נשיא פולין אנדז'יי דודה ימשיך לכהונה נוספת של חמש שנים. ועדת הבחירות בפולין הודיעה הבוקר שמספירת 99.97% מהקולות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות עולה שדודה קיבל 51.21% מהקולות, לעומת 48.79% ליריבו רפאל צ'זקובסקי. ראש ועדת הבחירות אמר שהתוצאות הסופיות לא ישנו את התמונה בצורה דרמטית.
4 צפייה בגלריה
נשיא פולין אנדז'יי דודה עם רעייתו ניצחון בסיבוב השני ב בחירות
נשיא פולין אנדז'יי דודה עם רעייתו ניצחון בסיבוב השני ב בחירות
דודה ורעייתו חוגגים ניצחון
(צילום:AP)
אמש, עם סגירת הקלפיות, דיווחו כלי התקשורת בפולין על קרב צמוד בין הנשיא הלאומן דודה ליריבו הליברלי צ'זקובסקי, ראש העיר ורשה. זמן קצר אחרי פרסום המדגמים הראשונים, שהעניקו לדודה יתרון קל, הודה הנשיא לתומכיו. "אני רוצה להודות לכל מי שהצביע עבורי", אמר הנשיא.
יריבו של דודה, צ'זקובסקי, עודד את תומכיו לאחר פרסום המדגמים ואמר להם: "כנראה שמעולם לא הייתה תוצאה כל כך צמודה בהיסטוריה של פולין, מעולם לא הרגשנו כמה כוח יש להצבעה שלנו". לפי ועדת הבחירות שיעור ההצבעה היה גבוה במיוחד - 68.12%.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
כהונה נוספת כנשיא
(צילום: רויטרס)
הבחירות לנשיאות פולין הן מהחשובות ביותר באיחוד האירופי בשנת 2020, והקרב הצמוד בין דודה לצז'קובסקי ממחיש את המאבק על דמותה של המדינה: הפולנים נדרשו לבחור בין הנשיא המכהן דודה, מועמד עצמאי ובעל בריתה של מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק", לראש העיר הליברלי צ'זקובסקי, שהתמודד מטעם מפלגת "המצע האזרחי", המפלגה הגדולה באופוזיציה.
תוצאות הבחירות עשויות להשפיע על הכיוון שבו תצעד פולין בשנים הקרובות. במהלך כהונתו האחרונה של דודה היחסים עם האיחוד האירופי היו מתוחים, ובבריסל האשימו את פולין בשחיקה של הדמוקרטיה במדינה. יריבו צז'קובסקי, שנחשב לפרו-אירופי ורץ מטעם המפלגה הגדולה באופוזיציה ("המצע האזרחי"), הבטיח לשקם את היחסים עם האיחוד.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי בליל ה בחירות ל נשיאות פולין
ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי בליל ה בחירות ל נשיאות פולין
צ'זקובסקי אחרי פרסום המדגמים
(צילום:AP)
קמפיין הבחירות חשף את הקיטוב הפוליטי העמוק בפולין בין השמרנים לליברלים. מפלגת השלטון השמרנית נקטה בשנים האחרונות שורה של צעדים שפרשנים מזהירים כי הם מכרסמים בדמוקרטיה, ובין השאר קידמה רפורמות במערכת המשפט שבאיחוד האירופי אומרים כי הן מגבירות את ההשפעה של פוליטיקאים על הרשות השופטת.
לנשיא פולין שמורה הזכות להטיל וטו על חוקים, והמועמד הליברלי צ'זקובסקי הבטיח שאם ייבחר לנשיא – ינצל את הזכות הזו כדי לחסום חוקים שלדעתו פוגעים בדמוקרטיה. במפלגת השלטון חששו שניצחון של צז'קובסקי יפגע קשות ביכולת של המפלגה לממש את האג'נדה שלה.
4 צפייה בגלריה
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
דגלי האיחוד האירופי בעצרת של המועמד הליברלי
(צילום: gettyimages)
לאורך הקמפיין הציג עצמו דודה כמי שמגן על ערכיה של פולין הקתולית והדגיש את תוכניות הרווחה הנדיבות שקודמו בתקופתו וששינו את חייהם של פולנים רבים, במיוחד באזורי פריפריה עניים.
"אני מאמין שאנחנו יכולים לבנות את פולין שאנחנו חולמים עליה – פולין צודקת, פולין עשירה, פולין חזקה", אמר ביום שישי לתומכיו, וביקש מהם להשוות את איכות החיים הנוכחית לזו שהייתה בפולין לפני שנכנס לתפקיד. "אני מאמין ביכולתנו לבנות פולין שתגן על החלש ולא תצטרך לפחד מהחזק".
אלא שבעוד דודה מדגיש את עמידתו לצד החלש, לאורך הקמפיין הוא ספג ביקורת על הצהרות רבות שלו ושל שותפיו שנתפסו כהצהרות הומופוביות ואנטישמיות. בין השאר טען דודה לקיומה של "אידיאולוגיה להט"בית" ואמר שהאידיאולוגיה הזו מסוכנת יותר מהאידיאולוגיה הקומוניסטית.
הטלוויזיה הממלכתית הפולנית, שופרה של מפלגת השלטון, ניצלה את סוגיית השבת הרכוש ליהודים שנרצחו או גורשו בשואה כדי לתקוף את מועמד האופוזיציה צ'זקובסקי, ופקפקה בפטריוטיות שלו בשל נכונותו לכאורה לשאת ולתת עם יהודים על השבת הרכוש.