סרטון שמתפרסם אחר הצהריים (יום ה') מתעד פעילות של לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה, שיורים לכיוון בלוני תבערה על מנת להפילם טרם חצייתם לשטח ישראל.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מגבול רצועת עזה של צלפי צה"ל יורים לכיוון בלוני תבערה
תיעוד מגבול רצועת עזה של צלפי צה"ל יורים לכיוון בלוני תבערה
לוחמי צה"ל בגבול הרצועה
ירי הלוחמים לעבר הבלונים הוא חלק ממאמץ של אוגדת עזה נגד הפרחת בלוני התבערה והנפץ, הכוללת גם שימוש במערכת הלייזר להב אור נגד בלונים, צופי אש שעוקבים אחרי ההפרחה מראשית, פלוגת תגבור למשימות כיבוי מהיר ופריסה רחבה של 10 מכליות מים לכיבוי בקרבת הגבול.
צה"ל משתמש באופן קבוע בלוחמים שיורים לעבר הבלונים ובשבוע שעבר פרסמו הפלסטינים תיעוד דומה משטח הרצועה בו סברו בטעות כמה מפריחים כי החיילים יורים לכיוונם.
במקביל, על רקע ההסלמה ההדרגתית בגבול עזה וחילופי האיומים בין חמאס לישראל, הארגון פרסם מוקדם יותר היום סרטון ובו מסר מאיים על ישראל, שלפיו חמאס לא יהסס לירות רקטות וטילי נ"ט לעבר ישראל אם צה"ל ימשיך בתקיפות ברצועת עזה.
ניתן להניח כי חמאס פרסם את הסרטון על רקע איומים ישראליים עקיפים וישירים בימים האחרונים, שלפיהם ההנהגה המדינית והביטחונית בישראל בוחנת את השבת מדיניות החיסולים לרצועת עזה.
6 צפייה בגלריה
רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל
רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל
שיגור רקטות מהרצועה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נתניהו , חליל אל-חיה סגן מנהיג חמאס
נתניהו , חליל אל-חיה סגן מנהיג חמאס
מחליפים איומים. בכיר חמאס אל חיה ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90 )
הסרטון של חמאס מבוסס על נאומו אתמול של חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, שהכריז במהלך כינוס: "הפצצה תיענה בהפצצה, טילים ייענו בטילים, הרג ייענה בהרג". אל-חיה אמר כי האיומים של ישראל אינם מפחידים את הפלסטינים, וכי "ידה של ההתנגדות נמצאת על ההדק".
חמאס אינו נוטה לפרסם סרטונים המציגים ירי רקטות, אלא בזמני מתיחות גדולה מול ישראל או במהלך סבבים. לפיכך אין מדובר בסרטון לוחמה פסיכולוגית שגרתי.
המשא ומתן העקיף בין חמאס לישראל להשבת הרגיעה בגבול הרצועה מתקיים בעיקר באמצעות שני מתווכים: קטאר ומצרים. גם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב מעורב במגעים. חמאס הציב בשיחות עם המצרים תנאים מופרזים, ובראשם הכפלת המענק הקטארי, וכן דרישות נוספות למיזמי תשתית והגדלת מספר אישורי העבודה לפועלים פלסטינים למאה אלף.
6 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה בעזה
תיעוד התקיפה בעזה
תקיפת צה"ל בעזה, השבוע
(צילום: AFP)
לפי שעה אין פריצה משמעותית במשא ומתן. כניסת המשלחת המצרית לרצועת עזה לא הצליחה להביא להבטחה לשקט והיא עזבה את האזור. ראשי המודיעין המצרי והממונים הקטארים מנהלים את מגעי התיווך מדוחא ומקהיר בשלט רחוק.
בינתיים תחנת הכוח ברצועת עזה מושבתת כבר יומיים, ושעות החשמל הזורם ברצועה פחתו בצורה ניכרת לשלוש עד ארבע שעות ביום למשק בית בממוצע. המחסור בחשמל מגביר מדי יום את הלחץ ברצועה ומקרב את שני הצדדים לסבב אלים. חמאס ושלוחיו ממשיכים גם היום להפריח בלוני תבערה ונפץ לעבר יישובי עוטף עזה, למרות שישראל מיתנה את תקיפותיה אמש בגבול הרצועה והסתפקה בתקיפה של מוצבים על הגדר באמצעות פגזי טנקים, וללא שימוש בכלי טיס התקפיים.
נראה כי חמאס מעוניין לשמור את גובה הלהבות ברמה הנוכחית, שבה הוא מצליח להטריד את ישראל באמצעות השריפות בעוטף אך לא נכנס עמה לעימות כולל. עם זאת, היקף התקיפות הישראליות ואיכות המטרות עשוי לשנות את המשוואה הזאת. לפי שעה, ישראל נמנעת כליל מפגיעה במפריחי הבלונים, מתוך הבנה שתקיפה ישירה שלהם תוביל לירי רקטות ולסבב צבאי אלים.
בהכנת הכתבה השתתף יואב זיתון