שבועיים בדיוק לפני החזרה החלקית ללימודים תחת שגרת הקורונה, ועדת החינוך של הכנסת ערכv הבוקר (ג') דיון נוסף סביב מוכנותה של המערכת לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א. בדיון השתתף לראשונה נציג בכיר מטעם משרד הבריאות, המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, שהזהיר כי מצב התחלואה בארץ "דינמי" ואמר שלקראת 1 בספטמבר יתקיים דיון נוסף בין שר הבריאות יולי אדלשטיין לשר החינוך יואב גלנט - שרק בו יוחלט אם המערכת תיפתח לפי המתווה שהוצג לציבור, או תחת שינויים כלשהם.
גרוטו השתתף בדיון על רקע ביקורת שהוטחה במשרד הבריאות ולפיה ההנחיות שלו לא מתיישבות עם המציאות בבתי הספר בישראל. הוא אמר כי במשרד הבריאות חוששים ממגמת עלייה בהדבקה בקרב כל שכבות הגיל. הוא ציין גם כי מספר אנשי מקצוע ובהם פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, חוששים מלפתוח את כיתות ז' עד י"ב מכיוון שהן מהוות את מקור ההדבקה המרכזי. לפי המתווה הקיים, נזכיר, שכבות ה' ומעלה אמורות ללמוד במתווה משולב של למידה מרחוק ולפחות יומיים בבית הספר.
6 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
"מצב דינמי". פרופ' איתמר גרוטו בכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"לו מחר הייתה נפתחת שנת הלימודים, היא הייתה נפתחת", אמר גרוטו. "אבל בגלל שהמצב דינמי - אנחנו לא ב-200 חולים (ממוצע יומי, ס"ח), אנחנו ב-1,600 חולים בממוצע - אז גם קפיצה קטנה ביותר יכולה לגרום לשינוי כזה שיביא לעומס בבתי החולים".
בדיון הדגיש גרוטו את חשיבות האוורור בכיתות. "אנחנו עובדים על מסמך הנחיות, נושא חשוב הוא אוורור. לפתוח בכיתה חלון או שניים כדי שזה יתאים לבתי הספר". הוא הוסיף כי "אנחנו לא יודעים לאמוד את מידת ההשפעה, אבל אין ספק שישיבה בחלל סגור בצפיפות לא מאפשרת לשמור על שני מטר".

"סומכים על גרוטו, אבל אין לנו אף מספר"

כמה מהח"כים בדיון דרשו מנציגי משרד הבריאות שיציגו בפניהם נתונים מדויקים על מצב התחלואה בקרב התלמידים. "אנחנו סומכים על פרופ' גרוטו, אבל אין לנו אף מספר", אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע מכחול לבן שניהל את הדיון. שפע אמר בהמשך כי בנוגע לכיתות ג'-ד' אין כרגע נתונים שמצדיקים שהם לא ילמדו בבית הספר. "אנחנו מבקשים לקבל נתון של כמה ילדים בגיל הזה נדבקו. אני קורא מפה לשר החינוך ושר הבריאות לשקול שוב את ההחלטה לגבי ג'-ד' וגם ה'-ו' כדי שילמדו כמה שיותר ימים בבית הספר".
יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון מהליכוד, השתתפה בדיון ודרשה גם היא שיוצגו נתונים מדויקים, וביקשה להימנע ממה שכינתה "הפחדה". לדבריה, "היום בבוקר שמעתי אדם שהביאו אותו לייעץ לקבינט, הוא אמר שאם לא יהיה סגר - לא היום, אתמול - כולנו נמות. שימו לב לרף ההפחדה. אני לא בקיצוניות הזו, אנחנו רוצים לבחון את הנתונים תוך כדי שמסתכלים עליהם בעיניים נקיות".
6 צפייה בגלריה
דורשת נתונים - ולהימנע מ"הפחדות". יו"ר ועדת הקורונה שאשא-ביטון
דורשת נתונים - ולהימנע מ"הפחדות". יו"ר ועדת הקורונה שאשא-ביטון
דורשת נתונים - ולהימנע מ"הפחדות". יו"ר ועדת הקורונה שאשא-ביטון
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
היא ציינה גם כי כל החלטה צריכה להתקבל בהתייעצות עם המורים והמנהלים, שהם אלו שצריכים ליישם בפועל את ההנחיות. "בסוף יש מישהו בקצה שצריך לקיים את הדברים האלה, בואו נסכם שתביאו בשבוע הבא את הנתונים, נתבונן ונקבל החלטה", אמרה.
שאשא-ביטון טענה גם כי בשלושת החודשים שבהם מערכת החינוך הייתה פתוחה "ראינו שבגילאים הנמוכים לא הייתה דרמה רפואית". היא ציינה כי להבנתה, "עד כיתה ד' אין לנו ממה לחשוש, אם נראה שזה אחרת נצטרך לשקול".
גרוטו השיב בשלב זה לשאשא-ביטון ואמר שהיא לא מדייקת. "אף מדינה לא יודעת איפה בדיוק הייתה ההדבקה, אני לא יודע אם ילדים בג'-ד' נדבקו בבית הספר, נדבקו עשרות ומאות ילדים, אנחנו עושים ניהול סיכונים. זה על בסיס נתונים שככל שעולה הגיל כך עולה רמת ההדבקה, אלה הנתונים וזה הידע האישי שלי".
6 צפייה בגלריה
ועדת חינוך
ועדת חינוך
"סומכים על גרוטו, אבל אין לנו אף מספר". יו"ר ועדת החינוך, רם שפע
(צילום: ערוץ כנסת )
ח''כ אורלי פרומן מיש עתיד-תל''ם קראה גם היא בדיון להימנע מ"הפחדות" ולספק לתלמידים ולמורים מסגרת יציבה: ''מערכת החינוך היא מערכת דינמית שצריכה יציבות ולא הפחדות מיותרות. התלמידים והמורים צריכים לדעת שהם מגיעים למסגרות החינוך ושהם נמצאים בסביבה מוגנת. אי אפשר להמשיך ולטלטל את מערכת החינוך שגם כך מתמודדת עם קשיים רבים הנובעים מאי העברת תקציב המדינה. אם ההחלטות שיתקבלו לא יגובו בנתונים, המערכת תעבור זעזועים שיפגעו במשק הישראלי".

דברים לא ישימים

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, מתחה בדיון ביקורת על התנהלות של כלל המערכת. "המנהלים קיבלו מתווה, הם התחילו להתכונן אליו אבל יד ימין לא יודעת מה אומרת יד שמאל. המתווה ברור ואז באים המפקחים (ממשרד החינוך, ס"ח) והופכים הכול, אומרים לנו לפצל כיתות אבל כן לעשות טקסים. תתחברו, הצגתם מתווה, אי אפשר שהמפקחים יטרללו את המנהלים".
6 צפייה בגלריה
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך בכנסת, בשבוע שעבר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בן דויד ציינה כי המנהלים עדיין לא קיבלו עובדי הוראה נוספים על מנת לעמוד שיוכלו במתווה הלימודים. "מתי יקבלו אותם? גם עטיית המסכות, אומרים לא בכיתות א'-ב' והשאר כן, עדיין אין לנו הנחיות ברורות של משרד הבריאות".

השבוע הבא - "שעת השין"

היא חזרה גם על האיום שלה בשביתה, אחרי שהסתדרות המורים הכריזה על שלושה סכסוכי עבודה, שאחד מהם עוסק במציאת פתרון למורים שנמצאים בקבוצות סיכון. "צריך לתת פתרונות, אנחנו לא נסכן את עובדי ההוראה ואת התלמידים", אמרה, תוך שהיא מציינת שגננת נפטרה כי נדבקה בגן בפתח תקווה. "הפתרונות לא יהיו על גבם ועל חשבון עובדי ההוראה".
6 צפייה בגלריה
"יד ימין לא יודעת מה אומרת יד שמאל". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
"יד ימין לא יודעת מה אומרת יד שמאל". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
"יד ימין לא יודעת מה אומרת יד שמאל". מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
(צילום: עידן ארבל)
בדבריה התייחסה בן דויד גם לקריאתו בדיון של פרופ' גרוטו לשמור על אוורור בכיתות. "יש דברים לא ישימים. פרופ' גרוטו מדבר על אוורור, אבל שיבצו תלמידים במקלטים - אין שם חלונות". היא הביעה זעם גם על ההצעה של משרד החינוך לפתור את בעיית המחסור במקום בבתי הספר בלימוד תלמידים במקלטים או במתנ"סים. "מנהל לא ייקח אחריות למה שקורה מחוץ לבית הספר. אם משרד החינוך רוצה לקחת על זה אחריות, בבקשה. שולחים למתנ"ס או למקום אחר ורוצים שילמדו שם ושהמורים יהיו אחרים, זה לא מקובל".
בהמשך התייחס יו"ר ועדת החינוך רם שפע לתוכניות שלא קיבלו עדיין אישור תקציבי. "אנחנו מצפים ממשרד החינוך לא לפתוח את שנת הלימודים עד שאין פתרון ודאי לתכניות היל"ה, קרב, שלבים, הצהרונים וכל שאר התוכניות מכל מיני טיעונים לא רלוונטיים". ח"כ שאשא ביטון הוסיפה: "אי אפשר לוותר על הילדים האלה. שבוע הבא זו שעת השין, אי אפשר לחכות עם העניינים האלה עוד".

בידוד שכבות שלמות? ומה עם הטיולים?

אריה מור, מנהל בטיחות במשרד החינוך, התייחס בדיון לסוגיית הבידודים. במשרד הבריאות, נזכיר, דרשו ששכבה שלמה תיכנס לבידוד במקרה של חשיפה לחולה, אך משרד החינוך מתכוון לפעול אחרת ולהכניס רק את מי שחייב בבידוד והיה במגע מאומת עם החולה. "בשלב הראשון אם תתגלה תחלואה בכיתה, עושים חקירה אפידמיולוגית מהירה כדי לראות אם רק הכיתה צריכה להיכנס או כל השכבה", אמר מור. "אם נצליח לשמור על הריחוק וההיגיינה, יכול להיות שנעבור את השנה הזאת בצורה טובה".
הדיון היום התקיים יום לאחר שמשרד החינוך חשף את תוכנית הלימודים הפדגוגית לשנה הבאה, הכוללת כוונה לצמצמם את הפערים מהשנה הקודמת והסרה של 10-30 אחוזים בחומר הלימוד לבגרויות. המתווה החדש קובע גם כי ליווי בכיתות א' על ידי הורה אחד ובחלוקה לקבוצות וגם דגש על חיזוק הקשר למורשת המדינה וגיוס לצה"ל. אך עדיין, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, נושאים רבים נותרו עם סימן שאלה ולא ברור כיצד יטופלו.
6 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
מתנגד לבידוד שכבות שלמות במקרה של חשיפה לקורונה. גלנט
(צילום: אבי מועלם)
בשבועות האחרונים שררה מתיחות רבה בין משרד הבריאות לבין משרד החינוך על רקע כמה מחלוקות שנותרו בין הצדדים. כפי שצוין בדיון היום, אחד הנושאים שעדיין לא התקבלה לגביהם החלטה היא השאלה מה קורה אם מתגלה חשיפה לחולה קורונה בבית הספר. נושא נוסף שמעורר מתח בין שר החינוך גלנט לבין שר הבריאות אדלשטיין הוא הטיולים השנתיים, שבמשרד החינוך מאמינים כי חשוב לקיימם ובמשרד הבריאות טוענים כי בתקופת הקורונה אין בהם צורך.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בשבוע שעבר בראיון לאולפן ynet כי ייתכן שכיתות ד' ומעלה לא יחזרו לבתי הספר ב-1 בספטמבר. לדבריו, "אנחנו דנים יחד עם הפרויקטור פרופ' רוני גמזו ואנחנו רוצים שהשנה תיפתח כרגיל. זה תלוי בשיעור התחלואה וההדבקות".
בעקבות הדברים הללו השר גלנט תקף את פרופ' לוי במרומז בדיון קודם בוועדת החינוך בכנסת ואמר: "יש הרבה גורמים שחושבים שיש להם סמכות, אבל אחריות בוודאי אין להם, והם יורים לתוך המערכת חצאי אמיתות ואומרים דברים לא אחראיים. התוצאה של העניין הזה היא זעזועים, אבל נמשיך בקו שלנו".

העמדה של גלנט היא שמשרד החינוך יפעל לפי שיקוליו ולא ייכנע לכל הנחייה של משרד הבריאות, כל זאת כדי לקיים את הלימודים כסדרם כמה שאפשר ולמנוע סגירה של מוסדות חינוך שלמים במקרה של חשיפה בבית הספר.
בתוך כך, אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי בעקבות מגפת הקורונה וההשלכות הכלכליות, השר גלנט צפוי לחשוף את תוכנית הפחתת תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה. לפי התוכנית, שפרטיה הגיעו לידי ynet, כל משפחה תחסוך כסף רב לנוכח העובדה שמוסדות החינוך לא יוכלו לגבות תשלומים על פעילויות שלא ייערכו בשל התפשטות הנגיף.