ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ה') כי "אנחנו עושים את כל הצעדים האפשריים להימנע מסגר, אבל ברור שאם יהיה צורך - נעשה". נתניהו הוסיף כי הכוונה כעת היא להפעיל, במידת הצורך, הגבלות ארציות או מקומיות באופן שיצליח לצמצם את התפשטות הנגיף.
לדברי נתניהו, גם אם יוחלט בסופו של דבר להטיל סגר, "אנחנו רוצים שבקצה הסגר נצא כשיש לנו שובר גלים". כוונתו לפעילות שאותה מוביל כעת צה"ל להקמת מערך יעיל יותר לאיתור חולים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בונים "שובר גלים" לקורונה. נתניהו, היום
(צילום: לע"מ)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
לצד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, בבית החולים שערי צדק
(צילום: לע"מ)
את הדברים אמר נתניהו לאחר סיור שערך בבית החולים שערי צדק בירושלים. במהלך הסיור ביקר רה"מ באחד ממרכזי השליטה של מחלקת הקורונה במוסד. לסיור התלוו פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים שערי צדק ורופאים בכירים נוספים.
נתניהו התייחס להודעתו היום המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה על התקדמות בפיתוח חיסון ישראלי לנגיף הקורונה, ולפיה הניסויים בני אדם יחלו אחרי חגי תשרי. "החדשות הטובות שאנו מתקדמים למציאת החיסון במכון הביולוגי", אמר. "אני מברך על כך. שוחחתי עם צוות המכון והנחיתי אותם להתחיל להפעיל את מפעל החיסונים במקביל לניסויים הראשונים".
רה"מ הוסיף כי "מדינת ישראל מצטרפת לרשימת המדינות שמפתחות חיסון וזה ייתן לנו משאבים ויאפשר לנו להתחיל בייצור החיסון. קיבלנו בקבינט הקורונה פה אחד את המלצות פרופ' גמזו. אנו יודעים שאין מדינה ברמת התחלואה הגבוהה שלנו שלא הטילה סגרים. אבל אנו ערים למצב הכלכלי חברתי ועושים מאמץ בשבוע-שבועיים הקרובים להוריד התחלואה באמצעים אחרים. אם כולם נשתמש במסכה גם נצליח".

הוא פירט גם את לוח הזמנים המסתמן לפיתוח החיסון הישראלי: "כרגע הולכים להיות שלושה שלבים. השלב הראשון הוא ניסוי ב-100 בני אדם. השלב השני זה ניסוי ב-1,000 אנשים. השלב השלישי זה ניסוי ב-30 אלף, שזו הדרישה הבינלאומית. הניסוי עד 1,000 איש יסתיים עד סוף השנה. הניסוי ב-30 אלף איש - במידה ונעבור את שני השלבים הראשונים ואת מבחן הבטיחות בצמוד להן - יהיה עד סוף הרבעון הראשון. אני לא רוצה לחכות את כל הזמן הזה והנחיתי להתחיל לגייס אופציות ממדינות שונות וגורמים שונים כדי שיהיה לנו מפעל שמתחיל לייצר חיסונים".
בדבריו התייחס נתניהו להחלטות קבינט הקורונה בדיון הממושך אמש, בסיומו הוחלט לקבל את המלצותיו של פרופ' גמזו ולפעול בשלב זה להורדת התחלואה ללא סגר. "קיבלנו בקבינט הקורונה פה אחד את ההמלצות של פרופ' גמזו", אמר נתניהו. "אנו יודעים שאין מדינה ברמת התחלואה הגבוהה שלנו שלא הטילה סגרים. אבל אנו ערים למצב הכלכלי חברתי ועושים מאמץ בשבוע-שבועיים הקרובים להוריד התחלואה באמצעים אחרים. אם כולם ישתמשו בכלים שיש לנו גם נצליח".
בתשובה לשאלה האם האפשרות של סגר כללי עדיין קיימת השיב נתניהו: "שמעתם את פרופ' גמזו מסביר שאנו מנסים להימנע מזה ועושים את כל הצעדים האפשריים להימנע, אבל ברור שאם יהיה צורך נעשה. אנו מכוונים למצב שגם אם נצטרך להטיל מגבלות ארציות או סגרים מקומיים אנו רוצים שבקצה הסגר נצא שיש לנו 'שובר גלים'. משל"ט שיכול לעקוב אחרי מאות חולים, לאתר אותם ולקטוע את שרשרת ההדבקה. כרגע צה"ל מקים את 'שובר הגלים' הזה ואני מאמין שישלים אותו תוך שבועיים-שלושה".
במסיבת העיתונאים דיבר גם פרופ' גמזו, והוא הזהיר שוב כי ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם מבחינת מספר הנדבקים החדשים ביחס לגודל האוכלוסייה. הוא תיאר את החלטת קבינט הקורונה מאמש להימנע בשלב זה מסגר כ"אמיצה מאוד" והוסיף: "זוהי החלטה לטובת אזרחי מדינת ישראל ומתוך ההבנה של הקשיים של החברה והכלכלה. זו לא החלטה טבעית כי במצב תחלואה כזה רוב המדינות משתמשות באמצעי סגר".


גמזו הוסיף: "בפעולה נכונה ובהתנהגות נכונה נדביר את המחלה, נקטין את התחלואה. זה לא רק ההתנהגות שלנו. גם צה"ל עושה את שלו ובונה את המערך לקטיעת שרשרת ההדבקה. אנו נכנסים לטיפול אינטנסיבי לסיוע בערים 'אדומות'. לא עושים להן סגר. כולנו ביחד יכולים להצליח. זו כמעט הזדמנות אחרונה".
אמש, בתום דיון של כארבע שעות, החליט קבינט הקורונה לקבל את המלצת גמזו לבטל את מגבלות סוף השבוע וסגירת העסקים, כמו גם את ההגבלות על פעילות המתקנים בגני השעשועים. בדיון אמש הוחלט גם להסמיך את שר הבריאות, שרת התחבורה, שר החוץ והמל"ל, בהתייעצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לקדם מתווה לפתיחת השמיים ב-16 בחודש, שיובא בהקדם לאישור קבינט הקורונה. בשלב הזה מדובר על פתיחת השמיים למדינות "ירוקות", כאשר הרשימה משתנה מדי יום.