2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
מתיחות בין נתניהו לגנץ בסוגיית עסקת הנשק
(צילום: shutterstock, אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ שיגר הערב (יום ה') מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, לאחר שהאחרון ניהל שיחה בניגוד לנהלים עם מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין. גנץ תקף את המעשה שמהווה עקיפת סמכות וחריגה מהנהלים המחייבים תיאום מוקדם לפני שיחה שכזו בין גורמי המל"ל לבכירי הצבא - עם לשכות הרמטכ"ל ושר הביטחון.
גם האלוף נורקין לא עדכן לאחר מעשה את מפקדו, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שקיים עמו שיחת הבהרה בנוגע לשיחה הבעייתית עם ראש המל"ל.
שיחות מסוג זה מתקיימות בתדירות גבוהה, לעתים יומית, בין גורמי המל"ל והדרג המדיני הבכיר לבכירי הצבא אך הם מחייבים תיאום ועדכון מוקדם עם שר הביטחון והרמטכ"ל. בן שבת התקשר לנורקין לשמוע את עמדתו. נורקין הביע התנגדות בהתאם לעמדה הקבועה של הצבא - למכירת נשק מתקדם הכולל גם מטוסי F-35 למדינות ערביות. ככל הנראה בן שבת הסתיר מנורקין את הסיבה לשיחה, הסכם השלום המתגבש מאחורי הקלעים, ולכן מפקד חיל האוויר סבר שאין בה דבר חריג או יוצא דופן, שכן דיונים בין הגורמים השונים על שימור העליונות האווירית של ישראל במזרח התיכון נערכים מעת לעת.
המל"ל וראש הממשלה הסתירו ככל הנראה גם מבכירי הצבא את ההסכם עם איחוד האמירויות, חרף נגזרותיו הביטחוניות.
2 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת עמיקם נורקין
מאיר בן שבת עמיקם נורקין
ראש המל"ל בן שבת ומפקד חיל האוויר אלוף נורקין
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול, יום לאחר שנחשף ב"ידיעות אחרונות" כי מה ששכנע את שליט איחוד האמירויות הערביות להגיע לנרמול יחסים עם ישראל היה סיכום על עסקת נשק בשווי מיליארדי דולרים עם ארה"ב, דווח כי מתגובת לשכת ראש הממשלה לפרסום ניתן להבין כי נתניהו שלח את בן שבת לשוחח ישירות עם מפקד חיל האוויר נורקין בניגוד לנהלים.
לאחר החשיפה, בהודעה שפרסם ראש הממשלה נתניהו בקשר לעסקת המטוסים, הוא הזכיר כי בן שבת התייעץ כבר ב-2 ביוני עם מפקד חיל האוויר.

הנוהל קובע צורך בפנייה ללשכת השר

המשפט הלקוני הזה חשף כי נתניהו שלח את ראש המל"ל, שמכונה בפי שרים בממשלה כ"ראש המועצה לביטחון נתניהו", ישירות למפקד חיל האוויר. כפי שצוין - השיחה בוצעה בניגוד לנהלים.
יובהר כי הנוהל קובע כי ראש המל"ל צריך לפנות ללשכת שר הביטחון - שאמורה לאשר את קיום השיחה. אלא שהתברר שבן שבת עקף את לשכת שר הביטחון וניגש ישירות לנורקין.
מלשכת רה"מ נמסר אתמול: "ליועץ זכות קבועה בחוק להתייעץ עם גורמי צבא שונים לבחירתו. לא היה צורך בדיון נוסף".