ההפגנה הערב בבלפור
(צילום: אלכס גמבורג)

מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים התאספו גם הערב (ד') כ-400 מפגינים, שקוראים לרגל צום תשעה באב את מגילת איכה, בהפגנה שאורגנה על-ידי תנועת "דרכנו" תחת הכותרת "לעצור את חורבן הבית".
המשתתפים יושבים על מחצלות בכביש מול מעון רה"מ, לאחר שנחסם בתיאום עם המשטרה, ולפי שעה ההפגנה מתנהלת ברוגע. את מגילת איכה קרא במלואה הרב יוסי פרומן, ובהמשך שרו המשתתפים שירי ירושלים.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
יושבים על מחצלות בכביש, באישור המשטרה. ההפגנה בבלפור
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
(צילום: יואב דודקביץ)
יאיא פינק, מנכ"ל תנועת דרכנו, אמר: "הגענו לכאן הערב לקריאת מגילת איכה לוודא שהבית האהוב שלנו לא ייחרב שוב. הבית הקודם חרב בגלל שחיתות, קיצוניות ואלימות ואנחנו הרוב המתון חייב לקום, לצאת לרחובות ולהגן על הבית שלנו. זאת היהדות שלנו, כן לאהבת חינם ולא לקיצוניות, אלימות ושחיתות".
בהפגנה הערב נראתה נוכחות גבוהה יחסית של דתיים, כנראה בשל אופיו הדתי של מפגן המחאה. בין המשתתפים הסופר אשכול נבו, נכדו של רה"מ לשעבר לוי אשכול, שאמר: "נתניהו שכח מה זה להיות ישראלי".
תת-אלוף במיל' אמיר השכל, ממובילי המחאה נגד נתניהו בשבועות האחרונים, נאם באירוע ואמר: "במשך כמעט ארבע שנים בצמתים, בכיכרות וכאן בבלפור, למדתי כי הקרע בחברה הישראלית עמוק וקשה, יסודות הבית השלישי מתערערים. אין זה יום להתחשבנות, זה יום להתעוררות, זה יום להתבוננות עצמית, לחשבון נפש. בידינו לשנות את המציאות. זה לא יהיה קל ומהיר, את התיקון אנחנו צריכים להתחיל כאן ועכשיו. זה בידיים של כולנו. מכאן, מהכניסה למעון הרשמי של ראש ממשלת ישראל, אני קורא לכולנו לאיפוק, לסובלנות, לקבלת הזר והשונה".
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
(צילום: חיים גולדיטש )
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
(צילום: חיים גולדיטש )
המחאה הערב מגיעה אחרי שורה ארוכה של הפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. המפגינים מוחים משלל סיבות, החל מניהול כושל לטענתם של משבר הקורונה ועד לאישומים בפלילים נגד נתניהו. לעתים מפגינים במקום גם תומכיו של רה"מ, שבשבוע שעבר אף הקימו שם מאהל בסמוך למאהל שהקימו המפגינים המתנגדים לנתניהו.
ההפגנה הערב מגיעה גם בצל תקיפת המפגינים אמש בתל אביב. מעדויות של המפגינים ומהתיעודים שפורסמו מהאירועים אמש, עולה כי קבוצת צעירים תקפה את המפגינים, בין היתר בעזרת מקלות ובגז פלפל, באזור רחבת הבימה והסינמטק. המפגינים הגיעו לשם במסגרת צעדת מחאה שהחלה בביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בשדרות ההשכלה בתל אביב. המשטרה עצרה עד כה ארבעה עצורים בחשד למעורבות בהתפרעויות.
אחד המפגינים שנפצעו אמש בתל אביב הוא שי סקלר בן ה-27, שסיפר ל-ynet כי קבוצת התוקפים, שהייתה לדבריו מאורגנת, "התנפלה" עליו ועל שאר המפגינים עם סכינים, אלות ובקבוקי זכוכית. הוא טען כי המשטרה התעלמה מקריאותיו לעזרה. "הרגע שהפחיד אותי במה שקרה אתמול זה שהבנתי שהמשטרה לא כאן כדי לשמור על הסדר הציבורי וזכויות האזרח. מבחינתי הם בחרו בצד של השלטון וזו תוצאה של ההסתה", הוא סיפר ל-ynet.
6 צפייה בגלריה
מפגין שהותקף בהפגנה בתל אביב
מפגין שהותקף בהפגנה בתל אביב
שי סקלר, אחד המפגינים שהותקפו אמש בתל אביב
הפגנה אמש מול מעון רה"מ
(צילום: משה מזרחי )

ההפגנה אמש התחילה כאמור מול ביתו של השר אוחנה, ונערכה במחאה על מה שתואר כ"ניסיון לסכל את המחאה האזרחית". זאת על רקע פרסום ההקלטות שבהן נשמע השר לוחץ על מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, לפעול נגד המפגינים נגד נתניהו בבפלור. בהקלטות נשמע ניצב ידיד מודה כי בהפגנות בירושלים חולקו יותר דו"חות על אי-עטיית מסכה מבדרך כלל.
אוחנה עצמו, ועוד שורת פוליטיקאים, גינו את האלימות נגד המפגינים בתל אביב. כך עשה גם נתניהו, שבהודעתו הדגיש איומים שהוא ומשפחתו סופגים. "באותה מידה אין מקום להסתה ולאיומים ברצח - המפורשים והמרומזים - נגדי ונגד בני משפחתי, כולל האיום המביש בצליבה היום בתל אביב", מסר נתניהו, תוך שהוא מתייחס למיצג המחאה נגדו בכיכר רבין, שכונה "הסעודה האחרונה", ובו הוצג פסל שלו יושב בשולחן וסועד סעודת מלכים.
נתניהו גם הזכיר בדבריו את מעצרו של צעיר בן 31 אמש מחוץ למשרד ראש הממשלה ברחוב קפלן בירושלים, עם שתי סכיני תער ואקדח פלסטיק. יש לציין כי את הדיווח על החשוד, שמתגורר ברחוב, העבירו למשטרה המפגינים עצמם, שהבחינו באדם חשוד שלא היה קשור אליהם. המפגינים, רובם מורי דרך, שמעו אותו מדבר על תכנון לפגוע בראש הממשלה ורעייתו, וטענו שדיבר גם על פגיעה ברופאים ובערבים.