אחרי הטלת הסגר הלילי ביישובים האדומים ולקראת אפשרות של סגר כללי בתקופת החגים, ראשי ערים ותושבים תוקפים את התנהלות הממשלה. "גם עם 40 מעלות חום אני אלך להתפלל בבית כנסת ביום כיפור ושום שוטר לא יעצור אותי. יהיה פה מרד אזרחי שאף אחד לא יוכל לאכוף", אמרו בעמנואל ובביתר עילית.
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
"לצעדים האלה אין שום תועלת". סגר לילי בבני ברק
(צילום: AP)
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין אמר אמש (רביעי) בישיבת מועצת העיר כי הסגר הלילי שהוטל אמש על העיר אינו יעיל ופוגע קשות בתושבים. "אנחנו, כמייצגים את התושבים שלנו כלפי הרשויות, אומרים שאין שום טעם בסגר הזה", אמר רובינשטיין. "אנחנו מתנגדים אליו, מתנגדים להיותנו עיר אדומה בוהקת ולא רואים שיש לצעדים האלה שום תועלת".
לדבריו, השבתת מערכת החינוך העירונית רק מחריפה את שיעורי ההדבקה. "בגני הילדים ובבתי הספר יש לילדים לפחות הגנה", אמר ראש העיר והסביר: "יש סוג של קפסולות, יש השגחה של הגננות, של הרב, השגחה של המנהלים ויש סדר בכל מקום. יש גם חומרי היגיינה ובבתי הספר שומרים מכל משמר על הילדים. עכשיו כשהילדים בבית, הם מסתובבים בחצרות וברחובות, דבר שהוא הפקרות שאין כדוגמתה, וזה גורם להדבקה".
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
"הסגר מיותר ופסול". שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
(צילום: EPA)
רובינשטיין הוסיף כי הוא "קורא לממשלת ישראל ואומר בשם כל מי שיושב כאן: זה דבר מיותר, דבר פסול שפוגע בתושבים ויוצר סטיגמה. צריך להפסיק את המשחקים המתמטיים האלה, כן אדום לא אדום".
ראש העיר אמר אתמול כי בימים האחרונים חלה ירידה משמעותית בכמות המאובחנים מתוך כלל הבדיקות בבני ברק, דבר שמעיד לדבריו כי העיר מתאוששת לפני חגי תשרי. "היום ירדנו ירידה גדולה. אם בעבר היינו על 17% של חיוביים מתוך כלל הבדיקות, שזה נתון מאוד גבוה, היום אנחנו קרוב ל-10% שזה נתון שקרוב לנתונים של כל המדינה. אנא, הסירו את הסגר הזה מעל עירנו".
ממלא מקום ראש העיר חנוך זייברט טען שקיימת הסתה נגד הציבור החרדי לאור סיווגם של ערים חרדיות רבות כערים אדומות. "כל אחד שמשועמם ואין לו מה לעשות מתחיל לפרשן ולדבר נגד העיר שלנו", אמר זייברט, שכיהן כראש העיר הקודם של בני ברק. "כולם רוצים לשמור על עצמם וכולם שומרים על ההנחיות".
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
"נעיף כאן מחסומים". סגר לילי בעמנואל
(צילום: יריב כץ)
בעמנואל ובביתר עילית הבהירו תושבים כי לא יעבירו את החגים בלי תפילות וארוחות חג. בכיר בעיריית עמנואל אף הוסיף כי "אין מצב לעצור את הציבור. עברנו את פרעה בפסח, נעבור גם את זה".
איציק ויינברג (50), אב לשמונה ומשגיח כשרות שמתגורר בעיר החרדית הוסיף כי "יש לממשלה הזו את השבוע הנוכחי לשים אותנו בסגר. מי שחושב שביום כיפור אני לא אלך להתפלל לא מבין באיזו מציאות הוא חי. אנחנו נעיף כאן מחסומים. יהיה פה מרד אזרחי שאף אחד לא יוכל לאכוף".
ויינברג תקף את פרויקטור הקורונה רוני גמזו. "חליתי בקורונה והחלמתי, אבל גמזו וחבריו חייבים להבין שאני, גם עם 40 מעלות חום, אלך להתפלל ביום כיפור בבית הכנסת", הוא אמר.
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לעמנואל בעקבות הסגר הלילי
"לא רואה מצב שלא יהיו בחג תפילות כמו שצריך". סגר לילי בעמנואל
(צילום: יריב כץ)
ראש המועצה אליהו גפני אמר דברים דומים. "אנחנו פועלים להוריד את התחלואה והכפלנו את מספר הבדיקות באופן מהותי. אנחנו קוראים לכולם להיבדק ואנחנו במגמת ירידה", אמר גפני. "אבל צריך להבין שהתפילות והחגים בשביל הציבור שלנו נמצא בחשיבות עליונה. אני לא רואה מצב שיעברו כאן ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות בלי תפילות כמו שצריך. זו פשוט מציאות שלא קיימת".
גפני הוסיף כי "במשרד הבריאות צריכים לעשות את השיקולים שלהם. אצלנו יש בסך הכול 35 חולים על 6,000 תושבים ואנחנו מקפידים על ההנחיות, הכול כדי לרדת לצבע כתום. אבל אי אפשר כל הזמן לשנות את הקריטריונים כדי להוביל אותנו לסגר בחגים. זה לא יקרה".
8 צפייה בגלריה
סגר בביתר עילית
סגר בביתר עילית
"גם עם חום אני הולך לבית כנסת ביום כיפור. לא יעצרו אותי". ביתר עילית
(צילום: אלי מנדלבאום)
גם בביתר עילית יצאו גורמים במועצה נגד השינויים בהגדרות תוכנית הרמזור של גמזו. "הכי קל נגד החרדים. להגיד לנו אתם אדומים ולסגור את בתי הכנסת, ארוחות החג ולהפוך את החגים שלנו לסגר אחד גדול. יש כאן אנשים שבכל מצב ילכו להתפלל ביום כיפור בבית הכנסת ושום שוטר או סגר לא ימנע זאת מהם", אמרו במועצה.
בביתר עלית מנסים להיאבק כבר תקופה ארוכה בעלייה בתחלואה וראש העיר מאיר רובנשטיין קורא לתושבים להיבדק כדי להוציא את העיר מהאזור האדום. "בינתיים אנחנו שומרים על הכללים ואנחנו זורמים עם הסגר, אבל החגים זה מציאות אחרת", אמר גורם בכיר בעירייה.
8 צפייה בגלריה
הפגנה בטייבה בדרישה לבטל את הסגר
הפגנה בטייבה בדרישה לבטל את הסגר
"אחרי הסגר העקומה שוב תעלה". הפגנה נגד סגר בטייבה, בשבוע שעבר
(צילום: מוחמד שיח' יוסף)
גם במגזר הערבי יצאו נגד הסגר. ראש העיר טייבה שועאע מסארווה מנצור אמר כי "היה ברור מההתחלה שהמדינה מכינה את הקרקע לסגר מלא. כהרגלה, הממשלה מתחילה עם השעיר לעזאזל כדי להגיד שסגר חלקי לא עובד וכך מכינים השטח לסגר מלא".
לדברי מנצור, "המומחים בעולם מחזיקים בדעה שסגר זה אקמול. אחרי הסגר העקומה שוב תעלה. על הממשלה להעניק פיצויים מראש לעסקים שחלקם קרסו והנותרים גוססים, זה ברמה הארצית ולאו דווקא במגזר הערבי".
8 צפייה בגלריה
ראש עיריית טייבה עורך דין שועאע מנצור מסארוה , ראש עיריית טירה עורך דין מאמון עבד אלחי
ראש עיריית טייבה עורך דין שועאע מנצור מסארוה , ראש עיריית טירה עורך דין מאמון עבד אלחי
שועאע מנצור ומאמון עבד אלחי
ראש העיר טייבה אמר כי תלמידי המגזר הערבי ביישובים האדומים מאבדים שעות לימוד רבות, "בשעה שהיישובים היהודיים ממשיכים לימודים כרגיל. על הממשלה לקחת אחריות ולבנות תוכנית מותאמת, תוך לקיחה בחשבון של עמדת ההסתדרות שבטוח תתנגד שהמורים יחזירו ימים אלה בחופשים למשל" .
מנצור תקף את התנהלות הממשלה ואמר כי "ממשלה שאינה מסוגלת לנהל את ענייני האזרחים בכל מישורי החיים היא ממשלה כושלת. ראה פלא שעד היום לממשלה אין תוכנית סדורה ליציאה מהמשבר שעה שכל מדינות העולם חזרו כמעט לשגרת חיים רגילה".
8 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
"רק סגר מוחלט יבלום את העלייה בתחלואה". סגר בטירה
(צילום: טל שחר)
מנגד, ראש העיר טירה מאמון עבד אלחי אמר כי הוא דווקא תומך בסגר מלא. "מספר הנדבקים בעלייה מתמדת. ניסיון העבר מלמד כי רק סגר מוחלט בתקופת החגים יביא לבלימת העלייה הגדולה במספרים", הוא אמר. "בכל מדינות העולם נהגו ביד קשה והטילו סגר מוחלט ובכך גרמו לאיזון ולשליטה בהתפשטות המגפה".
אלחי הוסיף כי "אם יימשך המצב הנוכחי, עם כמות החולים העולה מידי יום, נגיע למצב קריטי של העדר יכולתם של בתי החולים לקלוט חולי קורונה ובוודאי שנאבד יקירים כתוצאה מחוסר היכולת לתת טיפול רפואי. אסור לנו להגיע למצב הזה".
פורסם לראשונה: 22:59, 09.09.20