ועדת החינוך של הכנסת דנה היום (שני) בפתיחת תלמודי תורה בגלוי תוך הפרת הוראות הסגר והיעדר האכיפה. חברי הכנסת מיהדות התורה ניסו להסביר את דבריו של הרב קניבסקי כהמלצה למציאת פתרון ולא קביעה. בהמשך התגלע ויכוח בינם ובין אמא לילדים בחינוך החרדי שקראה למדינה לקחת אחריות על מפרי ההנחיות במגזר שלדבריה רק גורמים לנזק תדמיתי ובריאותי.
יו"ר הוועדה רם שפע אמר בפתח הדיון "כי כל דיון על החברה החרדית נופל יותר מדי פעמים להכללות גסות". לדבריו, "החברה החרדית היא לא מקשה אחת ויש הרבה מאוד קהילות בחברה החרדית. אנחנו לא מדגישים את אלה ששומרים על החוק ומקפידים על הכללים אבל אנחנו לא יכולים לקבל קריאה שקוראת לצפצף על החוק הישראלי".
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך, התרבות והספורט
ועדת החינוך, התרבות והספורט
חברי הכנסת החרדים בישיבה
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
 יונתן אוריך ועופר גולן בביקור אצל הרב קניבסקי
 יונתן אוריך ועופר גולן בביקור אצל הרב קניבסקי
הרב קניבסקי בביתו. ארכיון
שפע הוסיף כי "זאת שערורייה של הרב קניבסקי ואנשיו שפשוט קוראים להפר את החוק הישראלי. אין שום פתרון אחר חוץ מלבדוק את הכלים החוקיים שעומדים לרשותנו כמו קנסות משמעותיים יותר. זה יכול לפעול עם תמריץ כללי למי שמצליח להפוך לעיר ירוקה למרות הקושי הגדול".
מנגד, ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי "שום מוסד חרדי לא נפתח באופן לא חוקי והמוסדות הרשמיים לא נפתחו. תפסיקו עם ההצגות של המשטרה". ח"כ פינדרוס אמר כי הרב קניבסקי ביקש למצוא פתרונות איך הילדים ימשיכו ללמוד תורה ולא הורה לפתוח את המוסדות.
לדבריו, התנהל דיאלוג מול משרד הבריאות ופיקוד העורף להגיע להסכמה ואכן הגיעו להבנה שהילדים ילמדו בקבוצות של עשרה כשהם מפוזרים במבנים שונים.
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך, התרבות והספורט
ועדת החינוך, התרבות והספורט
רם שפע בדיון בוועדה
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"ההוראה של הרב הייתה כי המצווה הזו של לימוד תורה נמשכת", אמר. "תמצאו פתרונות מקצועיים, תתייעצו עם גורמי רפואה וגורמים מקצועיים". לדבריו, "במקומות בהם לא הגיעו להסכמה ומרחו אותם, פתחו את בתי הספר". פינדרוס הוסיף כי "עמדת הרב קניבסקי היא עמדה הלכתית הרבה לפני שכנסת ישראל נולדה".
ח"כ פינדרוס התייחס לדברי ראש הממשלה שהמעבר מעיר אדומה לכתומה לא יהיה מיידית ואמר כי "מה שקרה היום, שכעונש קולקטיבי למגזר לא הוסר הסגר מערים אדומות, זאת שערורייה שאין כדוגמתה".

"הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות על המוסדות"

ויכוח התגלע בין חברי הכנסת החרדים ובין רחלי מורגנשטרן מתנועת "נבחרות", אמא לילדים שלומדים בחינוך החרדי שהוזמנה לדבר בוועדה. "אני חושבת שהגיע הזמן שהמדינה תיקח עלינו אחריות. זה שיש לנו את חברי הכנסת שלנו ואת הרבנים שלנו זה דבר אחד, אבל בכל מה שקשור לטיפול בקורונה - המדינה צריכה לקחת את האחריות על הדבר הזה".

מורגנשטרן הוסיפה כי היא "מדברת בשם אמהות שלא מוכנות לקבל את העניין הזה שאת הבנים שלהם שולחים כצאן לטבח ללמוד במוסדות כדי שניכנס לסגר שלישי מהר משחשבנו, אני מדברת בשם אמהות שלא מוכנות לזה שהבנים שלהם נשלחים ללמוד והבנות שלהן נשארות בבית, ואני מדברת בשם אמהות מהמגזר הכללי שהזום כבר יצא להן מכל החורים וכל מה שהן רוצות זה רק לראות את הילדים שלהם הולכים לבית הספר".
"מה שחשוב לי להגיד שהמציאות שקורית כרגע מפנה כל כך הרבה אש כלפי המגזר שלנו שאני לא יכולה ללכת ברחוב בלי שיסתכלו עליי ויעברו לצד השני של הכביש. המדינה צריכה לקחת אחיות ולא לצפות שהמוסדות שנפתחים ללא כל אישור וכולם יודעים את זה, גם המשטרה, וגם גמזו".
בהמשך דבריה התפתח ויכוח בינה לבין חבר הכנסת יעקב טסלר ששאל אותה: "מה שקורה בהפגנות לא כואב לך, או שרק מה שקורה במוסדות כואב לך?"
"כואב לי שהערך הכי חשוב של החיים פשוט מבוטל ברגע"
מורגנשטרן אמרה כי "יש לי זוג הורים בסיכון וכואבת לי כל הפרת הנחיות. כואב לי שאני עם הילדים בבית כל כך הרבה חודשים. כואב לי שכל יום יש שלושה נפטרים בבני ברק. יש לי אח ראש ישיבה ואח ראש כולל וכואב לי שהערך הכי חשוב של החיים פשוט מבוטל ברגע".
המדינה צריכה לקחת אחריות ולא לחכות למוסדות. השנאה שמופנית אלינו לא נעימה לאף אחד מאיתנו. אנשים לא יודעים להבדיל בין פלג כזה לפלג אחר. מבחינתם כולם כמקשה אחת".
4 צפייה בגלריה
לימודים בישיבה בבני ברק דרך מחיצות. ארכיון
לימודים בישיבה בבני ברק דרך מחיצות. ארכיון
לימודים בישיבה בבני ברק דרך מחיצות. ארכיון
(צילום: EPA)
רות אלמליח, מ"מ מנהלת מינהל חינוך חרדי הסבירה כי ההנחיה של משרד החינוך היא חד משמעית ואוסרת פתיחת של מוסדות חינוך למעט גני ילדים, נוער מיוחד ונוער בסיכון. כשנשאלה לגבי מוסדות חינוך חרדיים אמרה: "לי לא ידוע על עשרות או מאות בתי ספר פתוחים. אני יודעת שיש פה ושם הפרות. אם לומדים בבתים זה לא בתחום אחריותי".
אריה מור, סמנכ"ל ביטחון ובטיחות במשרד החינוך הוסיף: "מערכת החינוך כוללת את כולם ומי שקובע את הכללים זה משרד הבריאות. מבחינתנו מערכת החינוך אמורה לפעול על פי המתווים והתקנות שאושרו. למשרד החינוך אין סמכויות פיקוח על מי פתח בתקופה הזאת, למעט פדגוגיה ותקציבים, כל השאר צריך להיות מטופל על ידי משטרת ישראל". עו"ד לירן שפיגל מהייעוץ המשפטי, הסביר שבתקנות הנוגעות לסגירת מוסדות חינוך בתקופת הקורונה יש הוראות ספציפיות לעניין האכיפה.