה, הפעיל החברתי מונייר ז'עייר המכונה אבו אשרף, אומר: "אין כאן משטר שבאמת אחראי עלינו. כבר 20 שנה לא ראינו כאן ניידת משטרה, ואם יש כאן חתונה בערב ומתקהלים, אף אחד לא ייכנס לבדוק את זה. כשהתחילה הקורונה עשינו בעצמנו סיבובים בכפר כדי להזהיר את התושבים ולהסביר להם את החשיבות של היגיינה ומסכות. מי יסגור את השכונה? מי בדק שיש כאן קורונה? לא ידענו בכלל שכפר עקב היא שכונה אדומה עד שהמידע פורסם בתקשורת. אין דרך לעירייה לדעת על הנעשה בשכונה. להכריז על האזור כאדום בלי שום נתונים זה הזוי. נקים לעצמנו מדינה, יש לנו 80 משפחות גדולות ובכל מקרה הרשויות והמשטרה לא נמצאות פה
3 צפייה בגלריה
כפר עקב סמוך לירושלים
כפר עקב סמוך לירושלים
"מי יסגור את השכונה?". אבו אשרף, יו"ר ועד השכונה
(צילום: אלכס גמבורג)
עיריית ירושלים הקימה מספר נקודות דרייב אין של בדיקות קורונה במזרח ובצפון העיר, כולל נקודה אחת ליד מחסום קלנדיה הסמוך לכפר עקב. עם זאת, לטענת אבו אשרף, רק לאחר שעתר לבית המשפט יחד עם ארגון "עדאלה" נגד משרד הבריאות לפתיחת מתחם בדיקות, נענו הרשויות ופתחו מתחם באמצע משטח אפר בסמוך למחסום קלנדיה, שהחזיק פחות מיומיים.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי העירייה "הקימה בשיתוף מד"א ופיקוד העורף עמדת בדיקת קורונה לתושבי כפר עקב במעבר קלנדיה. עמדה זו עובדת על בסיס יומיומי, כשגם קופות החולים מבצעות בדיקות. ביוזמת ראש העיר, העירייה מבצעת בימים אלה את תכנית 'אנשי חיל' בשיתוף המנהלים הקהילתיים ובכלל זה המנהל הקהילתי הפועל בכפר עקב, במטרה לתת מענה לכלל הצרכים שעולים מצד התושבים בתחומי רווחה הסברה, בריאות וחינוך - בתקופת הקורונה".
ממשרד הבריאות נמסר כי מי שמקבל את ההחלטות על סגר הוא הקבינט והממשלה.