המשבר שמאיים למוטט את הקואליציה: השרה לנושאים אסטרטגיים וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני, אורית פרקש-הכהן מכחול לבן, אמרה היום (חמישי) באולפן ynet כי מפלגתה תדבק בעמדתה שלפיה התקציב שאמור לעבור בקרוב יהיה דו-שנתי ולא חד-שנתי. בהתייחסות לעמדת הליכוד טענה: "מי שרוצה תקציב של שלושה חודשים – לא דואג לציבור". היא מתחה ביקורת גם על תהליך הסיפוח: "עדיין לא התנהלו דיונים בקבינט ולא שמענו את הגורמים הביטחוניים".
לדברי פרקש-הכהן, "אנחנו נעמוד על כך שבתקציב הקרוב יהיו גם בשורות שלא רק יטפלו בגירעון אלא גם יעודדו תעסוקה ומנועי צמיחה למשק. אחד הדגלים שאנחנו עומדים על כך שיקודמו הם דמי אבטלה לעצמאים. הגיע הזמן להפסיק לקפח את התחום הזה שהוא מנוע הצמיחה של השוק, נושא בהרבה מהנטל, משלם ביטוח לאומי ולא מקבל את מה שהוא צריך. נעשה הכל כדי שזה יקרה בתקציב הזה. דרך אגב, לא מדובר על הרבה כסף".
3 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
(צילום: יריב כץ)

3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"תומך בתקציב של שלושה חודשים". שר האוצר ישראל כץ
(צילום: שלו שלום)

מתי העצמאים יוכלו לישון בשקט?
"התהליך של חוק ההסדרים מתחיל לרוץ עכשיו. שאלה אחרת שאנחנו עובדים עליה לטובת אותו עצמאי זה ודאות בתקציב, הוויכוח על התקציב ואורכו. הליכוד ושר האוצר עומדים על תקציב של שלושה חודשים, לא ניתן לזה לקרות. לא ייתכן שאחרי שבר פוליטי וכלכלי כזה, כשישראל מתנהלת בלי תקציב כבר שנה וחצי, נקבל ודאות תקציבית של שלושה חודשים בלבד".

אז איך צמרת האוצר פלוס יאיר לפיד חושבים שזה המסלול הנכון?
"לצערי פוליטיקה נכנסת לשיקולים האלה, ולא ניתן לזה לקרות. התקציב חייב להיות מעבר לפוליטיקה, משרדי הממשלה חייבים תקציב של שנה לפחות. תחשבו ששר נכנס למשרד משותק עם תקציב של 12:1 כבר שנה, ואומרים לו נסדר לך תקציב של שלושה חודשים. זה לא הגיוני, לא מקצועי ולא אחראי כלפי הציבור שצריך לראות תוכנית שלא עוסקת רק בכיבוי שרפות אלא נותנת ודאות, ונתעקש על זה. אגב ההסכם הקואליציוני מחייב את זה".
נתניהו, נזכיר, יכול לפזר את הכנסת מבלי שבני גנץ יהפוך לראש הממשלה רק אם תקציב המדינה לא עובר - כך שאם יעבור כעת תקציב חד-שנתי, יוכל נתניהו להפיל את הממשלה בעוד כמה חודשים על רקע אי מעבר התקציב לשנה הבאה. בהסכם הקואליציוני עם כחול לבן נקבע שהתקציב שיעבור יהיה דו-שנתי. לדברי פרקש-הכהן, "כל מי שמדבר על בחירות רביעיות יצטרך לתת דין וחשבון לציבור. מי שמאיים בבחירות רביעיות בתקופה שכמעט מיליון איש יושבים בבית, מאיים על אזרחי ישראל, ולא על אף אחד אחר".

3 צפייה בגלריה
גדי יברקן כליכודניק בבית המשפט לצד בנימין נתניהו
גדי יברקן כליכודניק בבית המשפט לצד בנימין נתניהו
"לא הפסיכולוגית שלהם". נתניהו ונבחרי הליכוד
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אומרים שאם לא יעבור תקציב חד-שנתי, הולכים לבחירות.
"בוא נקלף את הכותרת. מי שאומר 'אני רוצה תקציב של שלושה חודשים לציבור' – לא דואג לציבור".

אז את אומרת שבליכוד מעוניינים במשבר קואליציוני ולא דואגים לציבור?
"אני לא הפסיכולוגית של הליכוד. אני אומרת את הדברים כהווייתם. דעתי ועמדתי המקצועית היא שזו הפקרה של הציבור והפקרת המשבר מבחינה כלכלית. אנחנו עמוק ביעד של 10 אחוז בגירעון, והתקציב הנוכחי צריך לטפל גם בו וגם במנועי צמיחה ולתת אופק לאנשים שיידעו מה קורה. מדובר באירוע שמומחים מהעולם הפיננסי והכלכלי לא יודעים איך לטפל בו, אף אחד לא נתקל באירוע כזה. ודאות זה המינימום".

לא הגיע הזמן להגיד לראש הממשלה שזו לא העת לעסוק בסיפוח שמעניין 4% מאזרחי ישראל?
"כחול לבן תומכת בעמדה הזו ולכן הכנסנו איזונים בהסכם הקואליציוני לגבי הסיפוח. דרשנו שהאירוע הזה ייעשה באחריות, עם סדרת דיונים רציניים בקבינט הביטחוני, שעוד לא התחיל לשמוע את ראשי מערכת הביטחון".



המשרד שלך אמור להיות במוקד האירועים במקרה של סיפוח. את מקבלת איומים מסביב, חומרים ומידע שמצטבר עד כמה זה יכול להיות בעייתי?
"אני יושבת במשרד לנושאים אסטרטגיים שעוסק גם במערכה נגד הדה-לגיטימציה והמעמד הבינלאומי של ישראל, והנושא הזה לצערי מקבל מפנה מאוד שלילי. לצערי כל השיח על הסיפוח מעודד המון אנשים, לרבות תומכים שלנו, לדבר נגדנו".
לדבריה, "האו"ם פרסם רשימה שחורה שכולל יותר מ-100 חברות, כמעט כל החברות המובילות בישראל, ומרים דגל שחור מעליהן בלי קשר לדעותיהן הפוליטיות. בנק ישראלי שיש לו סניף באפרת נמצא עכשיו ברשימה שחורה שאומרת למדינות העולם 'אל תשקיעו שם כסף, תיזהרו'. זה לא לגיטימי. יש כאן ענן של זכויות אדם, השיח על הסיפוח, נושא בית הדין הפלילי בהאג ששם צפויים להתקבל החלטות אחרי חוות דעת מאוד שלילית של התובעת".

ראש הממשלה לא רואה את זה? או שהוא חסר אחריות מדינית?
"הקבינט יצטרך לקחת הכל בחשבון ולדון בכל ההיבטים שיש למהלך הזה, וספציפית בעיתוי הזה, שהוא מאוד רגיש. בכל העולם יש משבר כלכלי שמעורר מחאות חברתיות של קולות קיצוניים מאוד – שמאל קיצוני וימין קיצוני שמתחברים לאנטישמיות נורא גדולה. בכחול לבן אומרים שיש לתוכנית טראמפ חשיבות אסטרטגית, והריבונות בתוכה, אבל צריך לעשות את הדברים באחריות. לתהליך יש משמעות, צריך לשמוע את הגורמים הביטחוניים ולבדוק את כל ההיבטים, גם הבינלאומיים והכלכליים. כרגע התהליך לא התחיל".