ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין קיימו הערב (יום חמישי) מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות. במקביל, מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים מוחים אלפי בני אדם - חלקם בעד הממשלה והעומד בראשה וחלק נגד. נתניהו מתח ביקורת על המפגינים נגדו: "אל תגררו את המדינה לאנרכיה; אל תבזו את סמלי המדינה, כפי שראינו במופע המביש הזה, במנורה בכנסת". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
בזמן שניתן לשאלות עיתונאים התייחס נתניהו לשאלת הקרע בקואליציה - והדגיש: "אני לא חותר לבחירות. זה אבסורד. אנחנו בעיצומו של משבר. צריך להעביר תקציב. שותפיי לא מוכנים ואומרים ש'אין זמן'. תקציב אפשר להעביר בדקה".
מכחול לבן נמסר בתגובה על דברי נתניהו כי "ראש הממשלה צריך להפסיק לדרדר לבחירות ולעשות שני דברים: לטפל במשבר הקורונה באמצעות תקציב ארוך טווח ולעמוד בהסכם שחתם עליו לפני חודשיים. אזרחי ישראל כבר הבינו: עם תרגילים פוליטיים אי אפשר ללכת לכספומט".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"עם תרגילים פוליטיים אי אפשר ללכת לכספומט". גנץ ונתניהו
(צילום: רויטרס)
ישיר: הפגנת "הדגלים השחורים" בי-ם

עוד בנושא:
נתניהו פתח את דבריו ואמר: "פרופ' גמזו הוא בעל ניסיון עשיר במשרד הבריאות, הוא היה המנכ"ל בעבר". הוא פנה לגמזו עצמו: "רוני, אתה התמודדת בעצמך עם מחלת הסרטן. ניצחת את הסרטן - ותעזור לנו לנצח את הקורונה". לאחר מכן ביקש ראש הממשלה "להודות לפרופ' גבי ברבש. נמשיך להיעזר בניסיונו".
נתניהו המשיך: "לפרופ' גמזו יש משימה אחת גדולה - קטיעת שרשרת ההדבקה. לצורך זה יינתנו לו כל הסמכויות בשלושה תחומים - בדיקות, חיקורים ובידודים. פרופ' גמזו ינהל את מערך הבדיקות לגילוי הקורונה בכל המעבדות ברחבי המדינה, הוא ינהל את מערך החקירות האפידימיולוגיות וינהל את מערך הבידוד של הנשאים והחולים שאותרו כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה".
נתניהו הוסיף ואמר כי "לצה"ל יהיה תפקיד חשוב ומרכזי בפעולה המשולבת הזאות - בייחוד בביצוע חיקורים ובידודים. בהתאם למדיניות שפרופ' גמזו יגבש - נקבל החלטה בממשלה על סגרים והגבלות. אני רוצה שתדעו שמדינות רבות שפתחו את המרחב הציבורי בגל הראשון - סוגרות כעת בגל השני". עוד אמר נתניהו כי "גנץ ואני סיכמנו לצמצם את קבינט הקורונה בחצי".
"אזרחי ישראל", המשיך ראש הממשלה, "נביא עוד תוכניות כלכליות כדי להאיץ את התעסוקה. אנחנו כאן כולנו על המגרש, חוטפים חיצי ביקורת מיריבים פוליטיים ועיתונאים קלי מקלדת; אבל אני רוצה שתדעו שאנחנו נלחמים בשבילכם כל הזמן. אנחנו במלחמה עולמית נגד הקורונה. אין זמן להשיב לכל טענת סרק".
נתניהו הביע פעם נוספת תסכול מכך שהממשלה מתקשה לאכוף הגבלות במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. "בממשלת המעבר בגל הראשון יכולנו לפעול מהר, קיבלנו החלטות במהירות כי היו לנו תקנות לשעת חירום. בממשלה קבועה אין לנו אפשרות כזאת", אמר. זו, לדבריו, הסיבה שהיה צורך ב"חוק הקורונה הגדול" שאושר אתמול סופית, ואשר מעניק לממשלה סמכויות חירום - גם היכולת לעקוף באופן מוגבל את הכנסת.
הוא תקף את ההחלטות עד כה של ועדת הקורונה שפסלה כמה מההגבלות שקבעה הממשלה, ולטענתו החלטות כאלו אולי "פופולריות מאוד", אך במקביל "פופוליסטיות" ופוגעות במאבק בנגיף.

לאחר מכן נשא דברים שר הבריאות יולי אדלשטיין: "היום אנו צועדים צעד נוסף קדימה במאבק המשותף שלנו בנגיף הקורונה. ראשית, חתמנו היום עם חברת אמריקנית נוספת המתקדמת בחיפוש אחר חיסון ומתחילה בימים האלה ניסויים בבני אדם. כמו כן, מינינו את אחד מבכירי הרופאים בישראל, פרופ' רוני גמזו, לתפקיד הפרויקטור הלאומי של המאבק הקורונה".

גמזו: "משתדלים לעשות הכול בלי סגר"

אחריהם עלה לדוכן הנואמים פרופ' רוני גמזו ונשא גם הוא דברים. "אנחנו צריכים ויכולים להצליח יחד", אמר בפתח דבריו. "זו משימה ענקית ולכן אנו צריכים להתאחד. יש פה תחלואה נרחבת עם הדבקה קהילתית שיוצרת קושי חברתי-כלכלי. המשימה היא לעבור את זה עם פגיעה מינימלית בחברה ובכלכלה. סגר זה אולי קל ועושים את זה בכמה מדינות כיום. ממשלת ישראל, אני אומר את זה עם הרבה כבוד, משתדלת לעשות הכול בלי סגר".
לאחר מכן אמר פרופ' גמזו: "אני מביא איתי 20 שנות ניהול רפואי. אני רופא, מכיר היטב את המערכת, טיפלתי גם במגפת הפוליו, אני יודע את העבודה. כל דבר שיוצא מפה הוא אמת לאמיתה, לא מוגזם, לא מונמך".
אחרון הדוברים היה פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, שהודה לפרופ' גמזו על הסכמתו להתמנות לתפקיד פרויקטור הקורונה: "יחד איתכם, אזרחי ישראל, נוכל להילחם יחד ונצליח להוריד את התחלואה".

4 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
(צילום: יאיר שגיא)

בהתייעצות הוסכם: להימנע מסגר כללי בימים הקרובים

כמו כן, בהתייעצויות טלפוניות שקיים היום נתניהו עם חברי קבינט הקורונה המצומצם ועם הפרויקטור החדש פרופ' רוני גמזו, התקבלה הסכמה להמשיך עם המצב הקיים ולהימנע מסגר כללי בימים הקרובים - בשאיפה להגיע עד ל-6 באוגוסט - היום האחרון של בית הספר של הקיץ. הסיבה: ירידה בתחלואה, שהיא פועל יוצא של ביטול האירועים, וירידה במקדם ההדבקה ל-1.2, כמו גם שינוי בקצב ההכפלה.
בינתיים, משרד הבריאות עדכן הערב כי מחצות אובחנו בישראל עוד 1,022 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. מספר חולי הקורונה הפעילים הגיע לשיא חדש, ועומד על 33,097. מאז אתמול נפטרו עוד שבעה בני אדם כתוצאה מסיבוכי הנגיף. מפרוץ המגפה נפטרו 440 בני אדם במצטבר.
מספר החולים שמאושפזים במצב קשה עלה בשבעה ועומד כעת על 302. מספר המונשמים עלה בארבעה ועומד על 83. כמו כן, 6.4% מהבדיקות חיוביות - אחוז נמוך יותר משלושת הימים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
(צילום: AFP)
הוא ציין: "זהו משבר רפואי, כלכלי וחברתי - אני לא שואל שאלות במצב שכזה". לדבריו, "האתגרים הם עצומים - שיקום אמון הציבור בהובלת הטיפול במגיפה, שיפור בהיענות הציבור ובאכיפה, שיפור במערך קטיעת שרשרת ההדבקה והמשך חיזוק המערכת הרפואית. זאת לא הבעיה של הממשלה, כל אחד צריך להושיט יד".
4 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
(צילום: אבי מועלם)

אושר: "בתי הספר של החופש הגדול" יפעלו כמתוכנן עד אוגוסט

בתוך כך, אישר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו את סיכום ראש המל"ל מאיר בן שבת, שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, הקובע כי בשלב זה פעילות "בתי הספר של החופש הגדול" ופעילות הקיץ של משרד החינוך יימשכו במתכונת הנוכחית עד 6 באוגוסט.
ביום שני האחרון קיים נתניהו דיון על מתווה פעילות מערכת החינוך עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, עם השר גלנט ועם שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי. אז הוחלט שלא לסגור את מסגרות הקיץ, ונקבע כי היום תיערך הערכת מצב נוספת שבה יעלו כל האפשרויות שיעמדו על הפרק. כאמור, בתום הערכה זו הוחלט להמשיך כרגיל עד למועד המתוכנן.
פורסם לראשונה: 19:59, 23.07.20